• Armino

Sollentunamammornas 13:e tråd! Vad vi babblar hör ni!

Ooo! Det här är den 13:e tråden. Nån som tror att den kommer att drabbas av virus och andra olyckor?

♥ Armica 2007 och Nova 2009 - Bättre kan det inte bli! ♥
  • Svar på tråden Sollentunamammornas 13:e tråd! Vad vi babblar hör ni!
  • Mondino

helt okey temperaturer!!
    Surfade lite och det är nog den "vanliga" badklådan som kan förekomma överallt. Så här skriver vårdguiden:

Badklåda eller simmarklåda kan du få om du badar i sjöar eller hav. Det orsakas av ofarliga fågelparasiter – cerkarier – som simmar fritt i ytvattnet och är så små att du inte kan se dem med blotta ögat. Det är larver av sugmaskar som finns hos sjöfåglar, framför allt änder, och sötvattenssnäckor. Snäckorna finns mest på grunt vatten och därför drabbas barn oftare. Parasiterna förekommer i både sötvatten och bräckt vatten. De förökar sig snabbare ju varmare vattnet är.

Badklåda är ofarligt och självläkande. Parasiterna dör när de har trängt någon millimeter in i huden.

Så ditt magont Klwa berodde nog på nåt annat :)

Christian -93, Elina -94, Theo -07
  • klwa
    Mondino skrev 2010-07-12 10:07:55 följande:

Så ditt magont Klwa berodde nog på nåt annat :)

Misstänker det också, det var inte så långvarigt heller, berodde nog mer på insikten att man kommit halvvägs in i semestern och det är bara två veckor kvar
  • Mondino

Aha.. det är därför man har magont Samma här, 2 veckor kvar! Gäller att njuta av lugnet här på landet den här veckan På fredag kommer stora barnen ut och då blir det full fräs, det ska bli långa fisketurer, moppeturer, restaurangkväll i Öregrund, en hel del kubb, SkipBo och kanske tom lite studsmattehoppning. Kan nog förekomma en del hångel oxå eftersom dotra ska ha med sig pojkvännen så dom får ta gäststugan så vi andra slipper höra gnisslandet
    Har knappt träffat dom stora alls på 4 veckor eftersom dom först va med sin pappa i Grekland 2 veckor och nu sommarjobbar så ska skönt att få hit dom under mammas vingar!! Blir en vecka här på landet och sen 2 veckor till hemma, sen är vi tillbaka i varannanveckaschemat igen.
    Men nu längtar jag sååå efter dom! För att inte tala om lillebrorsan, han längtar oxå! Springer här och låtsaspratar med storebror i telefon

• Armino

Halli hallå allahopa! Här kommer ett vykort från Gotland. Vi har det så underbart bra att om vi hade det bättre skulle vi vara döda och i paradiset. Hmm... fast jag tror ju inte på Gud så jag hamnar väl nån annanstans. I Järfälla kanske... Drömmer

Det var inte så himla kul att gå upp kl 2.50 i natt för att at båten kl 4.50, men det gick det med. Nu har vi, Siljelins familj och Goågladarna mutat in varsitt rum, handlat grillmat och ligger och plaskar i poolen som står på garageuppfarten. Ungarna sitter dock inne och tittar på tv Glad Knäppisar!

klwa skrev 2010-07-11 17:33:58 följande:
    Nyfiken som man är frågade jag vår son (Malte) om han visste vem Armica är och jodå, både ålder och avdelning...  snacka om koll, själv är man glad om man känner igen ett litet antal om man möts ex.vis i Stinsen
    Jag håller med dig! Jag har ingen koll alls på föräldrarna. Och Armica har koll på alla. Hon känner till och med igen bilarna som kommer och åker utanför Solbacka Förvånad
    Armica 2007 och Nova 2009 - Bättre kan det inte bli!
  • klwa
    Mondino: Det verkar bli allt annat än lugn... passa på nu innan

camabo: Jag har hört det också några gånger på gården när en bil kör förbi, "nu ska du heeeeeeeem!" Vilken avdelning blir det nu en trappa upp? men det blir samma fröken/fröknar som tidigare Oups, förlåt, pedagoger
  • Mondino

insidertips... tur att du la till pedagoger klwa, camabo (och beckagrodan som tittar in här ibland)  är som en tiger på oss som råkar säga dagis eller fröknar...  (camabo och becka, ni kan ta att jag häklar er lite va ) Men jag tränar mig själv stenhårt, så till er  stora glädje säger nu Theo självmant : förskolan, det ni, från en som mycket hellre skulle säga dagis. Men eftersom detta nu är ett viktigt issue så ska jag inte vara sämre än att jag respekterar det av hänsyn *klappar mig på axeln för att jag kommer ihåg att säga förskola*

• klwa

Tack för tipset    Även om jag själv tränar på samma sak så tycker jag ändå benämningarna förskola och förskoleklass är..... mindre lyckade, för lika och intetsägande, pedagog och mentor däremot har jag lättare att ta till mig.

I dag var det nog nytt värmerekord i Sollentuna, säkert bra mycket mer än på Gotland och var nu de flesta befinner sig... Jag som normalt är norra Europas största badkruka hoppade i var 10:e minut, och det var riktigt skönt... (eller snarare en nödvändighet om jag ska vara ärlig). 

• Armino
    klwa --> Oj! Jag är imponerad. En likasinnad! Nu måste du verkligen komma på grillkväll hos oss Flört Ja, att bara lägga till ordet klass till förskola räcker inte riktigt. Men jag tar en sak i taget. Först ska jag få alla att säga "förskola" istället för "dagis" och sen hittar jag på ett bättre ord än "förskoleklass".

Armica börjar på Rådjuret och nej, hon får inte ta med sina pedagoger upp. De har gjort om det där nu vilket känns jättetråkigt på ett sätt för hennes pedagogoer på Myran är helt underbara! Men de som jobbar på Rådjuret verkar vara minst lika bra så det kommer nog att bli finemang.

Mondino --> Häckla på du. Men vi har planterat en liten tanke i ditt huvud som kommer att växa sig större och större tills du också blir en kämpe i kampen mot de otrogna {#emotions_dlg.djavulsk}
    Armica 2007 och Nova 2009 - Bättre kan det inte bli!
  • klwa
    Armino skrev 2010-07-13 07:25:54 följande:
    ...Nu måste du verkligen komma på grillkväll hos oss Flört
    Bara jag...? Jag vet inte riktigt hur jag ska förklara det för resten av familjen...
    Det vore jättetrevligt, det blir ju lite "bbbq" I helgen åker vi ner till Göteborg en vecka det är det enda som är planerat för vår del.

Jag fattade först ingenting om vad som var vad, förskola.. förskoleklass.. förskola..??? tills jag bad en mentor(!) på Runan reda ut och då berättade hon att dom själva är egentligen inte heller riktigt nöjda med alla nya benämningar. Jag håller med dig, förskola i stället för dagis är ok däremot får dom komma på nåt bättre ord än förskoleklass.

Ännu en underbar dag! man har verkligen prickat in rätt veckor för semester i år...
  • korfu08

Det händer att jag säger dagis fortfarande och mina kompisar med. Men har börjat lära mig förskola. Man börjar bli gammal h aha !!!

Varmt är det och jag har inte semester, så ni lyckostar som har det, njut. Jag har en vecka och två dagar kvar, sen går jag en vecka, bokslut och sen semester igen. Men nästa sommar skall jag vara ledig ordentligt.

JOhannas dagis skall de bygga om, så jag vet inte alls hur det blir till hösten, inte så jätteskoj, att inte veta så mycket, men hon är ett barn som finner sig i alla sorts situationer. Det enda jobbiga är att hon inte sover förräns halv tio.

Sexårsverksamhet, säger jag däremot om sexåringarnas skola och riktiga skolan är för mig när de börjar vid 7 års ålder.

Ja gör man det krångligt, får man skylla sig själv att folk säger fel.

Svar på tråden Sollentunamammornas 13:e tråd! Vad vi babblar hör ni!