• llotta

Tygblöjetråden 24

Nu har jag smygläst så länge att det börjar bli dags att ge sig till känna...

Första barnet är beräknat till slutet på april och förhoppningen är att kunna använda en hel del tygisar. Efter att ha läst runt och pratat med bekanta så tror vi att det är pockets och möjligen aio som gäller. Vi har tvättmaskin i lägenheten, men kommer säkert använda den allmänna tvättstugan en hel del också.

Vad bör vi tänka på?

Favoritmodeller till nyfödda (men troligen med en födelsevikt på 4 kg eller mer)?

Andra tips och trix?

Tack på förhand!

• llotta

Har precis kommit igång med tygisarna (FB) till dottern som är en månad nu. Då gäller det ju att då allt att funka praktiskt. Jag skulle behöva lite tips och idéer för hur man hanterar och förvarar använda blöjor i väntan på tvätt. Hur gör ni?

• llotta
    Tygtiiger skrev 2011-06-07 21:50:46 följande:
    Vi har fått en storkissande son - han kissar fysiologiskt fortfarande, dvs han håller på det och sedan tömmer han hela blåsan (han lyckades kissa ner i vår tvättbalja häromkvällen och shit vad han kissar mycket!). Så två kissar så är en flanellvikis blöt från kant till kant - och han lyckas blöta ner våra ullrikefrottéblöjor en hel del också. Jag har faktiskt en fuzzi i stl small eller nb (köpt på extremrea för en femtiolapp) och den är verkligen liten och nätt och tål iallafall lika mycket kiss som en vikblöja - men jag litar inte riktigt på pocketblöjor när det kommer till raketbajs.

Vi har använt fuzzi stl small dagtid till dottern sen hon var en månad, så i en månad nu. Hon bajsar mkt och explosivt, men vi har haft bajsläckage en gång tror jag - max. Det känns okej på uppemot hundra bajsblöjor... Jag upplever att vätskan i bajset sugs upp snabbt av inlägget. Att vi inte använder på natten beror mest på lathet och att våra 20 blöjor räcker lite för kort tid då...

• llotta

I våra fuzzis är det microfiberinlägg, alltså som en ihopvikt och sydd sån dammtrasa.

• llotta

Nicosfru - jag tror att det är pockets eftersom de säljs med inlägg. Vi använder FB small till vår dotter sen hon var en månad och är väldigt nöjda med dem.

Förr eller senare kommer hon ju dock växa ur de blöjor vi har och jag funderar på fortsättningen. Är det någon som har någon erfarenhet av poops? Priset är om inte annat tilltalande...

• llotta

Nicosfru: det är ju vad som står i fuzzi bunz också, men jag (och många med mig) kör dem i 60 och så 90 ngn gång ibland.

• llotta

Vi kör med extra sköljning varje gång vi tvättar och sen i 95 grader ngn gång i månaden och en skvätt ättika i sköljmedelsfacket emellanåt, tycker det funkar bra!

• llotta

Jania - om du beställer kan du väl berätta hur det gick, den där hinken skulle kanske kunna vara en lösning här med. Gillar dock vipplocket på den vi har, men det ät svårt att hitta en tillräckligt stor med det.

Svar på tråden Tygblöjetråden 24