• llotta

Tygblöjetråden 24

Telgebo - vi började inte förrän efter en månad, vi hade helt enkelt inte tillräcklig ordning på saker och ting innan dess. Dock har jag för mig att jag har läst någonstans att det är bra att vänta tills barnbecket är borta då det kan ge riktigt svåra fläckar...

• llotta

Betula - har inte provat poops, men ställde samma fråga i forumet på sjalbarn (du kan säkert hitta tråden om du går dit och letar) och fick relativt negativa om än lite blandade svar. Jag har tänkt att jag ska beställa en för att prova iaf.

Vi kör mestadels FB till dottern som är 4,5 månad och varvar med några IV aio. Nattetid blir det engångs då hon både är en storkissare och sover rätt bra. Jag tycker det blir lite väl bylsigt med dubbla inlägg i FB, men annars bli bodysarna oftast småblöta runt benen. Det händer att även IV aio läckt för att de blivit fullkissade. Några tips? Jag upplever det som att vi byter rätt ofta, men vi skulle nog behöva blöjor som klarade tre timmar iaf...

Vi har gett smakisar en dryg vecka och har alltså fått säga hej då till det lätthanterliga amningsbajset. En rulle rispappet är beställd, men jag misstänker att det fortfarande är för löst för att det ska funka (konsistens typ tjock målarfärg). Hur har ni gjort / hanterar bajset? Tacksam för tips och trix!

• llotta

Vi kör Libero nattetid och när vi är på längre utflykter. Har provat änglamark men de var så himla klumpiga och oföljsamma tyckte vi.

• llotta

Viena - vi började med tygisar när dottern var en månad (snart fyra månader sen) och har största delen av tiden gått runt på 20 st Fuzzi Bunz strl S. Nattetid har vi använt engångs. Jag tycker att FB är oerhört smidiga och har funkat utmärkt. Många verkar vara frågande till hur de klarar amningsbajs, men det har gått jättebra - vi har haft fler bajsläckage med engångs fast vi använt det betydligt mindre. Nu när hon blivit lite större (en bit över sex kg) behöver vi emellanåt stoppa extra inlägg i för att klara oss från kissläckor när hon sover på dagen eller vi inte kan byta lika ofta av annan anledning. Det läcker dock bara litelite, bodykanten blir fuktig. Med ett inlägg i är blöjorna väldigt smidiga och inga som helst problem att få plats med under kläderna. Eftersom hon är en storkissare har vi även skaffat några Imse Vimse aio. De är betydligt klumpigare än FB, men klarar mycket mer kiss. Jag föredrar helt klart tryckknappar framför kardborre, men IV aio är absolut en bra blöja även den. Tror dock att ett gäng bodyförlängare är på sin plats om man ska använda den på dagtid.

• llotta
    Viena skrev 2011-08-30 19:02:21 följande:
    Tack så mycket för erfarenheterna!!! Kanske man kunde använda Imse Vimse till natten, då gör det inget om blöjan är klumpig, eftersom jag tänkt låta babyn sova i ett slags nattlinne med dragsko nedtill. Ifall nån är intresserad hade de ganska fina sådana "nattlinnen" här:

www.babipur.co.uk/shop/Organic_Baby_Clothes_0...

Låter bra att FB är smidig! Varför brukar folk vara skeptiska till hur FB klarar amningsbajs? Har de ingen "bajsbarriär"?
    Jag tror att IV är ett bra nattval och det går enkelt att lägga in extra inlägg i dem också. Sen beror det ju helt enkelt på hur länge barnet sover och hur mycket det kissar, jag kan inte förstå vilken tygis i världen som skulle klara vår dotters nattkiss...

IV har en tydligare "barriär" runt benen än vad FB har, men jag har som sagt inte alls upplevt det som något problem. Vi tar alltid och byter blöja på en gång när vi hört att hon bajsat och då kletas det inte ut särskilt mycket...
  • llotta
    Viena skrev 2011-08-30 19:18:22 följande:
    Tack för svaret Solig Verkar ju fint att både du och Ilotta tycker att IV AIO är bra. Funderar på att köpa på mig ett lager begagnade och använda som nattblöja.
    Funkar IV AIO redan med en nyfödd, eller är det vikisar + nån blöjbyxa som gäller då? Hur är de i storleken, t.ex. NB (3-6kg) säljs billigt begagnat, men växer bebisen ur dem väldigt fort?
    Jag tror som det skrevs ovan att det skiljer väldigt mycket från bebis till bebis. Här finns mått (dock inte NB) www.onetex.se/allt-i-ett-bloja-ekologisk-1-pack/554-0 och storlekarna går ju lite omlott. Vi har storlek small och har använt dem någon månad på lilltjejen, hon är dock en smal sort (3,3 kg 50 cm när hon föddes, 6kg 64 cm vid fyra månader) så månadsanvisningarna i den där tabellen stämmer inte alls. Jag skulle dock tro att S funkar säkert minst tills hon är 6-7 månader (4,5 nu) och så satsar vi nog på L sen.
  • llotta
    Viena skrev 2011-08-31 12:28:03 följande:
    OK, är det altså IV AIO som ni använt i stl S från ca 3 mån ålder? Använde ni alls IV tidigare än så?

Hur var det med Fuzzi buns, de började ni väl med vid 1 mån ålder, eller förstod jag fel? Började ni då med stl S  eller kör ni med one size varianten?
    Du har förstått helt rätt. Vi har strl S i FB också. Skaffade inte IV förrän hon vägde dryga fem kilo, men de hade säkert fungerat tidigare. Då ungefär kissade hon så pass mycket att vi behövde börja tänka mer på uppsugningsförmågan och då blev det intressant med IV. Jag skulle tro att FB i S klarar sig några månader till också. Men då har vi som sagt en ganska smal bebis som inte växt jättefort efter de första två månaderna...
  • llotta
    johlinn skrev 2011-08-31 13:04:48 följande:
    Jag köpte några fb i xs och de var helt underbara! De enda som satt perfekt på min lilla lilla bebis Men, för de flesta normalisar är det en helt onödig storlek och S fungerar utmärkt.
    Det hade vi nog också behövt om vi inte väntat en månad med att börja...
Svar på tråden Tygblöjetråden 24