Inlägg från: Velveteen |Visa alla inlägg
  • Velveteen

Tygblöjetråden 24

Hej!
    Jag har bara hunnit att plöja de första 35 sidorna av den här tråden, så vet inte om den här informationen redan har blivit sagd, men man kan i alla fall hyra ett set med flera olika tygblöjor, blöjbyxor, inlägg och allt i ett blöjor i 14 dagar för att testa vilka varianter som passar en själv och ens barn. Är olika storlekar i paketet och man använder det som passar ens barns vikt. 
    Läs mer på www.littlebloom.se/product.html/testkit-att-hyra-muksut-2

• Velveteen

Någon som tvättat Kushies allt i ett blöjor i mer än 40 grader? Jag hittar inga tvättråd varken i blöjan eller på förpackningen/bruksanvisningen. De blir inte rena i 40 grader, är fortfarande kvar fläckar av det gula babybajset.

Jag såg nu att Imse Vimses blöjor och byxor kunde tvättas i 60-90 grader. Vid vilken lägsta temperatur tycker ni att bajset går bort? Tycker ni att det blir stor skillnad i renhet om ni blötlägger dem först eller inte? Lägger ni i så fall även i bakpulver, vinäger eller något annat i vattnet?

• Velveteen

llotta och Knyt, tack för era svar!

Jag blev förvånad över att amningsbajset var så svårt att få bort för jag har köpt begagnade tygblöjor på Tradera och ingen av dem har haft några fläckar så deras förra ägare måste ha haft effektiva tvättprogram! Jag har också lånat blöjor av en kompis och vill ju kunna lämna tillbaka dem utan fläckar.

Jag ska testa nu med blötläggning och olika tvättprogram...

• Velveteen

Hej, vill dela med mig av lite erfarenheter.

Dottern är snart 2,5 månad och väger ca 4,8 kg och vi har använt tygblöjor i ca 2 månader.

Vi har Imse Vimse Newborn som vi har kunnat använda från två veckors ålder till att vi började med tygblöjor men nu börjar de bli för små dels runt midjan, dels att de inte når upp långt på ryggen och det blir läckage där. Vi har använt de med en pulbyxa newborn och även lagt i egna inlägg för att minska att blöjans ytskikt känns blött men hon protesterar ändå direkt när blöjan är våt, speciellt när även snibbarna i sidorna även lätt blir våta. Vi har en större storlek av blöja liggandes men den når henne upp till armhålan så den får vi vänta med.

Vi har precis börjat med Babylands pocket av bambu och bomull. De blev lite mindre mjuka i "luddet" på insidan efter tvätt och torktumling men torkade fort och är tjocka men blir ändå inte så stora på barnet utan hon kan ha sina vanliga storlekar (56-62) och hela blöjan känns mjuk och hon kan sitta i olika ställningar i babysitter och i famnen utan att blöjan är i vägen. De blöjorna kan man ju justera med knappar så hoppas att hon kan ha dem länge. Insidan och inlägget är grå vilket är bra för man slipper se fläckar. Yttertyget är i olika starka färger men de verkade inte fälla färg i tvätten (60 grader) för jag la med en vit socka för att se om de gjorde det! Jag funderar på att prova denna blöja på natten, då vi annars har Änglamarks eller Libero (stl 2) och brukar byta en gång/natt.

Vi har ett par Bumgenius med knappar att reglera storleken och kardborreband att fästa ihop blöjan med. Vi  köpte de begagnade så kan inte riktigt uttala mig om hur de hade varit som nya eller hur en nyare modell är. Men dessa är stora och klumpiga och kardborren är sliten och känns stel. Blöjorna känns också hårda och tar lång tid på sig att torka. Det är en AIO och inga inlägg utan dubbla lager tyg.

Vi har använt Kushies AIO, tror de var 2-4 kg och de kunde dottern ha tills hon var knappt 2 månader, sedan släppte de i kardborren när hon rörde på sig. De var de minsta blöjorna av tygblöjor jag har sett så de fungerade bra i början även om de var lite för stora runt benen och läckte någon gång. Vi har även Kushies 4-10 kg men de är fortfarande för stora, går henne också nästan upp till armhålorna.

Vi har provat en vikblöja med "limpvikning" en gång men tyget var nog för stort för det blev i alla fall alldeles för stor blöja för att kunna ha vanliga kläder runt.

• Velveteen

Hej, vår dotter är nu snart 4 månader och väger ca 6 kg. Vi har använt tygisar sedan hon var 1 månad. Jag har ju förstått att de blir torra/blöjfria fortare eftersom de tycker att det är lite obehagligt med den lite våta känslan. Men dottern tycker VERKLIGEN att det är obehagligt, hon kan kissa 1/2 dl och känna av det trots fleeceinlägg som jag inte ens känner är våta när jag byter på henne. Hon småkissar  under dagen så ibland får jag byta tygis 3-4 ggr/timme för hon slutar inte gnälla förrän blöjan är bytt! Vissa dagar hinner jag inte göra annat än att byta blöja känns det som....

Jag har testat olika varianter (se mitt tidigare inlägg om ni är intresserade) och någon modell kan hon ha i 1-2 timmar som bäst. Hon hade en engångsblöja på sig i 11 timmar en gång (hon sov länge den natten!) och den var ju massivt våt och luktade hemskt men då gnällde hon inte minsann

Men jag tänker fortsätta med tygblöjor och funderar på vikisar eftersom jag ändå får byta så ofta och det tar tid att tvätta och torka de tjocka AIO och pocketblöjor. Känns så "onödigt" att lägga de i tvätten för 1/2 dl kiss.

Har stora vikisar i ca 70x80 från ULRIKE men blir så klumpiga när jag limpviker dem. De är ungefär som en kökshandduk i materialet. Så har läst här nu att ni rekommenderar Ikeas (men som verkar vara slut och finns ändå inget Ikea där jag bor) och Jysks. Jag skulle hellre vilja ha ekologiskt tyg men okej då, kan tänka mig Jysks, men ni som testat dem, hur länge räcker dem, dvs hur gammalt/tungt har era bar varit som mest? De måste väl till slut  bli för småatt vika runt barnet eller är dem "one size" om man får göra olika vikningar eller ta flera?

• Velveteen

.. just det, dem från ULRIKE som jag har väger 95-110 gram/styck. Kanske är jag som har vikt dem fel, eller vad väger en vikis från Jysk och hur länge kan man som sagt ha dem?

• Velveteen

Hej!

Jag tänker använda bikarbonat för att få bort dålig lukt och ha det i förtvätten. Hur mycket tror ni jag behöver? (Jag brukar ha ättika/vinäger istället för sköljmedel och välja extra sköljning efter det men det har inte hjälpt så därför testar jag nu med bikarbonat.)

Jag har bl a Alvehams ekologiska pocketblöjor. Är det några som har dem? De har en en insida av bambuvelour (70% bambu, 30% ekobomull, kan tvättas i 60 grader), och ett prefold (inlägg) med en sida av bambuvelour och en med bambufrotté. Har även nattinlägg med en sida av hampafleece och en av bambufrotté. OCH nu undrar jag om någon har experimenterat med att vika inläggen på olika sätt? Dvs ha bambun ut (mer friktion i blöjan), eller ha fleecen eller velouren utåt. Babyn känner ju inget eftersom det är inläggen jag pratar om men jag funderar på om det blir någon skillnad för uppsugningsförmågan?

Verkar som att man även kan vika inläggen till 4 lager på ena hållet (kort inlägg) eller 3 lager åt andra hållet (då blir inlägget längre), men jag vet inte om jag märkt nån skillnad vad gäller uppsugningsförmåga... elelr så ska man bara vika inläggen på ett sätt, men vad är bäst, har någon mer testat?

Svar på tråden Tygblöjetråden 24