• Blå Flygare

Tygblöjetråden 24

Det här är tråden för oss som använder tygblöjor, vill använda tygblöjor eller bara är nyfikna på tygblöjor.
    Alla frågor är välkomna!

Tråden är dock längre än ditt bredband, så det är OK att fråga utan att ha läst hela tråden först.

För att du som är nykomling inte ska känna dig utanför i diskussionerna har vi en förklaring till vad som menas med de olika benämningarna på tygblöjorna och materialen samt hur de används i trådens första inlägg.

Dit kommer du om du klickar på den lilla symbolen
    ...längst till vänster vid sidnumren.

Där finns också vår länklista som tar dig till tips och tricks med blöjanknytning, recensioner och betygssättning av modellerna, butiker där du kan köpa blöjor, mönster till blöjor att sy själv m.m.

Förkortningsförvirring? Här är en lathund för våra vanligaste förkortningar:

AIO=All-in-one * BBh=Baby Beehinds * Bbs=Blueberrys BG=Bum Genious

BH=Baby Heaven * Bhr=Bum Hugger * BM=Bambino Mio * FB=Fuzzi Bunz

GAD=Green Acre Designs * HH=Happy Heinys * HeH=Hemp Hour * IV=Imse Vimse

MA=Magic Alls * MOE=Mother Of Eden * MT=Mommys Touch * PP=Pea Pods

SWB=Swaddlebees * WO=Wonderoos

Förra tråden: www.familjeliv.se/Forum-11-269/m49335180.html

• Svar på tråden Tygblöjetråden 24
  • Freakyme

Här i Växjö finns det Snappis att köpa på Babyproffsen. Vet inte hur det är på andra ställen... Kostar 10-20kr mer än om man beställer på nätet så ska du ändå beställa ngt så släng med en Snappi eller två...

• fröken sol

Hej jag tänkte nu säga adjö till den här tråden (som hjälpt mig och oss massor) Jag tror att idag var sista gången på länge som jag vek ihop en blöja, Iaf tills vi får ett barn till.

Vi har varit så nöjda med att ha tygblöjor (även om vi svurit några gånger när det läckt. så många blöjor man sluppit använda och slänga på sopberget. Och så mycket äcklig lukt man sluppit, engångs luktar ju päck som ni vet :)

Det  senaste året eller så har vi hängt vikblöjorna på tork ute och sen lagt de i tvätten. Så det har inte luktat.

Vi har kört ec light. vår son slutade bajsa helt i blöjan när han var 5månader (endast vid magsjuka hände olyckor i blöjan).  Började ta bort dagblöjan i april/maj hemma och på dagis nu i juni. Fyllde två i juni.

Nu säger han till både när han ska kissa och bajsa och blöjorna har varit torra på natten i en vecka. Så nu känns det läge att ta bort även den. Underbart att slippa dessa blöjor.

Så tack alla härliga människor här inne för alla tips och uppmuntran! ha det så fint och kämpa på även om det ibland känns tungt med tvätt och lite oftare blöjbyten, det är ändå värt det...

• llotta

Fröken sol - ha det så bra på de blöjfria äventyren, så ses vi kanske här igen längre fram!

• kamelu
    Freakyme skrev 2012-07-25 20:32:56 följande:
    Nästa fråga. Hur förvarar ni era vikisar? Köpte en bunt från Jysk nu som jag har tvättat (med mitt nyinköpta Ocean Bastvätt). Viker ni iordning era i samband med övrig tvättvikning eller viker ni vid varje bytestillfälle? Skulle vara skönt att ha dem färdigvikta men vet inte riktigt hur jag skall få dem till behändig förvaringsstorlek. Någon som har något tips?
    Freakyme, jag brukar vika dem direkt efter tvätt så att jag slipper göra det när barnet ligger på skötbordet och sprattlar och rullar runt.

Jag viker dem först som de ska vara när de används (triangelformade), sedan viker jag ihop dem till ett litet fyrkantigt paket på samma sätt som när jag viker den runt barnet, om du förstår vad jag menar - mitten uppåt och sedan sidosnibbarna mot mitten, svårt att förklara Då går de lätt att stapla och lägga ner i en korg eller byrålåda.

När vikisen sedan ska användas lägger jag ihop den med ytterbyxan, håller fast bak i mitten och ruskar så att hörnen viker ut sig igen. Sedan är det bara att lägga den under barnet, vika ihop och fästa byxan. Det kan ta någon dag i början tills man fått in snitsen, men sedan är det väldigt enkelt och smidigt!
  • SockerStinn

Hej! Har inte varit inne här på evigheter, men nu tittar jag in för tips inför försäljning. Är det fortfarande sjalbarn som gäller? Eller är det bättre att sälja någon annanstans? (Bambu om det gör någon skillnad)

• llotta

SockerStinn - har inte köpt/sålt sen förra året, men varit inne och gluttat på sjalbarn och tycker det verkar rulla där. En del säljs på blocket också, men jag tror det är svårare.

• SaJoMa

Sitter och pumpar ett sprängfyllt ömt bröst efter att ha nattat lille Malte, född 31/7, i en Alvehamn formsydd molnfluffmjuk innerblöja och en begagnatköpt, troligen hemsydd ull-wrap med tryckknappar. Nu ska det bli spännande att se hur blött det blir i sängen.

Vi började med 2 olika hemsydda pocketblöjor på BB, som skets ner ganska omgående med beck (som inte var några problem att få rent). Sen gick vi över till medhavda Änglamark newborn bara för att ta det värsta becket i slängblöjor.

Jag fick för mig att testa rutinpottning vid blöjbyte direkt eftersom vasken var så  stor och bra att hålla ner bebis i. Döm om min förvåning när han fattade direkt och det började strila en stråle och han började krysta och presterade lite chokladpudding också. 

Sedan dess rutinpottar jag _nästan_ varje blöjbyte, om vi har tid. Vi råkade ut för liten sjuk bebis, vilket märktes på rutinläkarkontrollen och hamnade på barn-IVA med sondmatning. Vi fick annat att tänka på och körde med Neos Liberoblöjor, men fortsatte potta. Det är dock bara jag som pottar för maken är lite fjantig med kiss och bajs, men byter iallafall blöja obehindrat. Jag har lärt mig känna igen när kiss är på väg efter att ha sett det rycka i snoppen, inte vänta länge nog och bli fontän-nerkissad på skötbordet. Maken är också inpinkad.Skrattande

Vi fick komma hem från Neo igår (vår gosse är fullgången, men et är samma avdelning med föräldrarrum). Först sa jag till maken att vi kan köra engångs ett tag till, medan vi krånglar med matning och sondning m.m. Men jag ångrade mej och körde igång ändå när jag såg att Malte såg ut som en pappersblöja i rumpen vid ett byte. Då åkte de små begagnatköpta formsydda som låg inom räckhåll på och jag la en tillklippt fleecebit som extra inlägg också, eftersom det varit småfisarnas dag. Fleecen är från en sån 19kronors IKEAfilt som jag använt i ett hemsytt babynest-projekt. 

Plockandet med tygblöjorna efter bra testblöjor i Maltestorlek har bara varit skönt nu när vi försöker landa efter allt stim på neo, så jag tycker inte det är så konstigt att börja. Hoppas det inte blir för stora läckageolyckor utan att maken också ska vänja sig vid tygisarna. Han gjorde ett försök att smita från ett byte idag med uttalandet "nu är det ju såna konstiga blöjor", men jag svarade bara att han får vänja sig. det är inte tomfysik. Och rumpan blir inte pappersveckig!

Kul att vara igång! Vi kör inte slaviskt, kanske blir det engångs på när man är ute på stan e.d., kanske blir det bara tyg. Vikisarna har jag skjutit på efter en provvikning på lillstumpen, men dom rutvävda jysk är skitbra som mjölktrasor, skötbordsunderlägg, skötbordshaklapp (bebisar kan skita ner en på magen, fråga inte hur jag vet det... Tyst ) m.m. så dom är inte köpta i onödan.

F.ö. rekommenderar jag vasktvätt av rumpan istället för fjöttel med tvätttlappar o.d. Jag kan ta en våt tvättlapp om det bara är en liten fis, men allt annat är enklare att handblaska av under rinnande vatten med bebis över armen.

• johlinn

SaJoMa - grattis till Malte!

Vi hade också en sjuk liten bebis, men det var som avkoppling för mig att hålla på med tygblöjorna. Prova nya sorter, tvätta dem, lägga i inlägg osv... 

Jag hoppas att han mår bättre och bättre och att ni kommer in i alla rutiner hemma! Skriv upp allt ni gör en dag, det är "kul" o ha sen när man kommit en bit till. Helt otroligt imponerad av oss själva blev jag när jag läste hur vi höll på den första tiden med mediciner och blöjbyten och sondning...    

Svar på tråden Tygblöjetråden 24