• Blå Flygare

Tygblöjetråden 24

Det här är tråden för oss som använder tygblöjor, vill använda tygblöjor eller bara är nyfikna på tygblöjor.
    Alla frågor är välkomna!

Tråden är dock längre än ditt bredband, så det är OK att fråga utan att ha läst hela tråden först.

För att du som är nykomling inte ska känna dig utanför i diskussionerna har vi en förklaring till vad som menas med de olika benämningarna på tygblöjorna och materialen samt hur de används i trådens första inlägg.

Dit kommer du om du klickar på den lilla symbolen
    ...längst till vänster vid sidnumren.

Där finns också vår länklista som tar dig till tips och tricks med blöjanknytning, recensioner och betygssättning av modellerna, butiker där du kan köpa blöjor, mönster till blöjor att sy själv m.m.

Förkortningsförvirring? Här är en lathund för våra vanligaste förkortningar:

AIO=All-in-one * BBh=Baby Beehinds * Bbs=Blueberrys BG=Bum Genious

BH=Baby Heaven * Bhr=Bum Hugger * BM=Bambino Mio * FB=Fuzzi Bunz

GAD=Green Acre Designs * HH=Happy Heinys * HeH=Hemp Hour * IV=Imse Vimse

MA=Magic Alls * MOE=Mother Of Eden * MT=Mommys Touch * PP=Pea Pods

SWB=Swaddlebees * WO=Wonderoos

Förra tråden: www.familjeliv.se/Forum-11-269/m49335180.html

• Svar på tråden Tygblöjetråden 24
  • johlinn

llotta - de är trevliga o ha att göra med också när man har frågor, har fått snabba och utförliga mailsvar. En gång fastnade mina blöjor i tullen o paketet dröjde, men de andra tre gångerna jag beställt från UK har paketen kommit nästan lika snabbt som från sverige!

• Palsternacka

Babykind är toppen, fick mina Real Easy nappies i fredags. Det gick fort! Tyvärr var de slut i den turkosa färgen som jag hade önskat, men jag hade fyllt i att jag kunde ta andra färger också, så det var okej. De verkar väldigt välsydda och gedigna, men är nog lite för stora till sonen än.

• llotta

Jag fick mail om att en av färgerna var slut, men möjlighet att byta färg. Spännande ska det bli!

Kardborrarna på våra Bum Genius börjar bli trötta, någon som har tips eller idéer för vad man kan göra åt det?

Övrigt på blöjfronten så funderar jag på vad ni har för favoritinlägg? Det är bara att inse att vi har en storkissare och att det, särskilt till förskolan, kommer behövas med extra uppsugning...

• johlinn

Bg:s originalinlägg plus en bamboobooster har jag kört när det behövts mycket!

• llotta

Var hittar man bra bambunooster då? Känns det som viskositet lite gran? Jag har några olika inlägg som inte är microfiber som jag fått medi olika begade sammanhang. Några är petite dessous och skulle kunna vara bambu, inbillar mig att hampa är strävare.

• johlinn

Jo, det är dem jag har petite dessous bambuinlägg. De har jag köpt från barnshop.

Om ledsna kardborrar går att fixa till vet jag inte Jag slängde ut våra äldsta och mest slitna bg för ett tag sen, de fäste knappt. Fast det var mest för att tabsen var slitna och rullade upp sig, även om själva kardorren också såg riktigt trist ut, de nya tabsen är ju bättre och kanske håller längre?!  

Nu har jag också hämtat ut mitt paket med real easy nappies. Såå fina  Har totalt 13 av dem nu, skulle behöva några fler om vi går över på dem på heltid, men jag avvaktar lite. Har ju fått så sjukt bra pris på dem jag köpt (6 stycken där ja% köpte 2 o betalade för 3, dvs 33% rabatt och så de senaste 7 med 50% rabatt), man blir ju van

• llotta

Tack för hjälpen, då vet jag lite mer om inlägg! Jag beställde åtta real easy nappies, ska bli spännande. Just nu rullar vi (med engångs på natten) runt på 9 BG one size pockets, 3 one size FB, 1 IV aio med kardborre (Large, de gamla storlekarna), 2 IV aio med knappar (fast de används bara i nödfall, sitter dåligt på vår tunnis), 1 SWB pocket i medium och en riktigt sliten FB i medium. Lilla A är precis ett år, väger 9,7 kg och är 78 cm lång. Snart har vi förresten använt tygblöjor ett helt år, hissnande känsla när man tänker på alla engångsblöjor vi sluppit använda.

• lilyros

Någon som har eller har haft Fuzzi Bunz onesize till sin spädis? Blir inte riktigt klok på inspänningarna.

Svar på tråden Tygblöjetråden 24