• Armino

Sollentunamammornas 13:e tråd! Vad vi babblar hör ni!

Ooo! Det här är den 13:e tråden. Nån som tror att den kommer att drabbas av virus och andra olyckor?

♥ Armica 2007 och Nova 2009 - Bättre kan det inte bli! ♥
  • Svar på tråden Sollentunamammornas 13:e tråd! Vad vi babblar hör ni!
  • LadyN72

Jag tänker inte heller flytta till hemkommunen (Kent-land). Vi har just flyttat från Edsberg till Vaxmora.
    Jag trivs superbra i vårt hus! Nackdel med att bo här mot Edsberg där vi bodde tidigare är att det inte finns affär på gångavstånd. Det är bil som gäller. Är det likadant för er i Viby?
    Det skojiga är att grannarna närmast oss har en 4-åring och grannen i huset mittemot har en 4-åring. Så lekkamrater på nära avstånd finns här! Så de springer emellan som de vill i stort sett. Det är LYXIGT!

• MUM CC

Ja visst är det härligt att barnen kan springa som dem vill Lady! Jag är ju som sagt uppvuxen i Vaxmore, så kan sakna det här för mina barn...
    Nej det finns ingen affär jättenära här (30 min promenad för oss), dock närmare än för er, det finns en i Norrviken.

• strojes

Vi har 20 min promenad (eller 5 min med cykel) till affären i Norrviken.

klwa: Vilken del av Runan ska din börja på? Jag känner några som ska börja på Runan till hösten och de ska börja på Idun.

• klwa
    korfu08: Edsberg är kanon, bodde först på Ribbings väg 64 (centrumhuset) och sen på Skyttevägen när jag träffade min nuvarande fru. Båda saknar Evin's pizzor och helg-frukosten hos Figges En rolig händelse var faktist på Figges när min fru rusade ut och spydde precis utanför mot staketet (p.g.a. graviditet) och Figge & Co. rusade efter och trodde det var nåt fel med vad dom just serverat...  

MUM CC: Av Uppsala, Solna, Huddinge, Södertälje och Sollentuna var väl valet ganska enkelt  

LadyN72: Säga vad man vill om stora köpcentrum typ Stinsen m.fl. men nackdelen är att alla små konkureras ut, t.ex. den som fanns när jag var liten uppe i Vaxmora (Uppväxt i Solängen och gick på Vaxmoraskolan), eller den som fanns här i Viby. Den i Norrviken är ju inte direkt billig så det blir ju bara det nödvändigaste och resten vid Stinsen så man bidrar ju faktist samtidigt till att alla små affärer slår igen.

skydiver: Dottern har precis gått ut 1:an på Idun och sonen (som nu lämnar ett super-dagis, Solbacka) börjar på Odens förskoleklass till hösten.  Det slumpade sig så att alla grabbar från dagis kommer fortsätta tillsammans sen kan man alltid diskutera för- och nackdelar med att ha syskon på samma avdelning eller inte, i vårt fall blir det nog en fördel att ha på olika avdelningar.
  • Mondino

Är så sant som du säger Klwa att alla "små" affärer slås ut av stormarknader. Är ju rätt sjukt att vi har 4 stormarknader inom 1 km radie - Willys - Maxi - Coop och Citygross....Vi som bor i Töjnan har Konsum på Bygdevägen som närmaste affär och från oss är det 10 min promenad så är rätt så ok men oftast måste man ju bara dit om man glömt nåt och då blir det ändå bilen. Förr hade vi Sundbergs bara 100 m från oss men när han gick i pension las butiken ner och det var tyvärr likabra eftersom mejerivarorna alltid var "overdue" och det som låg i köttdisken ville man inte ens tänka på vilken hygienisk status det hade.

Mum: men stackars Martin!! Fy fasen för att få brusten trumhinna. Hoppas verkligen att hörsen inte fick stryka på foten. Kämpa på med jobbet och ha så skönt på landet när du väl är tillbaka. Och vattenkoppor!!!Skönt att det blev någorlunda lindrigt med tanke på värmen som varit/kommer.  Tänk att Theo ännu inte "lyckats" beta av det.

Lady: åh va härligt det låter med alla jämnåriga på gatan! Kul att ni trivs så bra i nya huset!

Vårat område är ju sånt "gammalt" 70-talsradhusområde så längorna ligger på rad och gör att det inte riktigt blir naturligt för dom barn som finns i huset att ses "i mitten". Så det är ganska anonymt hos oss. Nu börjar ju Theo på Töjnans förskola efter sommaren så kanske det finns några kompisar som bor i området som man kan bekanta sig med. Ska ärligt erkänna att även jag saknar att ha nån "nära" att umgås med. På alla ställen jag bott förut har jag haft nån när eller kär på riktigt nära avstånd och haft sånt där förhållande - kom över å ta en kaffe - ska du med till Ikea - ska vi se en film i kväll - eller kommer ni över å grillar med oss. Och det saknar jag riktigt mycket där vi bor nu. Även om det inte är många km till våra närmaste vänner  så är det ändå ett projekt....
    Korfu: snart semester... två veckor går fort!!

Idag är det lite mulet här. Uppskattat av sambon som håller på och får upp taket på bastun här. Men det ska spricka upp till eftermiddagen så till kvällen tänkte vi åka till restaurangen nere vid Gräsöbaden och äta middag på deras fina terass med utsikt över passagen mellan Öregrund och Gräsö Skål

Christian -93, Elina -94, Theo -07
  • strojes

Mondino: Ingen av mina tjejer har haft vattkoppor....och då är ju Malin snart 5,5 år Förvånad

• Mondino

Sky: otroligt! Vi försökte ju få Theo smittat när han va 1½ och "lånade" en napp av en vattkoppssjuk men inte ens det gav resultat . Men nu när han börjar i förskola så lär han nog få det...

• klwa
    Mondino: Är Sundbergs den som låg borta vid Shell macken, för visst fanns det en affär där!?

Ang. någon/några att springa över å fika/grilla hos så hade vi det egentligen bara så i Sumpan, fast då boendes i lägenhet och det saknar vi även här i Viby. I Bålsta gällde verkligen "mitt hus är min borg", att småprata vid brevlådan gick bra men dit men inte längre... Tyvärr har det väl inte blivit direkt bättre efter flytten till Viby, men det är så mycket annat som blev bättre  Har en egen teori, boende m.m. har blivit så dyrt så båda måste jobba häcken av sig och man är så trött efter en arbetsdag, hämtat på skola/dagis, lagat middag, plockat undan efter middagen m.m. så folk har ingen ork att vara sociala. 
  • strojes

Vi har sån tur att bo på en relativt social gata. Husen ligger mitt emot varandra med en gata mellan (vår gata bilfri då vi har radgarage). På vår gata bor rätt mycket ungar mellan 1 och 6 år så det är nästan alltid full fart ute på gatan. Ofta på sommaren är det någon som är kaffesugen och sätter på en full kanna och tar ut på gatan till dem som vill ha. Även spontangrillning med grannar blir det då och då.
    Förra året hade vi kräftskiva på gatan och dukade långbord på gatan mellan husen!

• Mondino

Helt klart en poäng i det Klwa! Stress stress stress...
    Sky, nää den butiken du tänker på (Tre snäckor) låg vid Shell, Sundbergs låg längst "norrut" ut i Töjnan. Precis där radhusen Ryavägen/Trädgårdsvägen börjar...

Svar på tråden Sollentunamammornas 13:e tråd! Vad vi babblar hör ni!