• Blå Flygare

Tygblöjetråden 24

Det här är tråden för oss som använder tygblöjor, vill använda tygblöjor eller bara är nyfikna på tygblöjor.
    Alla frågor är välkomna!

Tråden är dock längre än ditt bredband, så det är OK att fråga utan att ha läst hela tråden först.

För att du som är nykomling inte ska känna dig utanför i diskussionerna har vi en förklaring till vad som menas med de olika benämningarna på tygblöjorna och materialen samt hur de används i trådens första inlägg.

Dit kommer du om du klickar på den lilla symbolen
    ...längst till vänster vid sidnumren.

Där finns också vår länklista som tar dig till tips och tricks med blöjanknytning, recensioner och betygssättning av modellerna, butiker där du kan köpa blöjor, mönster till blöjor att sy själv m.m.

Förkortningsförvirring? Här är en lathund för våra vanligaste förkortningar:

AIO=All-in-one * BBh=Baby Beehinds * Bbs=Blueberrys BG=Bum Genious

BH=Baby Heaven * Bhr=Bum Hugger * BM=Bambino Mio * FB=Fuzzi Bunz

GAD=Green Acre Designs * HH=Happy Heinys * HeH=Hemp Hour * IV=Imse Vimse

MA=Magic Alls * MOE=Mother Of Eden * MT=Mommys Touch * PP=Pea Pods

SWB=Swaddlebees * WO=Wonderoos

Förra tråden: www.familjeliv.se/Forum-11-269/m49335180.html

• Svar på tråden Tygblöjetråden 24
  • Esmeraldah

Tack för tips!
    De på JYSK är ju ännu billigare än IKEAsGlad!
    Man kan ju testa båda såklart med de humana priserna *gillar*

• betula

Vi kör jysk, har en från ikea och ett gäng från minimundus. Jysk funkar super när de är pluttar. Nu när E väger runt 8 kg blir de inte riktigt lika bra/lätt vikta tycker jag, men de funkar helt klart. Ikeas har hållt storleken bättre tycker jag och minumundas är ju klart större (+ ekologiska, som IV)

• rabarberli

Vilken bra tråd! Jag är i v34 och har funderat på tygblöjor men min man är skeptisk. Jag tänkte nog ändå prova! Vet ännu inte vad.... Ska läsa lite mer i tråden.

• Esmeraldah

Jag har redan bytt blöjor i mer än fyra år och kommer att fortsätta ett par år till då jag är i vecka 38 nu Glad
    Är dock lite less på att inhandla och släpa hem alla dessa engångsblöjor. Dessutom tror jag på det här med att barn blir blöjfria senare med engångsblöjorna idag och tycker att det är lite onödigt. Så himla miljömedveten är jag väl inte men det får väl vara en bonus! Tvättar gör jag massor ändå, så det känns inte som så stor extra belastning. Så nu är jag taggad på att köra igång med tygblöjor. Har fått tag på billiga pocketblöjor från Tradera som jag tänkte använda till ettåringen. Bebisen tänkte jag kunde ha vikblöja med blöjbyxa. Hoppas det ska funka bra nu när jag gjort lite inköp Flört. 2,5 åringen är noll intresserad av att kissa på toaletten och bryr sig inte ett skvatt om att han blir blöt i byxorna (försöker köra med training pants)... Fyraåringarna slutade med blöja när de var ca 2,5 - 3.

Men då ska jag inhandla JYSKs tvättlappar och använda i början iaf Glad

• SaJoMa
    betula skrev 2012-05-16 14:50:09 följande:
    Vi kör jysk, har en från ikea och ett gäng från minimundus. Jysk funkar super när de är pluttar. Nu när E väger runt 8 kg blir de inte riktigt lika bra/lätt vikta tycker jag, men de funkar helt klart. Ikeas har hållt storleken bättre tycker jag och minumundas är ju klart större (+ ekologiska, som IV)
    Vilken vikning använder du till pluttisar med IKEAs?
    Jag har köpt IKEAs och Jysk att testa med och fick tips om prematurvikning till nyföding. Men den är så "kvadratisk" i instruktionerna, och vikisarna blev mer rektangulära vid första tvätten, men det kanske inte är så noga med hur kanter och skarvar ligger, om det är lite omlott e.d.?
    Helt nybörjare med vikisar - ja, med tygisar och bebisar också för den delen! :D 
  • llotta

Esmeraldah - det är en av de stora fördelarna, att slippa släpa hem en massa blöjor, vi gör av med ett paket på två månader, vilket känns helt okej. Med flera blöjbarn blir ju skillnaden förstås ännu större! Grattis till bra beslut! Varför inte kränga på 2,5 åringen en tygis också om du har någon som passar.... Lycka till!

SaJoMa - lycka till du också!

• Esmeraldah

En till stor fördel för oss med "egen" soptunna är ju att sopmängden minskarGlad

Idag har jag(sönerna) testat pocketblöjorna för första gången. Helt klart nöjd! 2,5 åringen fick ha pocketblöja han också. Tog med mig mina två blöjbarn till JYSK för att handla till den kommande - 24 "tvättlappar". Och så har jag skickat efter Imsevimseblöjbyxor från Minimundus. Hoppas det kommer att funka bra också!

• KossanMuu

den här tråden ska läsas genom inför kommande bebis =) har några one size pocket blöjor på väg hem som jag tänkte testa på 2 åringen så jag hinner pröva på innan nästa kommer. har lite frågor men det får jag återkomma med till helgen, nu är det sovdags :P

♥ 14 februari 2010 ♥ BF 19 oktober 2012 ♥
  • Busungemamma

Är det någon här som vet om man kan tvätta tygblöjor med Enjos Revolution tvättmedel? Jag använder det till klädtvätten och de få tygisar vi använder i nuläget skulle gärna få tvättas med övrig tvätt. Känns lite onödigt att starta en maskin för ungefär 3 blöjor...

Svar på tråden Tygblöjetråden 24