• Blå Flygare

Tygblöjetråden 24

Det här är tråden för oss som använder tygblöjor, vill använda tygblöjor eller bara är nyfikna på tygblöjor.
    Alla frågor är välkomna!

Tråden är dock längre än ditt bredband, så det är OK att fråga utan att ha läst hela tråden först.

För att du som är nykomling inte ska känna dig utanför i diskussionerna har vi en förklaring till vad som menas med de olika benämningarna på tygblöjorna och materialen samt hur de används i trådens första inlägg.

Dit kommer du om du klickar på den lilla symbolen
    ...längst till vänster vid sidnumren.

Där finns också vår länklista som tar dig till tips och tricks med blöjanknytning, recensioner och betygssättning av modellerna, butiker där du kan köpa blöjor, mönster till blöjor att sy själv m.m.

Förkortningsförvirring? Här är en lathund för våra vanligaste förkortningar:

AIO=All-in-one * BBh=Baby Beehinds * Bbs=Blueberrys BG=Bum Genious

BH=Baby Heaven * Bhr=Bum Hugger * BM=Bambino Mio * FB=Fuzzi Bunz

GAD=Green Acre Designs * HH=Happy Heinys * HeH=Hemp Hour * IV=Imse Vimse

MA=Magic Alls * MOE=Mother Of Eden * MT=Mommys Touch * PP=Pea Pods

SWB=Swaddlebees * WO=Wonderoos

Förra tråden: www.familjeliv.se/Forum-11-269/m49335180.html

• Svar på tråden Tygblöjetråden 24
  • mor 3barn

Hej vi har fått några vikblöjor från IV samt nån byxa till dem.

Vi tänkte testa dem men vet inte riktigt hur man ska göra.
    Ska man bara ha 1 vikblöja och vika limpa av?
    På natten ska man öka med 1 då?
    Hur gör ni?

Vi viker dem på länden 4gånger de blir ganska långa men blir bäst så tror vi.
    ( Dotter 7,5år sängvätare)      

• MiniMillan2011

Nu är lillebror här å snart två veckor började med hans tygisar för några dagar sen när gratisproverna på blöjor va slut :)
    Hur mycket ilägg kan man lägga i till en nyfödding egentligen? Nu har han ivs formsydda flanell med ett frotté inlägg å det kissar han igenom på 1,5-2 timmar...
    Tips någon?

• johlinn
    MiniMillan2011 skrev 2012-10-27 09:39:05 följande:
    Nu är lillebror här å snart två veckor började med hans tygisar för några dagar sen när gratisproverna på blöjor va slut :)
    Hur mycket ilägg kan man lägga i till en nyfödding egentligen? Nu har han ivs formsydda flanell med ett frotté inlägg å det kissar han igenom på 1,5-2 timmar...
    Tips någon?

nyfödingar rör sig inte så mycket, så man kan göra rätt tjocka blöjor! fast å andra sidan är det bra o byta ofta eftersom de småkissar så mycket i början, lite hela tiden.
  • johlinn

Minimillan - förstod det! Du kan prova att vika inlägget också så att det är tjockast vid snoppen!

• MiniMillan2011

Det ska testas! Har ingen erfarenhet av pojkar... Har bara tjejer sen innan ;) fast de hade inte tygisar när de va så här små.

• Anna Panna 81

Favoritar och ska lasa pa vad ni skrivit, haller pa att forsoka bestamma vilka jag ska kopa nar var 2:a kommer i Mars

• Bobelin

Har haft vikblöjor och blöjbyxor från IV från start till lillkillen som nu börjar närma sig 6 mån. Favoritbyxan var den i ull. Det tyckte tyvärr valpen också som tuggade sönder den när den råkade hamna på golvet!

Men nu är det dags att byta storlek och jag är i valet och kvalet. Nya ullbyxor och fortsätta med vikisar, eller nya smart byxorna med vikisar, eller ska jag satsa på formsydda, eller kanske aio? Vill ju inte behöva lägga en förmögenhet då vitsen var att spara pengar. 

• Bobelin

Förresten, hur många ytterbyxor gör ni andra av med?

Första tiden klarade vi bra med två soft och en ullbyxa, men nu har jag hela 6 softbyxor i samma storlek för att klara mig. Sonen bajsar flera gånger om dagen och det läcker ofta så ytterbyxan måste tvättas. Till detta har vi 14 vikisar och 5 formsydda i frotte från Ullrike. De formsydda håller bara en kort tid just nu. Tvättar kanske var tredje dag.  Har också 5 Kushies aio som jag tänkte ha när vi åkte bort, men de håller tätt så dåligt så de är bara nödfallsblöjor hemma om inga andra är torra. Har tyvärr börjat med engångs på nätterna för att slippa dyblöt bebis kl 5. 

• johlinn

Bobelin - det finns en helt suverän aio blöja på babykind som heter real easy nappies. Den har även en ficka där du kan stoppa i extra inlägg till natten. De är prisvärda, men inte billiga, länkar om jag klarar det med fånen... www.babykind.co.uk/realeasynappies.htm

Svar på tråden Tygblöjetråden 24