• Blå Flygare

Tygblöjetråden 24

Det här är tråden för oss som använder tygblöjor, vill använda tygblöjor eller bara är nyfikna på tygblöjor.
    Alla frågor är välkomna!

Tråden är dock längre än ditt bredband, så det är OK att fråga utan att ha läst hela tråden först.

För att du som är nykomling inte ska känna dig utanför i diskussionerna har vi en förklaring till vad som menas med de olika benämningarna på tygblöjorna och materialen samt hur de används i trådens första inlägg.

Dit kommer du om du klickar på den lilla symbolen
    ...längst till vänster vid sidnumren.

Där finns också vår länklista som tar dig till tips och tricks med blöjanknytning, recensioner och betygssättning av modellerna, butiker där du kan köpa blöjor, mönster till blöjor att sy själv m.m.

Förkortningsförvirring? Här är en lathund för våra vanligaste förkortningar:

AIO=All-in-one * BBh=Baby Beehinds * Bbs=Blueberrys BG=Bum Genious

BH=Baby Heaven * Bhr=Bum Hugger * BM=Bambino Mio * FB=Fuzzi Bunz

GAD=Green Acre Designs * HH=Happy Heinys * HeH=Hemp Hour * IV=Imse Vimse

MA=Magic Alls * MOE=Mother Of Eden * MT=Mommys Touch * PP=Pea Pods

SWB=Swaddlebees * WO=Wonderoos

Förra tråden: www.familjeliv.se/Forum-11-269/m49335180.html

• Svar på tråden Tygblöjetråden 24
  • KossanMuu

Har använt mina pocketblöjor från tradera nu ett tag och tror problemet med dem är att de är för små för henne, så de är svåra att få på ordentligt. Har fått jättemycket kissläckor med dem =( 

MEN jag har nu hittat en alldeles underbar pocketblöja som till och med höll för 5 timmar utan blöjbyte! Alvehamns pocketblöjor. Supersöta med luddet på utsidan och verkar riktigt sköna att ha på också. Har precis beställt en ny 3-pack trots att jag har typ 15 begagnade aio som är på väg hem till mig :P

Har en fråga också. Har handlat hem ett litet lager till bebben som är på väg. Tycker one size pockets känns lite stora till en nyfödd så köpte ett paket med några imse vimse aio nyfödd och några flanell med pul-byxor till. Men Pul-byxorna har jag både i stl nb och stl S men de är ju lika stora :O Är det samma sak med deras aio? Betyder det då att jag kan använda blöjorna från nyfödd upp till 8 kg som S ska motsvara? Hur noga är eg viktangivelserna?

En fråga till. Nån som har sytt tvättlappar i flanell själv? Har sett att minimundus säljer färdiga men för 100 kr känns det som jag kan få en hel del hemmasydda... Köper man vanlig flanell i tygaffären och sen sicksackar/overlockar kanten? 

♥ 14 februari 2010 ♥ BF 22 oktober 2012 ♥
  • llotta

KossanMuu - imse har nyligen ändrar storleksspannen iaf på aio, så svårt att säga. Vi hade några i S men jag tyckte de räckte himla kort tid och att viktangivelserna inte riktigt stämde. Fuzzi i small hade vi på A (normalstor men rätt smal bebis) fram till 5-6 månader och det funkade toppenbra, tror också många onesize varit väldigt stora från början (även imses aio känndes rätt klumpig på liten 4-5 kg bebis).

• KossanMuu
    llotta skrev 2012-06-11 14:00:06 följande:
    KossanMuu - imse har nyligen ändrar storleksspannen iaf på aio, så svårt att säga. Vi hade några i S men jag tyckte de räckte himla kort tid och att viktangivelserna inte riktigt stämde. Fuzzi i small hade vi på A (normalstor men rätt smal bebis) fram till 5-6 månader och det funkade toppenbra, tror också många onesize varit väldigt stora från början (även imses aio känndes rätt klumpig på liten 4-5 kg bebis).

Håller med om att inses aio verkar stora. Kanske blir fler formsydda istället, får se. har köpt några vikisar på ikea också men tycker de också verkar klumpiga på nyfödda... Har provat lite på dotterns docka :-P
  • Bobelin

Vad som passar nyfödd måste ju bero på hur stor bebben är. Tyckte iallafall att Minimundis vikisar med ImseVimses Soft-byxa i strl nyfödd passade bra på min son som vägde drygt 4100. Kan för övrigt ha både stl nyfödd och stl small just nu (han är 4 veckor och har precis uppnått födeslevikten igen efter en ganska stor viktnedgång i början).

Min erfarenhet sedan tidigare säger att det kan överlappa rejält med storlekarna och man behöver inte ha alla. 

• Zorba1980

Hej! Skulle behöva lite hjälp av er. Har länge velat testa Tygblöjor men det har inte blivit av, dels pga att det verkar krongligt samt att det känns lite ursh. ;). Dock har sonen väldigt känslig hy och denna gång har jag verkligen tänkt på att engångsblöjor verkligen luktar pyton! Har testat Tygblöjor på sonen som e 7 månader i 1,5 dygn och tycker redan att hans hud känns bättre så skulle verkligen ville rådets att funka! Dock har jag testat pocket, aio, & formsydda från Muksut. Alla blöjor har läckt! Vad gör jag för fel?!? :(

Lycklig och stolt mamma till älskade Viggo 061128, Tilde 090718 & Melvin 111116.
  • llotta

Zorba - kul att du vågar prova! Vi har aldrig, dottern är 14 månader nu, behövt smörja för att rumpan på henne! Så till varför det kan läcka; är blöjan ordentligt blöt så har den nog helt enkelt nått gränsen för vad den klarar - man kan behöva byta oftare (eller fylla med mer inlägg). Jag tycker också det tar lite tid att få till hur hårt de ska sitta runt lår och mage, man får prova sig fram! Är det nya blöjor eller begagnade? Om de är begade kan de vara igentäppta och då finns det diverse kurer (jag är inte expert då jag aldrig haft det problemet). Hoppas det löser sig och fortsätt fråga!

• KossanMuu
    Zorba1980 skrev 2012-06-16 19:37:43 följande:
    Hej! Skulle behöva lite hjälp av er. Har länge velat testa Tygblöjor men det har inte blivit av, dels pga att det verkar krongligt samt att det känns lite ursh. ;). Dock har sonen väldigt känslig hy och denna gång har jag verkligen tänkt på att engångsblöjor verkligen luktar pyton! Har testat Tygblöjor på sonen som e 7 månader i 1,5 dygn och tycker redan att hans hud känns bättre så skulle verkligen ville rådets att funka! Dock har jag testat pocket, aio, & formsydda från Muksut. Alla blöjor har läckt! Vad gör jag för fel?!? :(

Vi har samma problem. testar flera olika modeller och har svårast för de med tryckknappar. favoriten av aio är bum genius med kardborre och alvehamns pocket, trots att de har tryckknappar. tror man får prova lite vad som passar ens barns kroppsform. men just nu känns det lite motigt med alla läckor...
  • llotta

Vi har också haft problem med småläckor (typiskt blöt bodykant i grenen) emellanåt (vi kör dock engångs på natten) i perioder, men det har oftast gått att bota med mer inlägg i blöjorna. IV aio med kardborre har nog faktiskt aldrig läckt för oss, de nya jag köpte från babykind uk funkar också toppen. Men det går verkligen i perioder tycker jag. De första månaderna när A var spädis (och vi använde FB i small) läckte inget alls, men när hon blev större så kissade hon väl mer åt gången och då krävdes mer fyllning. BG pocket med kardborre som vi har kör vi nu
    med båda inläggen som ingår (ett stort och ett litet) och helt uppknäppta på 14-månadersbarn som väger runt 10 kg och är drygt 80 cm.

• Zorba1980

Får testa om det är så att jag behöver ännu mer inlägg då. tycker jag byter hyfsat ofta men det verkar ju inte hjälpa. Får testa flera märken och se om det kanske är några andra som passar bättre.

Lycklig och stolt mamma till älskade Viggo 061128, Tilde 090718 & Melvin 111116.
  • Bobelin

Har nu använt engångsblöjor i ett dygn (måste använda slut paketet jag köpte innan de blir för små) och har haft mycket fler läckor av både det ena och det andra än vad det blir med tygisarna! Vikblöjorna klarar hela natten vilket inte LIBERO gjorde.

Svar på tråden Tygblöjetråden 24