• klwa

Sollentunamammornas 13:e tråd! Vad vi babblar hör ni!

En liten fundering: Är det inte lustigt hur man kan ändra sig. Från att omöjligen kunnat tänka sig att flytta tillbaka till sin uppväxtkommun (kan inte förklara varför) till att knappt kunnat tänka sig något annat... Hur är det med er andra, bor ni nu där ni är uppväxta, om inte, hur ser ni på det i så fall? Nån sa till mig för länge sen att det är vanligare att tjejer i.o.m. barn söker sig "hemåt".

• klwa

Tack!

I vårt fall kanske det även spelar in att vi kommer från en väldigt fattig kommun, på många sätt. Från Sollentuna blev det Sundbyberg i några år sen blev det Bålsta men det var ingen hit med tanke på skolor, fritidsaktiviteter m.m. så det gjorde väl iofs att S-tuna blev en fullträff åt andra hållet, synd bara att vi inte flyttade hit (Viby) direkt efter Sumpan...

• klwa

Aha, kul. Då är det lite tidigt att fråga om Runan... (där dottern går) däremot är det någon som går på Solbacka (Pysslingen)?

Vi flyttade hit för ganska exakt 1 år sen denna gång till ett brf radhus efter att nästan ha renoverat ihjäl oss i Bålsta.

• klwa
    korfu08: Edsberg är kanon, bodde först på Ribbings väg 64 (centrumhuset) och sen på Skyttevägen när jag träffade min nuvarande fru. Båda saknar Evin's pizzor och helg-frukosten hos Figges En rolig händelse var faktist på Figges när min fru rusade ut och spydde precis utanför mot staketet (p.g.a. graviditet) och Figge & Co. rusade efter och trodde det var nåt fel med vad dom just serverat...  

MUM CC: Av Uppsala, Solna, Huddinge, Södertälje och Sollentuna var väl valet ganska enkelt  

LadyN72: Säga vad man vill om stora köpcentrum typ Stinsen m.fl. men nackdelen är att alla små konkureras ut, t.ex. den som fanns när jag var liten uppe i Vaxmora (Uppväxt i Solängen och gick på Vaxmoraskolan), eller den som fanns här i Viby. Den i Norrviken är ju inte direkt billig så det blir ju bara det nödvändigaste och resten vid Stinsen så man bidrar ju faktist samtidigt till att alla små affärer slår igen.

skydiver: Dottern har precis gått ut 1:an på Idun och sonen (som nu lämnar ett super-dagis, Solbacka) börjar på Odens förskoleklass till hösten.  Det slumpade sig så att alla grabbar från dagis kommer fortsätta tillsammans sen kan man alltid diskutera för- och nackdelar med att ha syskon på samma avdelning eller inte, i vårt fall blir det nog en fördel att ha på olika avdelningar.
  • klwa
    Mondino: Är Sundbergs den som låg borta vid Shell macken, för visst fanns det en affär där!?

Ang. någon/några att springa över å fika/grilla hos så hade vi det egentligen bara så i Sumpan, fast då boendes i lägenhet och det saknar vi även här i Viby. I Bålsta gällde verkligen "mitt hus är min borg", att småprata vid brevlådan gick bra men dit men inte längre... Tyvärr har det väl inte blivit direkt bättre efter flytten till Viby, men det är så mycket annat som blev bättre  Har en egen teori, boende m.m. har blivit så dyrt så båda måste jobba häcken av sig och man är så trött efter en arbetsdag, hämtat på skola/dagis, lagat middag, plockat undan efter middagen m.m. så folk har ingen ork att vara sociala. 
  • klwa
    Mondino: Det var iofs jag som frågade om Sundbergs... Nu när du skriver det känner jag igen namnet, Tre snäckor.

Sen hade vi Solängen/Vaxmora/Törnskogs-bor ju Konsum nere i Edsängen, men den finns väl inte heller kvar(?)

skydiver: Det där låter lite som under vår tid i Sumpan, en jättemysig gård mellan husen där alla hade sina grillar "parkerade". Om någon grillade gick flera andra och hämtade kött etc. och drog fram sin grill. En annan skillnad var väl också att det var många med ganska nyfödda barn så man följdes lixom åt på många sätt.
  • klwa

Oj, vad mycket man måste läsa i kapp bara för att man är borta över dagen...

camabo:  Lantgårdsvägen! Tvärs över gatan... Tungels väg!  Vad kul med spontan grillkväll! Vi är jättenöjda med Solbacka och framför allt med Monica/Gudrun men den nya läraren på Runan verkar mycket bra också så det blir nog bra.

>Hur får du till de där länkarna till allas namn förresten?
    Copy/Paste...

Mondino: >.... men är du verkligen en pappa Kwla?? Jag anar ett" modernt" förhållande hos er ?
    Vad skulle jag annars vara, en singel kvinna utan barn... Jodå, pappa till två barn, gift med en tjej... fast det är ju ingen garanti... Aha, du fortsatte i inlägget efter. Nej, vi är väldigt långt ifrån ett homosexuellt förhållande och barnen har tillkommit på "vanligt" sätt där båda var inblandade. Jag tycker och tänker däremot väldigt mycket om det du beskrev men det är kanske ett annat forum...

MUM CC: Jag är något äldre... 66 men var så fruktansvärt omogen när jag började 1:an så jag fick snabbt gå om så hela skoltiden, från Vaxmora, Häggvik och Rudbecksskolan gick jag med 67:or. Om din storebror är 72:a så känner du/ni säkert dom som bor i vita villan i korsningen utanför slöjdsalen i Vaxmoraskolan. Åsa som bodde där, (nu är det bara föräldrarna) är en av mina äldsta och bästa vänner. (har en lillebror som heter Johan).

• klwa
    MUM CC skrev 2010-07-06 23:28:10 följande:
    kwla -> OK, så då "känner" vi inte varandra. Min brorsa kanske vet vilka du menar, men han har precis flyttat till Irland, så sådant här är inte direkt det man diskuterar de korta studenr man pratar med honom nu...
    Förstår det
  • klwa
    Mondino skrev 2010-07-07 14:15:17 följande:
    Tack camabo för att du upplyste mig efter att uppenbarligen ha läst din presentttion, Klwa,  rätt så slarvigt. Ber om ursäkt för det
    Det är lugnt, jag är däremot nyfiken på vad som fick dig att  "ana ett "modernt" förhållande hos er"?
  • klwa
    MUM CC skrev 2010-07-07 19:10:40 följande:
    ...För enl honom så var han ju minsann där (vid alla pantmaskinerna) innan mig! Och då ska han ha företräde till ALLA maskiner! Hallå????!!!!
    Ja, självklart, precis så fungerar det överallt där det är flera köer... idiot!
    En annan liknande situation, lite knepigare eftersom jag själv inte riktigt vet vad jag tycker, men jag vet hur jag gör... En lång kö till kassan när man handlar. Plötsligt öppnar dom kassan bredvid. Ska man kliva över ett gäng i samma ordning som man stod i den första kön eller är det ok att den sista i första kön springer fram och ställer sig först i den nya kön???
  • klwa
    korfu08 skrev 2010-07-08 21:50:07 följande:
    En del folk tänker inte alls när det gäller kö, utan bara jag jag jag.... och har inte lärt sig att visa respekt och hänsyn till andra, det är där skon klämmer. Om alla står ordentligt i kö utan att tränga sig, så skulle det funka bättre.
    Visst är det nåt som har hänt på senare tid, och det blir bara värre och värre, egoism m.m. Det var många år sen man t.ex. fick gå förre en fullproppad vagn när man själv bara hade en förpackning Karins Lasagne. Sen har det blivit nån oskriven lag att man MÅSTE lägga "avgränsnings-pinnen" EFTER sina egna varor, en gång i tiden la kunden efter den FÖRE sina varor. Vet inte hur många gånger jag har glömt det och kunden efter har smällt ner den på bandet med en sur blick.
  • klwa
    Armino skrev 2010-07-06 11:07:51 följande:
    ...Armica går på Solbacka och ska flytta upp från Myran till Rådjuret nu efter sommaren...
    Nyfiken som man är frågade jag vår son (Malte) om han visste vem Armica är och jodå, både ålder och avdelning...  snacka om koll, själv är man glad om man känner igen ett litet antal om man möts ex.vis i Stinsen

Ingen som klagar på vädret i Sollentuna antar jag
  • klwa

Var med ungarna idag och badade i Ravalen å det var.... INTE svalkande.... 

• klwa
    Mondino skrev 2010-07-12 08:52:35 följande:
    klwa: Raval´n blir ju helt galet varm efter att par veckor med den här värmen. Har för mig att det kommer fram nåt skumt djur där oxå när det blir över 23 grader i den sjön. Måste nog genast surfa lite... kommer inte ihåg nu men har nåt i bakhuvet om det där...
    Du får gärna meddela om du hittar nåt om sjöodjuret... kände mig faktist lite risig i magen igår kväll, fast enl. detta så var i alla fall vattnet där förra veckan tjänligt.

v. 24

v. 25

v. 26

v. 27

EU

BF

Kval

Alg

Temp

Kval

Alg

Temp

Kval

Alg

Temp

Kval

Alg

Temp

Edsviken, Strandvägen

2010-06-22

18.4

2010-07-06

22.0

Edsviken, Tegelhagens badplats

2010-07-06

22.0

Norrviken, Rotsunda

2010-06-22

19.3

Norrviken, Solängen

Norrviken, Torparängen

2010-07-06

22.6

Ravalen

2010-07-06

23.8

Rösjöbadet

2010-06-15

17.4

2010-07-06

22.6

Väsjön

Klicka på badplats för att visa alla rapporterade resultat i år.

• klwa

Oj, det blev inte så snyggt att klistra in en tabell... men alla badplatser i Sollentuna fick i alla fall godkänt och ingen algblomning i förra veckans mätningar. 

• klwa
    Mondino skrev 2010-07-12 10:07:55 följande:

Så ditt magont Klwa berodde nog på nåt annat :)

Misstänker det också, det var inte så långvarigt heller, berodde nog mer på insikten att man kommit halvvägs in i semestern och det är bara två veckor kvar
  • klwa
    Mondino: Det verkar bli allt annat än lugn... passa på nu innan

camabo: Jag har hört det också några gånger på gården när en bil kör förbi, "nu ska du heeeeeeeem!" Vilken avdelning blir det nu en trappa upp? men det blir samma fröken/fröknar som tidigare Oups, förlåt, pedagoger
  • klwa

Tack för tipset    Även om jag själv tränar på samma sak så tycker jag ändå benämningarna förskola och förskoleklass är..... mindre lyckade, för lika och intetsägande, pedagog och mentor däremot har jag lättare att ta till mig.

I dag var det nog nytt värmerekord i Sollentuna, säkert bra mycket mer än på Gotland och var nu de flesta befinner sig... Jag som normalt är norra Europas största badkruka hoppade i var 10:e minut, och det var riktigt skönt... (eller snarare en nödvändighet om jag ska vara ärlig). 

• klwa
    Armino skrev 2010-07-13 07:25:54 följande:
    ...Nu måste du verkligen komma på grillkväll hos oss Flört
    Bara jag...? Jag vet inte riktigt hur jag ska förklara det för resten av familjen...
    Det vore jättetrevligt, det blir ju lite "bbbq" I helgen åker vi ner till Göteborg en vecka det är det enda som är planerat för vår del.

Jag fattade först ingenting om vad som var vad, förskola.. förskoleklass.. förskola..??? tills jag bad en mentor(!) på Runan reda ut och då berättade hon att dom själva är egentligen inte heller riktigt nöjda med alla nya benämningar. Jag håller med dig, förskola i stället för dagis är ok däremot får dom komma på nåt bättre ord än förskoleklass.

Ännu en underbar dag! man har verkligen prickat in rätt veckor för semester i år...
Svar på tråden Sollentunamammornas 13:e tråd! Vad vi babblar hör ni!