• Blå Flygare

Tygblöjetråden 24

Det här är tråden för oss som använder tygblöjor, vill använda tygblöjor eller bara är nyfikna på tygblöjor.
    Alla frågor är välkomna!

Tråden är dock längre än ditt bredband, så det är OK att fråga utan att ha läst hela tråden först.

För att du som är nykomling inte ska känna dig utanför i diskussionerna har vi en förklaring till vad som menas med de olika benämningarna på tygblöjorna och materialen samt hur de används i trådens första inlägg.

Dit kommer du om du klickar på den lilla symbolen
    ...längst till vänster vid sidnumren.

Där finns också vår länklista som tar dig till tips och tricks med blöjanknytning, recensioner och betygssättning av modellerna, butiker där du kan köpa blöjor, mönster till blöjor att sy själv m.m.

Förkortningsförvirring? Här är en lathund för våra vanligaste förkortningar:

AIO=All-in-one * BBh=Baby Beehinds * Bbs=Blueberrys BG=Bum Genious

BH=Baby Heaven * Bhr=Bum Hugger * BM=Bambino Mio * FB=Fuzzi Bunz

GAD=Green Acre Designs * HH=Happy Heinys * HeH=Hemp Hour * IV=Imse Vimse

MA=Magic Alls * MOE=Mother Of Eden * MT=Mommys Touch * PP=Pea Pods

SWB=Swaddlebees * WO=Wonderoos

Förra tråden: www.familjeliv.se/Forum-11-269/m49335180.html

• Svar på tråden Tygblöjetråden 24
  • Freakyme

Väntar vårt första barn i slutet av augusti och har sedan länge tillbaka varit nyfiken på tygblöjor. Sambon har utan större protester gått med på att prova. Vi är överens om att det inte ska vara jobbigare än att köra på engångs och jag är helt övertygad om att det inte kommer att bli det.

La vår första order från ImseVimse idag med formsydda samt PUL-byxor. Längtar sååå tills de kommer!! I veckan blir det en tripp till Jysk för inhandling av vikisar (tvättlappar kallar de dem tror jag?) och sedan har vi ett litet startkit. Jag är verkligen peppad =)

Hur förvarar ni era använda hemma och på vift? Vi har hundar så jag vågar inte riskera att ha dem i en hink utan lock eller en tunna med lock som är för lätt att få av. Någon som har något tips? Lägger ni dem i påsar i skötväskan? Vill ju gärna spara miljön där med...

Tror ni att formsydda + vikisar funkar bra till en nyföding eller skulle ni rekommendera något annat? Har tittat på pockets och AIO med men torktiden bekymrar mig lite...

Hur gör ni när föräldrar/svärföräldrar/annan är barnvakt? Accepterar de tygblöjor eller har ni stött på patrull?

Tack för en mycket bra och informativ tråd förresten!! Perfekt för nybörjare som jag =) 

• Loreena

Sambon köpte fel tvättmedel.. Hur är det nu, varför får man inte ha zeoliter i tvättmedlet som man har till tygisarna? Täpper det till? Ger dålig lukt? Är dåligt för miljön?

• Loreena

Freakyme

Jag använder hundpåsar till tygisarna när vi är på vift och lägger dem i vanliga ica-kassar i väntan på tvätt. När jag kommer tillbaka från tvättstugan så använder jag påsen som soppåse i badrummet/använder igen till nästa omgång tygisar så det blir ingen waste... Förut så använde jag tygpåsar till tygisarna och det funkade också bra. Bara att trycka ut blöjorna i maskinen, vända ut och in på och slänga med i blöjtvätten. Fördelen med att lägga blöjorna i påsar är att man slipper ta i dem.. utan bara kan trycka ut dem ur påsen in i maskinen vid tvätt.

• RedheadGirl

Jag trodde mig göra ett riktigt kap på tradera när jag köpte 10 pocketblöjor för 600 (ink frakt) men nu är jag tveksam..
    Efter två tvättar har lamineringen släppt delvis eller helt i flera av blöjorna och då har jag inte hunnit använda dem någon gång..
    Blöjorna hänger nu på tork efter denna andra tvätt, så jag har inte kontrollerat ifall lamineringen är trasig i någon blöja än..
    Jag har redan fått tre nya blöjor hemskickade efter affären, då det var trasiga knappar i tre, så lusten att kontakta säljaren igen för reklamation känns lagom lockande Obestämd

Finns det något sätt att få lamineringen att fästa igen? Är lamineringen hel så borde väl blöjorna gå att använda i alla fall?

• Freakyme
    Loreena skrev 2012-07-24 19:45:15 följande:
    Freakyme

Jag använder hundpåsar till tygisarna när vi är på vift och lägger dem i vanliga ica-kassar i väntan på tvätt. När jag kommer tillbaka från tvättstugan så använder jag påsen som soppåse i badrummet/använder igen till nästa omgång tygisar så det blir ingen waste... Förut så använde jag tygpåsar till tygisarna och det funkade också bra. Bara att trycka ut blöjorna i maskinen, vända ut och in på och slänga med i blöjtvätten. Fördelen med att lägga blöjorna i påsar är att man slipper ta i dem.. utan bara kan trycka ut dem ur påsen in i maskinen vid tvätt.
    Jag köpte mig en PUL-påse från ImseVimse när jag beställde blöjorna. Känns som ett bra alternativ och som du sa kan man vända ut och in på påsen vid tvätt så slipper man "hantera" det smutsiga.

Nästa fråga. Hur förvarar ni era vikisar? Köpte en bunt från Jysk nu som jag har tvättat (med mitt nyinköpta Ocean Bastvätt). Viker ni iordning era i samband med övrig tvättvikning eller viker ni vid varje bytestillfälle? Skulle vara skönt att ha dem färdigvikta men vet inte riktigt hur jag skall få dem till behändig förvaringsstorlek. Någon som har något tips?

En annan fråga, hur mycket tvättmedel använder ni till en 4-5kg tvätt? Enligt Oceans förpackning skall det vara 50ml tvättmedel men på många tygblöjesidor rekommenderar de att använda mindre... men hur mycket är "mindre"?

• Loreena
    Freakyme skrev 2012-07-25 20:32:56 följande:
    Jag köpte mig en PUL-påse från ImseVimse när jag beställde blöjorna. Känns som ett bra alternativ och som du sa kan man vända ut och in på påsen vid tvätt så slipper man "hantera" det smutsiga.

Nästa fråga. Hur förvarar ni era vikisar? Köpte en bunt från Jysk nu som jag har tvättat (med mitt nyinköpta Ocean Bastvätt). Viker ni iordning era i samband med övrig tvättvikning eller viker ni vid varje bytestillfälle? Skulle vara skönt att ha dem färdigvikta men vet inte riktigt hur jag skall få dem till behändig förvaringsstorlek. Någon som har något tips?

En annan fråga, hur mycket tvättmedel använder ni till en 4-5kg tvätt? Enligt Oceans förpackning skall det vara 50ml tvättmedel men på många tygblöjesidor rekommenderar de att använda mindre... men hur mycket är "mindre"?
    Vissa rekommenderar 1 tsk.. jag brukar väl använda ca 1 msk. Om tygisarna skulle lukta lite efter tvätt så kan du prova att köra en extra sköljning, då kan det vara så att din tvättmaskin är lite för sparsam med vattnet. Alt. att du har en liten skvätt ättika i sköljmedelsfacket.

När jag fick sonen vikte jag alltid alla blöjor efter tvätt och la dem i en korg i fönstret vid skötbordet. Nu när jag har två barn så låter jag tygisarna ligga kvar i Ikeakassen efter tvätt och viker några åt gången. Då kan jag använda "tvättlappen" att spilla mjölk på vid amning först eller ha den som skötbordsunderlägg och senare vika den till en blöja och på så sätt minska lite på tvättberget iaf.
  • Loreena

Jag vill bara säga att jag är så himla glad åt tygisarna! Den här bebisen bajsar uppåt tre gånger i timmen ibland och då känns det så himla skönt att det bara är en tygis som blir nerbajsad. Fast jag tycker fortfarande att det finns en poäng i att använda engångs på natten,
    Men äldste son blir 2 om en månad. Vi har kört tygisar + EC light och han är så gott som torr nu förutom när han ska sova. Det är så gulligt när han ropar "Mamma, bajsa tletten!" <3

• Pudel

Vi är också nyfikna på att använda tygblöjor. Vi tänkte lägga en beställning hos ImseVimse men känner oss lite frågande kring hur många blöjor som kommer att behövas till ett spädbarn? 

Sedan tänkte jag tipsa om hundbajspåsar som är tillverkade av majsstärkelse, de har tidigare gått att köpa från Kennelklubben. Lite mer miljövänligt än vanliga hundbajspåsar.  

• llotta

Vi har en stor (22 l kanske) hink med lock från minimundus som är helt suverän. Nu är vi iofs på gränsen till att fylla den på de tre dagar (med pockets och aio) vi oftast har mellan tvätt men då kör vi mkt extra inlägg och byter dessutom ofta. Dottern är 15 månader. När hon var spädis räckte en vanlig hink eller liknande. Jag tycker dock att det är bra med lock, det luktar ingenting! I den toppmatade maskinen vi har i lägenheten är det ju bara att tippa i, i de frontmatade i tvättstugan får man hjälpa till lite med en hand. Både maken och jag är dock helt överens om att påsen med ett par använda kissengångs (vi kör det nattetid) luktar (bara efter typ en dag) så att den är mkt värre att hantera.

Angående tvättmedel kör vi skonas pulver och kanske 1-2 tsk. Fast jag använder generellt väldigt lite tvättmedel (borde kanske öka med tanke på alls matfläckar...)

Jag tror att det säkert funkar utmärkt med formsydda och vikisar till spädis, är själv sugen på att prova när det blir syskon. De pockets vi har (och har haft), i första hand Fuzzi Bunz och Bum Genius torkar dock så pass snabbt att jag inte tror att det är någon skillnad mot formsydda. De aio vi kör, imse vimse och hiphip baby, tar förvisso lite längre tid, men inte mycket tycker jag. Däremot har vi några inlägg med viskoskänsla (bambu?) som tar en smärre evighet...

• Amalia079
    Pudel skrev 2012-07-25 21:18:50 följande:
    Vi är också nyfikna på att använda tygblöjor. Vi tänkte lägga en beställning hos ImseVimse men känner oss lite frågande kring hur många blöjor som kommer att behövas till ett spädbarn? 

Sedan tänkte jag tipsa om hundbajspåsar som är tillverkade av majsstärkelse, de har tidigare gått att köpa från Kennelklubben. Lite mer miljövänligt än vanliga hundbajspåsar.  
    Tips är att kolla www.littlebloom.se/category.html/rea-tygblojor de har bra priser på imse vimse just nu och lite andra sorter också :)  De flesta rekommenderar ca25 tygblöjor men vi har betydligt fler...man har liksom samlat på sig efter hand och man blir nyfiken på att prova olika modeller också. Vikisar i början men sen har vi kört pocket och allt-i-ett. Vikisar från Imse Vimse är perfekta till annat också sen typ som snutte, torktrasa och inlägg på natten, tunn filt på sommaren och att hänga för vagnen :)

Vi kör pul-påse som man kan tvätta tillsammans med blöjorna så slipper man engångspåsar också.

Svar på tråden Tygblöjetråden 24