Tygblöjetråden 24
Hej! Jag har köpt Imses Organic cotton blöjbyxor i strl. NB (3-6 kg) Tror ni att jag kan hoppa över small nästa gång jag ska köpa blöjbyxor och gå direkt på medium (7-10 kg) ?
Hej! Jag har köpt Imses Organic cotton blöjbyxor i strl. NB (3-6 kg) Tror ni att jag kan hoppa över small nästa gång jag ska köpa blöjbyxor och gå direkt på medium (7-10 kg) ?
Jag tvättade upp mina nyinköpta tygblöjor i maskinen i tvättstugan igår - det står ju att de ska tvättas först för att absorbera bättre. När jag skulle ta ur tvätten ur maskinen tyckte jag att den ändå kändes lite "sköljmedelshalkig" fast jag hade tvättat med knappt en halv kapsyl flytade tvättmedel. Så jag kollade i sköljmedelsfacket.. och joo.. det var en massa guck där i, bland annat så har nån idiot till granne hällt pulvertvättmedel där i som inte försvunnit än. *surar*
Betyder det att jag måste tvätta en gång till nu?
Vad tycker ni är bäst att ha till nyfödda? Jag har köpt
blöjbyxor
rutvävla vikblöjor 75*75
formsydda frottéblöjor
samt Ikeas kökshanddukar och Näckten frottehanddukar från Ikea
att ha som underlägg på skötbordet, extra ilägg i blöjorna etc.
Vilken vikning passar bäst och vad har ni lagt i blöjbyxorna?
Igår satt jag och vek vikisarna och längtade efter bebisen. Jag har lyckats få till riktigt bra vikningar nu som jag tror kommer sitta jättebra på babyn och vara rätt så läckagefritt. Dock så känns de rutvävda 75*75 för stora för New Born-blöjbyxorna, så jag testade att göra samma vikning med Ikeas billiga kökshanddukar och frotte. Det blev jättebra och passar perfekt i blöjbyxorna! :D Nu återstår bara att se om det passar lika bra på babyn. :)
Jag använde "Den vanliga snibbvikningen" www.tygisar.se/tygblojor.php
Det var även den vikningen som följde med som förslag när jag köpte blöjorna.
Det fanns många förslag på vikningar här
www.tygisar.se/tygblojor.php?artikel=24
kanske någon passar? Du får prova dig fram. :)
Hurra för tygblöjan!! :D
Nu har jag och lilla Milo börjat få in snitsen på dethär. Vikblöjorna suger bara bättre och bättre för varje tvätt. jag köpte en fleecefilt på Jysk för 12.50 och klippte till fuktstoppare och det funkar superbra. Sedan jag övergått helt till tygisar så har Milos blöjexem försvunnit. Det enda vi behöver som hudvårdsprodukt är lite potatismjöl och ibland lite babyolja. jag har Minimundus vikblöjor och ullrikes formsyffa frotté. Vikisarna är perfekta för dagen och ullrikes på natten. Jag föredrar vikisarna för de torkar snabbast efter tvätten.
Vad gäller tvätten så tvättar vi med neutal eller skona eller liknande parfymfritt flytande. Jag tvätter med handdukar och lakan och toppfyller maskinen. Är jag trött så torktumlar jag, men då efter att extracentifugerat så tumlingen går snabbt. Jag skulle vilja tvätta varnnan dag, men ibland blir det var tredje om tvättstugan är uppbokad. Jag sköljer inte blöjorna innan utan slänger bara ner dom i en Ullaredskasse på golvet.
Är det någon som handlat från babykind.co.uk?
Vad kostar portot?
Har ni provat nature babies classic covers? Är de bra? jag tyckte att de fanns i fina färger och det verkar bra att man kan anpassa storlekarna.
Är det bara jag som tycker att engångsblöjor luktar urk? Jag tycker att det luktar kiss, institution som för tankarna till äldreomsorgen, ammoniak, kemikalier och bläääk.
Tygisar är det bästa! :D