• Blå Flygare

Tygblöjetråden 24

Det här är tråden för oss som använder tygblöjor, vill använda tygblöjor eller bara är nyfikna på tygblöjor.
    Alla frågor är välkomna!

Tråden är dock längre än ditt bredband, så det är OK att fråga utan att ha läst hela tråden först.

För att du som är nykomling inte ska känna dig utanför i diskussionerna har vi en förklaring till vad som menas med de olika benämningarna på tygblöjorna och materialen samt hur de används i trådens första inlägg.

Dit kommer du om du klickar på den lilla symbolen
    ...längst till vänster vid sidnumren.

Där finns också vår länklista som tar dig till tips och tricks med blöjanknytning, recensioner och betygssättning av modellerna, butiker där du kan köpa blöjor, mönster till blöjor att sy själv m.m.

Förkortningsförvirring? Här är en lathund för våra vanligaste förkortningar:

AIO=All-in-one * BBh=Baby Beehinds * Bbs=Blueberrys BG=Bum Genious

BH=Baby Heaven * Bhr=Bum Hugger * BM=Bambino Mio * FB=Fuzzi Bunz

GAD=Green Acre Designs * HH=Happy Heinys * HeH=Hemp Hour * IV=Imse Vimse

MA=Magic Alls * MOE=Mother Of Eden * MT=Mommys Touch * PP=Pea Pods

SWB=Swaddlebees * WO=Wonderoos

Förra tråden: www.familjeliv.se/Forum-11-269/m49335180.html

• Svar på tråden Tygblöjetråden 24
  • Velveteen

Hej!

Jag tänker använda bikarbonat för att få bort dålig lukt och ha det i förtvätten. Hur mycket tror ni jag behöver? (Jag brukar ha ättika/vinäger istället för sköljmedel och välja extra sköljning efter det men det har inte hjälpt så därför testar jag nu med bikarbonat.)

Jag har bl a Alvehams ekologiska pocketblöjor. Är det några som har dem? De har en en insida av bambuvelour (70% bambu, 30% ekobomull, kan tvättas i 60 grader), och ett prefold (inlägg) med en sida av bambuvelour och en med bambufrotté. Har även nattinlägg med en sida av hampafleece och en av bambufrotté. OCH nu undrar jag om någon har experimenterat med att vika inläggen på olika sätt? Dvs ha bambun ut (mer friktion i blöjan), eller ha fleecen eller velouren utåt. Babyn känner ju inget eftersom det är inläggen jag pratar om men jag funderar på om det blir någon skillnad för uppsugningsförmågan?

Verkar som att man även kan vika inläggen till 4 lager på ena hållet (kort inlägg) eller 3 lager åt andra hållet (då blir inlägget längre), men jag vet inte om jag märkt nån skillnad vad gäller uppsugningsförmåga... elelr så ska man bara vika inläggen på ett sätt, men vad är bäst, har någon mer testat?

• llotta

Velveteen - jag har inga sådana blöjor, jag hade lagt det som sög upp vätska snabbast närmast barnet för att få bort kisset så fort som möjligt. Det går ju att prova med vatten på inläggen och se hur det beter sig. Angående att vika på tre eller fyra hade jag helt enkelt prövat vad som funkar bäst, beror ju bland annat på om barnet småskvätter eller kissar mycket år gången.

• johlinn

Velveteen- jag hade i en halv påse ungefär. Hälften i förtvätten o hälften i huvudtvätten.

• johlinn
    MiniMillan2011 skrev 2013-01-10 14:22:51 följande:
    Om man oljar in sin unge täpper det igen blöjorna som när man smörjer dem?

Gott nytt år

Nej, det täpper inte alls igen enligt min uppfattning! Har använt mig av rapsolja i perioder utan problem.
  • DetÄrBaraLillaJag

Hej alla! Nu är äntligen Lilleman här och jag har äntligen fått börja testa alla mina tygisar! Har ett gäng pampoose och coola baby som jag är sjukt nöjd med, trodde att dom skulle vara alldeles för stora på en nyfödd men dom sitter riktigt bra... Så det blir inte så mkt vikisar som jag hade tänkt att det skulle bli... Jag är så glad att det funkar så bra med tygisarna, köpte två paket blöjor för att ha med till bb men det känns som att det var totalt onödigt då jag inte ens har använt hälften av dom som man fick... Och mannen blir lite bestört om jag sätter på en engångs... Ja, hela familjen är ganska involverad i mitt projekt med tygisar..,

Svar på tråden Tygblöjetråden 24