• Blå Flygare

Tygblöjetråden 24

Det här är tråden för oss som använder tygblöjor, vill använda tygblöjor eller bara är nyfikna på tygblöjor.
    Alla frågor är välkomna!

Tråden är dock längre än ditt bredband, så det är OK att fråga utan att ha läst hela tråden först.

För att du som är nykomling inte ska känna dig utanför i diskussionerna har vi en förklaring till vad som menas med de olika benämningarna på tygblöjorna och materialen samt hur de används i trådens första inlägg.

Dit kommer du om du klickar på den lilla symbolen
    ...längst till vänster vid sidnumren.

Där finns också vår länklista som tar dig till tips och tricks med blöjanknytning, recensioner och betygssättning av modellerna, butiker där du kan köpa blöjor, mönster till blöjor att sy själv m.m.

Förkortningsförvirring? Här är en lathund för våra vanligaste förkortningar:

AIO=All-in-one * BBh=Baby Beehinds * Bbs=Blueberrys BG=Bum Genious

BH=Baby Heaven * Bhr=Bum Hugger * BM=Bambino Mio * FB=Fuzzi Bunz

GAD=Green Acre Designs * HH=Happy Heinys * HeH=Hemp Hour * IV=Imse Vimse

MA=Magic Alls * MOE=Mother Of Eden * MT=Mommys Touch * PP=Pea Pods

SWB=Swaddlebees * WO=Wonderoos

Förra tråden: www.familjeliv.se/Forum-11-269/m49335180.html

• Svar på tråden Tygblöjetråden 24
  • llotta

Tänk vad fantastiskt det är med tygisar. Har precis tagit upp och gått igenom alla våra strl Small FuzziBunz och packat ihop dem till vännerna som snart får tillökning. Och högen är en blandning av sådana som vi fått låna från dem och som vi köpt själva och nu kommer deras nyföding få ha samma blöjor som sin storebror och vår A, blöjor som inte ens var nya i inköp från början. 20 stycken i en kasse stor som två dagars förbrukade engångs. Miljömänniskan i mig är mycket nöjd och även ekonomen gillar grejen. Jag skulle tro att blöjorna håller för åtminstone två barn till efter den kommande bebisen, troligen fler. Nu höll jag på att utbrista "Hallelulja", men ni är ju redan tygblöjefrälsta så ni fattar nog ändå. Att en hög amningsinlägg kan gå samma väg är bara bonus!

• onoff

Vart kan man sälja begagnade tygblöjor? Har för mig att tradera förbjuder sånt? Vart säljer/köper ni era?

• Loreena

Kan man använda FuzzyBunz på natten till en 2åring? Min son använder bara blöja när han sover och när vi går ut. Jag brukar ha tygisar på honom ute, men använder engångs på honom på natten. Det känns helt meningslöst att köpa 1-2 blöjpaket till honom/mån bara för att han ska ha till nätter/resor. Jag skulle hellre lägga pengarna på tygisar. :) Jag vill inte behöva gå upp och byta på honom på natten, det är därför som vi kört med engångs nattetid.

• mor 3barn

Tänkte fråga hur många ilägg / Vikblöjor ni lägger i blöjbyxorna till natten samt på dagen? Vi har en dotter på 3år så tar vi 2 vikblöjor som vi viker limpa av och lägger i som nattis. Sen sitter vi och funderar hur vi ska dölja kissdoften från blöjorn för det luktar ibland kiss om henne,

• Loreena

En skvätt ättika i sköljmedelsfacket? Kör både förtvätt och en extra sköljning. Jag tycker att tygisarna kan lukta kiss om de inte blivit riktigt rena i maskinen. Så en extra sköljning är ett måste.

Svar på tråden Tygblöjetråden 24