• Blå Flygare

Tygblöjetråden 24

Det här är tråden för oss som använder tygblöjor, vill använda tygblöjor eller bara är nyfikna på tygblöjor.
    Alla frågor är välkomna!

Tråden är dock längre än ditt bredband, så det är OK att fråga utan att ha läst hela tråden först.

För att du som är nykomling inte ska känna dig utanför i diskussionerna har vi en förklaring till vad som menas med de olika benämningarna på tygblöjorna och materialen samt hur de används i trådens första inlägg.

Dit kommer du om du klickar på den lilla symbolen
    ...längst till vänster vid sidnumren.

Där finns också vår länklista som tar dig till tips och tricks med blöjanknytning, recensioner och betygssättning av modellerna, butiker där du kan köpa blöjor, mönster till blöjor att sy själv m.m.

Förkortningsförvirring? Här är en lathund för våra vanligaste förkortningar:

AIO=All-in-one * BBh=Baby Beehinds * Bbs=Blueberrys BG=Bum Genious

BH=Baby Heaven * Bhr=Bum Hugger * BM=Bambino Mio * FB=Fuzzi Bunz

GAD=Green Acre Designs * HH=Happy Heinys * HeH=Hemp Hour * IV=Imse Vimse

MA=Magic Alls * MOE=Mother Of Eden * MT=Mommys Touch * PP=Pea Pods

SWB=Swaddlebees * WO=Wonderoos

Förra tråden: www.familjeliv.se/Forum-11-269/m49335180.html

• Svar på tråden Tygblöjetråden 24
  • llotta

johlinn - tack för ditt engagemang! Begat eller nytt spelar inte så stor roll (jag har redan lagt så mkt pengar på tygisar att det börjar göra varken till eller från, en vacker dag får jag väl se till att sälja dem igen. Ja, såg den på babykind - dock är vi inte jättenöjda med den swaddlebee vi har, den känns smal och läcker ofta i grenen. Kanske ska kolla myllymuksut - får för mig att de är himlans dyra (?). På babykind finns ju bg med kardborre men den får de inte skeppa utanför UK. Eller så avvaktar jag lite, känns som det behövs kardborre för att göra det enkelt, men man kanske kan blanda lite. Har köpt en bg med knappar och den är ju fantastiskt fin och sitter bra... Plus att vi fortfarande är nöjda med hiphipbaby-blöjorna, men det blir väl byllsigt med extra inlägg i dem, så de får nog vara huvudblöja hemma istället. Funderade på kushies också, men de enda jag hittar från Sverige är (iofs reade - tips!) i medium på onetex och jag tror att dottern ligger precis i skarven mellan deras storlekar.

Tack för svar angående byxor också. pop är ju generellt toppen, ett visst problem är dock att A är tunn så de vida byxorna blir väldigt vida på henne - men kanske kör på det ändå. Köpte några velorisar med snöre upptill på Lindex igår som vi ska prova, för de är ju i pris en lagom dagisbyxa.

• llotta

Så, har beställt en muksutpocket för att prova. PUL-påsarna var några kronor billigare hos little bloom också så det blev bra!

• johlinn

Llotta - pop-byxorna ÄR vida i benen på lillskrutt också Men som "tur" är har han även benskenor, så den extra vidden är bra för honom även där...

• Barbamama08

Har precis börjat med tygblöjor. Har både sådana som man viker och med inlägg. Tål de bara en kissning? Tänkte om jag bara ska gå och handla. Då kanske det hinner bli två kissningar. Är det bättre om jag byter till Pampers innan jag går och handlar?

• MiniMillan2011

Mina håller tätt några timmar...ganska många i värsta fall men vet inte hur många kissningar det blir men vi åker å handlar å bajsas det inte så brukar vi inte byta under den tiden...tar minst två timmar...

• llotta

Två timmar tycker jag det mesta klarar! Nu när dottern blivit större (snart 1,5) och kissar mycket men inte så ofta händer det att en kissning är så stor att det riskerar att läcka, men när hon var under året klarade alla våra pockets dubbla kissningar. Är du osäker så lägg i ett extra inlägg!

johlinn - skönt att du kan se det positivt

• johlinn
    llotta skrev 2012-08-25 09:19:29 följande:
    johlinn - skönt att du kan se det positivt

Det underlättar

Angående mjukisbyxor har jag varit mycket förtjust i de här: http://www.minimundus.se/popup/klader/plysch_midjebyxor_40-90.htm 

Som extra inlägg har jag ibland lagt dubbla bg-inlägg i blöjan. De suger mycket och är inte så tjocka.  

barbamama - vi har helt enkelt lagt in fler inlägg om vi ska vara borta längre. Så det har fungerat bra! 

• MiniMillan2011

Vi ska ha en liten till om två månader å jag funderar lite på om det är lönt att köpa tygisar i storlek nb? Eller om det funkar med de från fem kg?? Vi har iv formsydda... När de är små...

• llotta

MiniMillan2011 - det beror ju så himla mkt på hur stor eller liten bebisen är och hur tjocka lår den har. Ett gäng vikisar kanske?

Svar på tråden Tygblöjetråden 24