MumCC, sprang på din man och dina barn på väg hem från inskolning med Oscar, han berättade om din resa och att du står och håller föreläsning på engelska flera timmar i sträck. Och redogör för andra människors forskning också m.m. Jag är verkligen imponerad av dig! Vad menar du med transplantera ett barn? Är det nån sorts provrörsbefruktning ;o)
När jag pluggade i Sydney (så fick man in det också) så sa min lärare, ursprungligen från Indien, så här om det västerländska, rakt-på-sakiga sättet att prata och skriva: In England or Australia you may start a newspaper article with the sentence ”pollution of our seas may cause death and extinction of whales!” That’s very kabooom, in your face, right. Whereas in India, where I come from, we would start by describing whale evolution, facts about whales, whale breeding and so on. Så jag kan tänka mig att nästan vad som helst man säger som ung svensk är att trampa i klaveret för små artiga, undvikande asiater. Hoppas du lyckas vara hyfsat artig i alla fall ;o)
Korfu, lycka till med nya jobbet! Hoppas du får det! Och att de har lite bättre arbets- och semestervillkor än ditt nuvarande jobb. 50 timmar i veckan och 2 veckors semester skulle nog inte heller jag ställa upp på.
Camabo, sömnbrist kan ju göra vem som helst galen och inte sig själv. Det kan räcka med EN natts god sömn (eller några timmar) för att man ska upptäcka att oj, det är så här man kan må, det är sådan här energi man kan ha och det är sådant här tålamod man KAN ha med sina barn. Så man behöver liksom inte tro att man håller på att bli galen eller att det ska vara för alltid. Sedan förstår jag mycket väl skälen till sömnbrist (förutom rundvandrande barn då) – att inte ha koll på sin närmaste framtid kan göra en riktigt nervös. Och man måste liksom om och om igen gå igenom alternativen, trots att det inte riktigt är någon mening med det förrän man vet det första. Att snurra in sig i ”om det inte blir så så måste jag göra så här, men annars så här och om inte det blir av så får vi göra så” blir man ju helt tokig av. Så du får kanske försöka slappna av lite tills du verkligen VET om du kommer in på utbildningen. Eftersom du ändå inte har någon jättepanik att söka jobb så länge du är föräldraledig. Och om du pluggar i höst behöver du väl ändå inte vara föräldraledig? Så då räcker den ju? Eller tänker jag helt fel nu?
Själv är jag inne på min andra vecka ensam med båda barnen (skrev fel på förskolelappen och vågade inte ändra) så jag känner också att jag är en riktigt gnällmamma som bara tjatar och klagar och skriker. Men Jessica har så extremt dåligt tålamod med allt (har ärvt mitt) så hon gnäller och tjuter för minsta lilla (typ en legobit som inte fastnar direkt på nästa) och då skriker jag också att hon inte ska skrika för så lite. Typ. Idag hade hon ett utbrott på motorvägen för att hennes kardborrband på skon hade gått upp och när jag äntligen nått Märstaavfarten (jag SKULLE faktiskt av där) och kunde stanna och fixa så fick hon raskt ett nytt utbrott för att jag inte körde igen direkt efteråt. Vilket man inte kan när det kommer en karavan av bilar i 80 bakom en. Och så blir jag sur på henne och sedan sur på mig själv för att jag inte fattar att en treåring inte fattar trafikreglerna.
För övrigt har vi det bra, om bara inte kattskrället skulle kissa inne hela tiden. Vi sa just idag att nu har han visst skött sig bra i en vecka, men strax efter det upptäckte vi att Jessicas lektält var helt nerkissat. I garaget står nu massor av möbler, tält, dockvagnar och leksaker som vi inte längre kan ha inne för att han kissat ner dem så att de stinker. Han har även lyckats smita in i garaget och kissat ner kartonger med leksaker, gamla minnen, skolsaker m.m. Plus väggar, vagnar, bilbarnstolar, mattor, soffor och byrålådor med kläder inomhus. Vi springer numera hysteriskt runt och stänger dörrar, lyfter upp väskor och knölar in bilbarnstolar i garderober. Orkar man det i tio år till??? Men vi kan bara inte komma iväg till veterinären för avlivning.