• Blå Flygare

Tygblöjetråden 24

Det här är tråden för oss som använder tygblöjor, vill använda tygblöjor eller bara är nyfikna på tygblöjor.
    Alla frågor är välkomna!

Tråden är dock längre än ditt bredband, så det är OK att fråga utan att ha läst hela tråden först.

För att du som är nykomling inte ska känna dig utanför i diskussionerna har vi en förklaring till vad som menas med de olika benämningarna på tygblöjorna och materialen samt hur de används i trådens första inlägg.

Dit kommer du om du klickar på den lilla symbolen
    ...längst till vänster vid sidnumren.

Där finns också vår länklista som tar dig till tips och tricks med blöjanknytning, recensioner och betygssättning av modellerna, butiker där du kan köpa blöjor, mönster till blöjor att sy själv m.m.

Förkortningsförvirring? Här är en lathund för våra vanligaste förkortningar:

AIO=All-in-one * BBh=Baby Beehinds * Bbs=Blueberrys BG=Bum Genious

BH=Baby Heaven * Bhr=Bum Hugger * BM=Bambino Mio * FB=Fuzzi Bunz

GAD=Green Acre Designs * HH=Happy Heinys * HeH=Hemp Hour * IV=Imse Vimse

MA=Magic Alls * MOE=Mother Of Eden * MT=Mommys Touch * PP=Pea Pods

SWB=Swaddlebees * WO=Wonderoos

Förra tråden: www.familjeliv.se/Forum-11-269/m49335180.html

• Svar på tråden Tygblöjetråden 24
  • Jania

Hehe...ja, känna på kisset eller bajset är riktigt populärt här med. Repliken 'INGA HÄNDER I POTTAN' hörs ruskigt ofta i vårt badrum Tungan ute

Tråkigt att det inte är skoj med pottan. Vet inte varför han blir ledsen, men liten har nästan från början haft som signal att småsnyfta lite just innan hon kissar. Det gör hon fortfarande ibland när hon sitter på pottan. Hon reser sig o vill gå därifrån, gnäller, gnyr. Då sätter vi henne tillbaka på pottan o hon blir ibland fly förbannad, men i de flesta fall så kissar hon nästan på en gång. Även vid bajs ställer hon sig upp flera ggr innan det kommer nå't, som om hon pumpar ut det....
    Hon får för övrigt aldrig ha leksaker el dyl med sig på pottan, då leker hon istället o man kan sitta o vänta tills fan kommer o avlöser en.

Nä, duscha var det ju.

Kram o god natt för den här gången

Liten blir stor......hoppas hoppas hoppas allt går bra
  • Palsternacka

Vi kör inte på nån pottning alls till sonen, 7 månader. MEN jag måste bara säga (har säkert gjort det förut) hur mycket jag gillar "Basic-varianten" av tygblöjor: limpvikta vikblöjor med rispapper i softbyxorna från IV. Vi har nästan slutat med pockets eftersom de inte känns lika säkra mot läckage (förutom Real Easy Nappies, de är outstanding). Vikblöjorna är köpta på IKEA (billigt!) och byxorna är ju inte heller särskilt dyra. Tygblöjor kan vara en djungel, men det kan också vara väldigt enkelt.

• helene 355

hej, vet någon vars man kan köpa bra och inte svindyra pocketblöjor? behöver några fler :)

• llotta

helene 355 - begat på sjalbarn t.ex. Annars hade barnshop bra pris på peapoods för ett tag sen, vet inte om det är kvar.

• MickeNike

Hej, är det någon som har några bra tips på hur man gör med vikblöjor till spädbarn? Provade handbok.alternativ.nu/%C3%96vriga_%C3%A4mnen/Barn/Tygbl%C3%B6jor/Vikbl%C3%B6jor igår, men det känns som att hela bebis försvinner i allt tyg..

• Jania

Sitter inte vid min egen dator så kommer inte åt mina favoriter just nu, men om ingen hinner före så ska jag försöka pytsa ut en länk eller två imorrn.

• Jania

Så bra

Här är några länkar i alla fall. 'Utifallatt'

http://www.tygisar.se/tygblojor.php?artikel=16

http://ylihilseen.vuodatus.net/page/harsosuperleija

http://www.faktisktpraktiskt.se/VIKNING/vikning.html

Så där. Den mittersta har jag inte provat. Har i o för sig inte provat så många olika vikningar. Har trivts bra med den där "vanliga" triangelvikningen...

God natt    

• SaJoMa

Nu har jag börjat shoppa blöjor igen!
    Dels växer lillskrutt och dels börjar vi veta vilken sort vi trivs med. Så jag håller koll på begagnatmarknaden (ffa på sjalbarn) och shoppar på mig lite av varje som vi trivs med.

Idag fick jag hem två pluttisblöjor som jag nog var lite optimistisk med. BumGenious AIO xs helt nya som säljaren inte hunnit använda. Blev förvånad när jag fick dom i näven, dom var ju yttepyttesmå!! Men skulle funka till 5 kilo, och M hade inte passerat 4 vid senaste vägningen än. Så jag tog med dom till skötbordet och provade vid nästa byte - de satt som en smäck! Blev så glad så jag brydde mig inte om att tvätta dom ens - de skulle ju snart tvättas ändå och det var inte storpink-tid så de skulle nog hålla ev. nyläckage. Och ganska inspända i kardborren också, så dom räcker nog ett tag till. Har en S också som vi gillar skarpt. Mjuk och fluffig, håller sig torr mot rumpan och torkar nästan direkt efter tvätt vid hängtorkning. Det kanske blir fler såna om det dyker upp begagnat i fler storlekar.

Annars är favoriterna dagtid nu FuzziBunz Small och två xs som jag köpt begagnat och ett par nya small. De nya small och två av de begagnade verkar vara ny sort, för dom är större än dom 5 S jag köpte av en väninna. De gamla S ligger mellan de xs och de nya S ungefär i storlek... Nån som vet något om storleksändring på dessa?

Jag har en hög med BumGenious V3 onesize också, men han har inte riktigt växt i dom än, och jag har dåligt med inlägg också eftersom jag ibland glömmer fråga om inlägg på de begagnade och får hem tomma blöjor. Antar alla har inläggsbrist... Blir lika förvånad och irriterad på mej själv för att jag glömt fråga om det ingår.

På nätterna kör vi formsydda och ullwraps. Favoriterna är en thirsties och en DiddyDiaper som är tjocka frottéaktiga. De är inte så kiss-stinkiga och blöta om vi sovit länge sedan det pinkades och han inte väckt mig. Jag har några Alvehamns också, men dom tar en evighet att torka trots torktumling och hängning, så dom är lite dryga tycker jag, även om dom kanske är bra för rumpen. Sen har jag hemsydda som jag köpt begagnat med muksuts grönradiga frotté inåt som är rätt OK också, men dom börjar vara för små, så dom ska snart läggas undan.

Blöjan är ofta torr på förnatten, han pinkar mest tidig morgon och på förmiddagen just nu. Det blir inte mycket i vasken heller just nu, han gapar och skriker direkt. Första utvecklingssprånget, så han har inte tid med sånt. Har bara fått till 1-2 pottningar om dan senaste veckan (var nästan vare gång innan). Storbajset kom tack å lov i vasken idag, men det första hann ut i blöjan. Har inte lärt mig skilja på knölande för rap/fis-behov och bajsnödig än. Det märktes att han tyckte det var himla skönt att slippa storbajset i blöjan, för han krystade och kämpade för att få ut allt och suckade nöjt efteråt. Förstår jag det, släppa en sån laddning blött klet i blöjan kan inte vara mysigt....

Hur går det för er andra? Favoritsort dag/natt? Rutinpottar ni? 

Svar på tråden Tygblöjetråden 24