• Blå Flygare

Tygblöjetråden 24

Det här är tråden för oss som använder tygblöjor, vill använda tygblöjor eller bara är nyfikna på tygblöjor.
    Alla frågor är välkomna!

Tråden är dock längre än ditt bredband, så det är OK att fråga utan att ha läst hela tråden först.

För att du som är nykomling inte ska känna dig utanför i diskussionerna har vi en förklaring till vad som menas med de olika benämningarna på tygblöjorna och materialen samt hur de används i trådens första inlägg.

Dit kommer du om du klickar på den lilla symbolen
    ...längst till vänster vid sidnumren.

Där finns också vår länklista som tar dig till tips och tricks med blöjanknytning, recensioner och betygssättning av modellerna, butiker där du kan köpa blöjor, mönster till blöjor att sy själv m.m.

Förkortningsförvirring? Här är en lathund för våra vanligaste förkortningar:

AIO=All-in-one * BBh=Baby Beehinds * Bbs=Blueberrys BG=Bum Genious

BH=Baby Heaven * Bhr=Bum Hugger * BM=Bambino Mio * FB=Fuzzi Bunz

GAD=Green Acre Designs * HH=Happy Heinys * HeH=Hemp Hour * IV=Imse Vimse

MA=Magic Alls * MOE=Mother Of Eden * MT=Mommys Touch * PP=Pea Pods

SWB=Swaddlebees * WO=Wonderoos

Förra tråden: www.familjeliv.se/Forum-11-269/m49335180.html

• Svar på tråden Tygblöjetråden 24
  • fröken sol

är så glad för vi har ju kört blöjfritt dagtid hemma sen april. nu har vi även slutat på dagis (där vi haft engångs) och idag tredje dagen vi försökt så va det inga nedkissade kläder på hans hylla. väldigt stolt! på natten kör vi fortfarande tygisar. vi hängtorkar dem innan vi tvättar så då gör det ju inget att det bara blir en blöja + två ilägg per dag...det luktar ju inget i tvättstugan ändå!

är så himla nöjd att vi kört tygisar och ec-light.

ville bara skriva detta till er andra som är insnöade ;)

• Van01
    fröken sol skrev 2012-07-03 21:27:41 följande:
    är så glad för vi har ju kört blöjfritt dagtid hemma sen april. nu har vi även slutat på dagis (där vi haft engångs) och idag tredje dagen vi försökt så va det inga nedkissade kläder på hans hylla. väldigt stolt! på natten kör vi fortfarande tygisar. vi hängtorkar dem innan vi tvättar så då gör det ju inget att det bara blir en blöja + två ilägg per dag...det luktar ju inget i tvättstugan ändå!

är så himla nöjd att vi kört tygisar och ec-light.

ville bara skriva detta till er andra som är insnöade ;)

Vad skönt att det har gått bra? Hur gammal är ditt barn?
  • fröken sol
    Van01 skrev 2012-07-03 22:28:18 följande:
    Vad skönt att det har gått bra? Hur gammal är ditt barn?
    han fyllde 2 nu i juni
  • chokladgroda

Hej! helt ny här och favoritar tråden för att läsa om alla möjliga tips. Hade själv tygblöja som bebis och nu med en liten i magen är jag fast beslutsam om att ha det på min lilla också. Har gått och funderat på massa frågor kring detta i någon vecka nu och vips dyker denna tråden upp framför ögonen på mig!

Ser fram emot intressant och lärorik läsning!

• llotta

Chokladgroda - välkommen hit och grattis till den lilla i magen!

Fröken sol - härligt! Jag ser mkt fram emot att få börja potträningen mer ordentligt. A, som är knappt femton månader, har på eget bevåg börjat säga till även när hon är kissnödig ibland. Jag ska nog beställa några trainingpants. Någon som vet några som är tillräckligt små för att passa 10 kg och drygt 80 cm smalfis?

• Loreena

Jag väntar nästa barn om ca 4 dagar och det känns så mysigt att plocka fram sonens små blöjbyxor och vika vikisar till bebisen som kommer. Sonen är 23 månader nu och vi har kört tygisar + EC-light + några up and go så här på slutet på honom och det fungerar jättebra. Han är på god väg att bli torr, är trygg med både pottan och toaletten, säger oftast till när han behöver gå på toa och behöver eg. mest ha blöja när han ska sova eller om vi ska åka iväg längre stunder.
    Tygisar har verkligen varit toppen! Mina favoriter är vikisar från minimundus och jysk, blöjbyxor med kardborre från imse vimse när barnet är litet och blöjbyxor med knappar från Blueberry eller Weehuggers när barnet är äldre. Vikisar tycker jag är toppen eftersom att de går att anpassa så bra efter barnets ålder, torkar snabbt och är superbilliga. De går dessutom att använda som skötbordsunderlägg, tvättlappar etc.

• Amalia079
    llotta skrev 2012-07-06 20:03:22 följande:
    Chokladgroda - välkommen hit och grattis till den lilla i magen!

Fröken sol - härligt! Jag ser mkt fram emot att få börja potträningen mer ordentligt. A, som är knappt femton månader, har på eget bevåg börjat säga till även när hon är kissnödig ibland. Jag ska nog beställa några trainingpants. Någon som vet några som är tillräckligt små för att passa 10 kg och drygt 80 cm smalfis?
    Imse Vimse i storlek L skulle säkert passa, de krymper lite när de tvättats
  • llotta

Amalia079 - tack. Det är de jag har sneglat på. Ska nog se till att få iväg en beställning, tänker mig nog att först prova med en och köpa fler om den passar!

• Amalia079
    llotta skrev 2012-07-09 12:54:32 följande:
    Amalia079 - tack. Det är de jag har sneglat på. Ska nog se till att få iväg en beställning, tänker mig nog att först prova med en och köpa fler om den passar!
    Alltid bra att prova en först för o se om modellen är bra. Jag gillar Imse Vimse för de ser ut som en liten trosa och finns med små söta mönster också :) 

De har bra priser på alla Imse Vimse blöjor på littlebloom.se nu och de har både låg frakt och kostnadsfri faktura :)

Det blir nog till att fylla på lite för mig...med ett litet knytt i magen som fastnat nu tror jag tihii ;) 
Svar på tråden Tygblöjetråden 24