• Blå Flygare

Tygblöjetråden 24

Det här är tråden för oss som använder tygblöjor, vill använda tygblöjor eller bara är nyfikna på tygblöjor.
    Alla frågor är välkomna!

Tråden är dock längre än ditt bredband, så det är OK att fråga utan att ha läst hela tråden först.

För att du som är nykomling inte ska känna dig utanför i diskussionerna har vi en förklaring till vad som menas med de olika benämningarna på tygblöjorna och materialen samt hur de används i trådens första inlägg.

Dit kommer du om du klickar på den lilla symbolen
    ...längst till vänster vid sidnumren.

Där finns också vår länklista som tar dig till tips och tricks med blöjanknytning, recensioner och betygssättning av modellerna, butiker där du kan köpa blöjor, mönster till blöjor att sy själv m.m.

Förkortningsförvirring? Här är en lathund för våra vanligaste förkortningar:

AIO=All-in-one * BBh=Baby Beehinds * Bbs=Blueberrys BG=Bum Genious

BH=Baby Heaven * Bhr=Bum Hugger * BM=Bambino Mio * FB=Fuzzi Bunz

GAD=Green Acre Designs * HH=Happy Heinys * HeH=Hemp Hour * IV=Imse Vimse

MA=Magic Alls * MOE=Mother Of Eden * MT=Mommys Touch * PP=Pea Pods

SWB=Swaddlebees * WO=Wonderoos

Förra tråden: www.familjeliv.se/Forum-11-269/m49335180.html

• Svar på tråden Tygblöjetråden 24
  • Barbamama08

Jag kör med den där vikningen så den ser ut som en flagga. Det blir som en lång flärp upp på magen. Kan man vika enligt samma princip men få bort det där på magen? Hon vill gärna ligga på mage och det ser inte så bekvämt ut.

• johlinn

MiniMillan2011 skrev 2012-08-25 11:50:55 följande:
    Vi ska ha en liten till om två månader å jag funderar lite på om det är lönt att köpa tygisar i storlek nb? Eller om det funkar med de från fem kg?? Vi har iv formsydda... När de är små...

Vi körde med de från 5 kg fast vek dem i bakänden. Det gick bra trots att vi hade en liten liten på 2,5 kg med mycket smala ben. Bylsigt, men fungerade bra, i det läget hade jag fortfarande illusionen om att jag skulle göra det här billigt och köpte därför inte nb-storlek. I dagsläget skulle jag kanske gjort annorlunda - köp 1 i stl nb för o testa blir mitt råd!
  • Hestia

Hej!
    Har fått maken att gå med på tygblöjor till vår andra bebis, som kommer i början på nästa år.
    Just nu står valet mellan Alvehamn, Fuzzibunz och Bumgenius. De två senare testade vi med sonen (fick ett gäng olika att prova under en månad när han var ca 1.5 år), och vi tyckte om dem båda.
    Men å andra sidan känns det rätt bra att köpa svenska tygisar. Funderar då på att köpa ett gäng vikblöjor och två byxblöjor till nyfödd, och sedan en massa pockets, och använda vikblöjorna som extra inlägg i dem.
    Vad tror ni om det?
    Någon som har erfarenhet av dessa tre märken (ffa Alvehamn jämfört med någon av de andra två) som kan ge lite åsikter?

Vet att jag skulle kunna köpa begagnade av alla och testa, men vill gärna höra lite åsikter och recensioner först.
    Tack!!

• MiniMillan2011

Johlinn:
    Det var lite så jag tänkte att det kanske kunde funka...
    De andra två har ju vägt 3425 så jag tror ju att denna hamnar där ikring också...så funkade det på er på 2,5 så borde det ju gå :)
    Får lura på om jag kanske skulle köpa nån mindre iaf... Tvättar ju ganska ofta med två blöjbarn

• SaJoMa

Vi har för få blöjs!
    Nu har killen börjat storpinka (relativt då...) när amningen är igång, och jag vill inte lämna blöt blöja på när jag vet om den. Han har inte växt i fuzzisarna än utan vi har mest formsydda (som känns våta på ytan) med wraps, de flesta hemsydda köpta begagnat. Vi får tvätta varje dag just nu och Alvehamns formsydda torkar såååå långsamt (så de suger väl bra antar jag...). Vi har börjat varva lite med Änglamark-blöjor för "tvättpaus", men det är lite trist. Hoppas han snart växer i de lite större i mitt lager! För det har vi många!
    Ca 10 blöjor räcker inte för oss, vi hade behövt 20 för att kunna slappna av lite.

Jag har en BumGenious AIO Small som sitter fint på lillrumpen. Tar lite längre tid att torka eftersom den är AIO, men den är himla mysig och fin.

Jag har vikisar (Jysk och IKEA), men har inte orkat använda dom (mer än till mjölktrasor o.d.). Maken har redan problem med formsydda som ska ha yttergrej och de 3 pul som inte ska ha det. Häromdan stod han och skulle sätta en formsydd på en pul-pocket, så det var inte en siffra rätt! Obestämd, men jag tror den turkosa formsydda var förväxlad med de turkosa ullisarna, så egentligen var det nästan rätt förutom att PULpocketarna inte behöver något utanpå. Han kommer att bli glad när vi går över till pocketar.... 

• llotta

johlinn - åh, har inte kommit mig för att beställa några kläder därifrån, men gillar generellt deras grejer och byxorna såg fina ut!

Hestia - jag tycker mycket om både fuzzi bunz och bum genius och skulle rekommendera båda. BumGeniusen hade dock, trots att de är one size inte funkat något vidare på dottern de första tre-fyra månaderna, de hade varit alldeles för stora. Fuzzi i storlek small var dock toppen (och var åtminstone när jag letade inte så svåra att få tag på begade på sjalbarn). Fuzzi har ju en onesize numera också, som nog funkat bättre från början, men den är nog risken att barnet hinner växa ur innan det blir torrt för den är klart mindre än deras large. Det enda negativa (utöver att de är väl stora på en nyföding) med BG tycker jag är kardborrarna (utom nu när vi ska ha på förskola, då vill jag ha kardborrar) som tenderar att fastna i lite av varje i tvättmaskinen och som slits, men nu finns det med tryckknappar istället (och kardborrarna verkar inte gå att få tag på nya i Sverige) och det tycker jag gör det till en helt suverän blöja. Alvehamn har jag inte provat, tyvärr, men bara läst gott om.

SaJoMa - jag förstår att 10 inte räcker, vi hade nog uppemot 20 när dottern var spädis och kompletterade ändå upp med engångs. Men, det går nog fort tills han vuxit i fuzzisarna om de är i small? Vi kom inte igång förrän dottern var 1 månad, men då funkade de hur bra som helst (hon vägde då drygt fyra och var 56 lång).

Till er som ligger i startgroparna vill jag passa på att tipsa om flanelltvättlappar (babyheaven har som är billigare än imses). Vi har många frottétvättlappar också, men de känns ofta för grova att tvätta rumpan med (används däremot till allt annat klet och till att torka torrt med). Flanelltvättlapparna är däremot grymma. Vi har i en sån här www.ikea.com/se/sv/catalog/products/80098583/ som vi lägger i ett gäng i och pyttsar på lite vatten så det finns färdigt till ett antal byten. Hemma använder vi aldrig något annat. Vi har 20-25 stycken och nu räcker det bra, när hon var pyttis hade det nog inte varit så dumt med några till.

• Jania

Åh, vilken "nostalgitripp" att titta in här. Har inte vart här på evigheter (månader).
    Dottern är nu ett år och nån vecka - ingen pyttis längre!!
    Det går åt blöjor när hon sover middag, men nästan aldrig annars. Pottan funkar fint, även när vi är ute på utflykt el dyl (nästan bättre när vi inte är hemma. Kanske att hon vet att toalett/blöjbytnings-möjligheterna är sämre utanför hemmet?)

Hur som så är det skoj att se att tråden lever och att det trillar in flera som vill/ska börja med tygisar.

Keep up the good work

Kramar till alla goa      

Liten blir stor......hoppas hoppas hoppas allt går bra
  • betula
    Jania skrev 2012-08-26 00:13:29 följande:
    Åh, vilken "nostalgitripp" att titta in här. Har inte vart här på evigheter (månader).
    Dottern är nu ett år och nån vecka - ingen pyttis längre!!
    Det går åt blöjor när hon sover middag, men nästan aldrig annars. Pottan funkar fint, även när vi är ute på utflykt el dyl (nästan bättre när vi inte är hemma. Kanske att hon vet att toalett/blöjbytnings-möjligheterna är sämre utanför hemmet?)

Hur som så är det skoj att se att tråden lever och att det trillar in flera som vill/ska börja med tygisar.

Keep up the good work

Kramar till alla goa      
    Vad härlig att få till pottan så tidigt! Vi har hela tiden tänkt att vi skall börja potta mer effektivt, men det bara rinner ut i sanden hela tiden. Grabben fyller ett om några veckor och vi är låååååångt ifrån duktiga m pottan. Tips på hur man bäst kommer igång??
  • llotta

Betula - nu har vi inte på långa vägar kommit lika långt med pottandet som Jania, men mitt bästa tips för att komma igång är attsätta på pottan på rutin i samband med alla blöjbyten, efter sömn och mat samt när man kommer in efter att ha varit ute. Och ta till pottan/toaletten på en gång om man märker att det är något (bajs är ju lättast att se på dem) på gång.

Jania - jag är nyfiken på hur ni gör rent praktiskt (kanske borde jag gå in på EC-Sweden)? Min dotter, som är några månader äldre än din, kan säga till men när hon gör det när vi är på språng står jag ofta lite handfallen. Har ni alltid en potta med (modelltips?)? Vad lyckliga vi blev både dottern och jag när vi var på Ikea häromveckan och kom in i deras skötrum där det stod en potta. Kunde ta av en torr blöja, låta dottern kissa på pottan och sen på med blöjan igen. Härligt. Jag tror jag måste förtydliga ytterligare på fsk att det vore bra om de satte henne på pottan där med...

I samband med förskolestart och en överdos russin blev dottern dålig i magen och vi fick byta fler bajsblöjor på ett dygn än vi normalt gör på en månad. En gång lyckades hon säga till och hålla sig trots raketfart. Ändå stor glädje för alla inblandade nu på morgonkvisten när pottresultatet var det vanliga igen.

Svar på tråden Tygblöjetråden 24