Hej, vill dela med mig av lite erfarenheter.
Dottern är snart 2,5 månad och väger ca 4,8 kg och vi har använt tygblöjor i ca 2 månader.
Vi har Imse Vimse Newborn som vi har kunnat använda från två veckors ålder till att vi började med tygblöjor men nu börjar de bli för små dels runt midjan, dels att de inte når upp långt på ryggen och det blir läckage där. Vi har använt de med en pulbyxa newborn och även lagt i egna inlägg för att minska att blöjans ytskikt känns blött men hon protesterar ändå direkt när blöjan är våt, speciellt när även snibbarna i sidorna även lätt blir våta. Vi har en större storlek av blöja liggandes men den når henne upp till armhålan så den får vi vänta med.
Vi har precis börjat med Babylands pocket av bambu och bomull. De blev lite mindre mjuka i "luddet" på insidan efter tvätt och torktumling men torkade fort och är tjocka men blir ändå inte så stora på barnet utan hon kan ha sina vanliga storlekar (56-62) och hela blöjan känns mjuk och hon kan sitta i olika ställningar i babysitter och i famnen utan att blöjan är i vägen. De blöjorna kan man ju justera med knappar så hoppas att hon kan ha dem länge. Insidan och inlägget är grå vilket är bra för man slipper se fläckar. Yttertyget är i olika starka färger men de verkade inte fälla färg i tvätten (60 grader) för jag la med en vit socka för att se om de gjorde det! Jag funderar på att prova denna blöja på natten, då vi annars har Änglamarks eller Libero (stl 2) och brukar byta en gång/natt.
Vi har ett par Bumgenius med knappar att reglera storleken och kardborreband att fästa ihop blöjan med. Vi köpte de begagnade så kan inte riktigt uttala mig om hur de hade varit som nya eller hur en nyare modell är. Men dessa är stora och klumpiga och kardborren är sliten och känns stel. Blöjorna känns också hårda och tar lång tid på sig att torka. Det är en AIO och inga inlägg utan dubbla lager tyg.
Vi har använt Kushies AIO, tror de var 2-4 kg och de kunde dottern ha tills hon var knappt 2 månader, sedan släppte de i kardborren när hon rörde på sig. De var de minsta blöjorna av tygblöjor jag har sett så de fungerade bra i början även om de var lite för stora runt benen och läckte någon gång. Vi har även Kushies 4-10 kg men de är fortfarande för stora, går henne också nästan upp till armhålorna.
Vi har provat en vikblöja med "limpvikning" en gång men tyget var nog för stort för det blev i alla fall alldeles för stor blöja för att kunna ha vanliga kläder runt.