• Armino

Sollentunamammornas 13:e tråd! Vad vi babblar hör ni!

Ooo! Det här är den 13:e tråden. Nån som tror att den kommer att drabbas av virus och andra olyckor?

♥ Armica 2007 och Nova 2009 - Bättre kan det inte bli! ♥
  • Svar på tråden Sollentunamammornas 13:e tråd! Vad vi babblar hör ni!
  • korfu08

Jaha då skriver jag ett par rader. Vi mår bra, hade en jätteskojig sommarfest i fredags med jobbet ute på Vaxholm Kastellet och vi åt god mat och hade chokladprovning. Skoj...

I går var det prinsessa som gällde för Johanna, hon är i prinsessåldern. Och idag har hon haft en kompis på besök.

KOrt vecka med midsommar skönt, med lite ledigt.

Vill ha värme, får drömma om resa nästa vår i maj istället. MEn hoppas att det blir riktigt varmt snart.

• Siljelin

Måste vara drömmen för en liten prinsesstjej att se kungabröllopet på TV! Jag spelade in mycket av det och passar på att se framöver när jag ändå måste stå och gunga Angelica. Känns slösigt med min tid att sitta och titta t.ex. när båda ungarna sover :o)

Idag bajsade Angelica ner mina vita byxor som precis blivit rena efter rödvinet. Alltså två nerbajsade babysitters och två nerkletade vita byxor på tre dagar. Nu har jag nästan blandat helfritt i tvättmaskinen. Fast inte färgerna, som din karl, Mondino. Men det åkte nog ner en del som egentligen inte hade behövt tvättas, som filtar och mössor, bara för att det KÄNNS bättre när maskinen är full :o) Men snart stämmer jag Libero, var så säkra!!

• Armino
    Siljelin --> Kanske dags för större blöjor? Jag blandar färger helt fritt i vår tvättmaskin och det går superbra. Men det går liksom inte att göra på nåt annat sätt eftersom vi inte har så mycket vitt i våra garderober. Så ska vi vänta på att fylla en hel maskin med vitt aså får vi vänta en månad eller så

Korfu --> Ja, lite varmare skulle det kunna få bli. Men jag hörde att det i allla fall skulle vara sol på midsommar. Fast det kanske hinner ändra sig tills dess
    ♥ Armica 2007 och Nova 2009 - Bättre kan det inte bli! ♥
  • korfu08

Om jag blandar kläder i olika färger med varandra, då blir min man galen på mig, så jag passar mig för det. Han vill inte ha nån annan färg på sina kläder och inte Johanna heller.

Hon är verkligen en riktig prinsesstjej och det var nog jätteskoj för henne att se prinsessbröllopet på TV och det tyckte mamma också, bröllop är bland det bästa jag vet. Så jag tyckte det var jätteskoj. Så mamma är nog likadan själv, som Johanna.

Skönt med värme till midsommar och hoppas Camabo,att det stämmer och slår in. Får drömma om en resa till solen nästa vår istället och ta igen allt icke badande då.

Siljelin. Du kanske får byta till större storlek, hade aldrig problem med Libero blöjor, däremot pampers, Johanna hatade de blöjorna.

• leeena

Om jag kommer ihåg rätt så är vi ganska många här som har 3åringar / blivande 3åringar.....
    Hur har ni andra det med toalettbesök  och blöjavvänjing ? Nu ska ju mina tjejer ,som blir 3 i oktober, vara hemma hela sommaren,tillbaks till dagis i augusti någon gång, så då tänkte jag att det var ett utmärkt tillfälle att sluta med blöjorna. Men ,det går väl sådär......Känns som att jag inte gör annat än torkar kisspölar och tvättar nerkissade trosor dagarna i ända. Visst går det framåt,absolut, nu FÖRSÖKER de ju hinna till toaletten för att kissa, men det är ju inte alltid de hinner så långt. Och har man fullt upp med någon rolig leksak så glömmer man visst bort helt hur det känns att vara kissnödig.SUCK säger jag bara.
    Törs inte åka hemifrån utan blöjor dock, vi ska till Tom Tits i Södertälje imorgon , jag och alla barnen ( 7 stycken blir de totalt) och ska ta tåget dit...Hur ska vi fixa det utan blöjor ? Törs man ens försöka? Eller är det kanske bättre att ha blöjfritt här hemma men ta med blöjor när vi åker iväg ? Hur gör ni andra ?? 

• Siljelin

Min 3-åring har precis blivit så gott som torr. Dvs. just nu går det VÄLDIGT bra (sånt ska man inte skriva, jag vet). Hon går till toan själv när hon blir kiss- eller bajsnödig, torkar sig och spolar (jag torkar vid bajs, förstås) och det händer nästan aldrig olyckor. Men under en lång period hade vi trosor hemma (när vi orkade) och blöjor på förskolan samt i affären och på alla andra ställen. Under den perioden hände det olyckor rätt ofta - inte för att hon inte hann utan för att hon inte ens tänkte på att kissa. Så att dina barn FÖRSÖKER hinna tycker jag är ett stort tecken på mognad! Att man sedan glömmer bort sig i leken är ju jättevanligt, framför allt på förskolan. Men min erfarenhet (hemifrån och från förskolevärlden) är att det ofta känns tröstlöst ett tag, som i ditt fall, och så en dag så har det liksom vänt och funkar hur bra som helst. Sedan kan det förstås bli bakslag men det är ju ok.

Nu när Jessica blivit så säker har jag åkt till alla möjliga ställen utan blöja, även kommunalt, men t.ex. i morgon, när vi ska åka kommunalt ända till Junibacken, så funderar jag starkt på blöja. De lärde tvista väl om ifall man ska fega med blöja när man ska iväg nånstans och min åsikt är att det går fortare att bli torr om man vågar chansa ochär konsekvent utan blöja, men det ska ju inte bli en mardrömstripp för mamma och pappa bara för att man envisas med att gå utan. Är t.ex. inte särskilt sugen på att torka golvet på Junibacken med bebis på armen. Så jag skulle nog ta blöjor till Tom Tits om jag vore du, men successivt åka mer och mer utan blöja, beroende på vart ni ska och hur ni ska ta er.

Men att ta chansen under en hemmasommar är ju alldeles förträffligt, såvida inte barnen är helt omogna och inte ens fattar att de kissar. Men det verkar ju dina göra. Så kör på du så vänder det säkert snart. Du får väl hitta knep som att ha en potta stående där de leker (vi har haft potta både ute och framför TV:n) eller gå till toan med dem oftare och sätta dem, innan de säger till osv. Men jag vet, ibland känns det hopplöst. Ge inte upp bara!

• strojes

Mondino: Jag håller på att packa inför semestern och hittade Theos badring som ni glömde på badhuset. Du kanske vill ha tillbaka den? Bättre sent än aldrig... Skrattande

• korfu08

Ja detta med blöja, vet hur det kändes förra sommaren när Johanna var tre och ett halvt och det gick sådär hela sommaren och sen i augusti, när bästa kompisen var utan blöja på dagis, så funkade det bara och i julas, ville hon inte ha nattblöja mer och har haft två olyckor i sängen efter det, så låt det ta sin tid och vet hur tröstlöst det kändes, men ta hellre blöja om ni åker iväg nånstans, inte kul med mardrömstripp, JOhanna är nu fyra år.

Jag är rätt trött idag, men skall få lära mig lite mer på ekonomiavdelningen nu och det känns ju kul.

Skönt med midsommar, vad skall ni göra i midsommar ? Vi skall åka ner till hembygdsgården och fira traditionell midsommar, men struntar i sillen, den klarar jag mig utan och sen skall vi bara ta det lugnt och njuta av ev bra väder. Idag har Johanna badat i Edsviken, galning !!

• strojes

Nu är det bara en vecka kvar till vår barnfria weekend! Och maken har inte en susning om vad jag har planerat... hihihi Skrattande
    Han tror att vi ska vara på landet i en vecka och sedan hem och fixa inför Ölandsresan...

• korfu08

Skydiver, vad skall ni göra då da, du och maken ? Kul med överraskning,jag har inte semester än på en månad, usch det känns som evighet dit.

Jag skall fira tradionsenlig midsommar och äta god mat och sen får vädret styra hur resten av helgen blir. Simhall eller stranden.

Skönt med lite vila, har ett halvårsbokslut som väntar bakom hörnet, så det behövs lite energi och flyger ballong om två veckor, om vädret tillåter. Blir superskoj.

Jag är trött och skall sova nu och i morgon är det halvdag och det blir så skönt. Nästa vår skall vi resa till solen, börjar nedräkningen nu, så orkar jag med att jobba fyra veckor till. Sen iaug har vi husbil en vecka och skall till Småland och Astrid Lindgrens sagovärld skoj.

Svar på tråden Sollentunamammornas 13:e tråd! Vad vi babblar hör ni!