• Blå Flygare

Tygblöjetråden 24

Det här är tråden för oss som använder tygblöjor, vill använda tygblöjor eller bara är nyfikna på tygblöjor.
    Alla frågor är välkomna!

Tråden är dock längre än ditt bredband, så det är OK att fråga utan att ha läst hela tråden först.

För att du som är nykomling inte ska känna dig utanför i diskussionerna har vi en förklaring till vad som menas med de olika benämningarna på tygblöjorna och materialen samt hur de används i trådens första inlägg.

Dit kommer du om du klickar på den lilla symbolen
    ...längst till vänster vid sidnumren.

Där finns också vår länklista som tar dig till tips och tricks med blöjanknytning, recensioner och betygssättning av modellerna, butiker där du kan köpa blöjor, mönster till blöjor att sy själv m.m.

Förkortningsförvirring? Här är en lathund för våra vanligaste förkortningar:

AIO=All-in-one * BBh=Baby Beehinds * Bbs=Blueberrys BG=Bum Genious

BH=Baby Heaven * Bhr=Bum Hugger * BM=Bambino Mio * FB=Fuzzi Bunz

GAD=Green Acre Designs * HH=Happy Heinys * HeH=Hemp Hour * IV=Imse Vimse

MA=Magic Alls * MOE=Mother Of Eden * MT=Mommys Touch * PP=Pea Pods

SWB=Swaddlebees * WO=Wonderoos

Förra tråden: www.familjeliv.se/Forum-11-269/m49335180.html

• Svar på tråden Tygblöjetråden 24
  • llotta

Jag hade nog gjort som Loreena. Kör oftast både förtvätt och extra sköljning och nästan alltid en skvätt ättika!

• Angels76

Smålänningen ska ladda upp med tygblöjor igen.  

För  7 år sedan använde vi ImseVimse vikblöjor med blöjbyxor. Hade några formsydda också men de blev så styva och jag fick dem inte att hålla tätt. Har kikat lite på ImseVimses nya smartblöjor med formsydda blöjor till. Någon som testat dessa? 

Några andra tips på bra blöjor som håller längre period?

• llotta

Angels76 - jag tycker BumGenius one size pockets är grymma. Lite för stora för en alldeles nyfödd, men på vår dotter (som är normalstor) så tror jag att de hade funkat från 3-4 månader (vi köpte dem när hon var 5-6) och funkar fortfarande utmärkt nu ett år senare (de var dessutom begade). Men så föredrar jag pocket eller aio!

• Loreena

Jag är sugen på att köpa några Fuzzy Bunz one size. Jag fick 2 st begagnade av en kompis och jag tycker att de är helt grymma! De passar både på min bebis (från ca 5 kg och uppåt) och på min 2åring (ca 13 kg) och det finns utrymme kvar för 2åringen att växa i.
    Annars så kör vi vikisar med lite olika blöjbyxor här hemma. Vi har Imses, Weehuggers och Blueberry. Vi hade två par från Nature Babies också men de knapparna var jättedåliga.

• llotta

Loreena - vi har några som vi använder hemma och håller med om att de är bra, men jag gissar att det gäller relativt smala barn. Sen får det inte plats lika mkt inlägg som i BG så de får inte följa med till fsk.

• Angels76

Synda att det verkar vara så svårt att å tag i begagnat. Köpte av en kompis förra gången, men nu finns det få småbarn och inga tygblöjeanvändare i bekantskapskretsen.

• llotta

Angels76 - jag rekommenderar sjalbarn (köp och sälj i forum) och att du håller ett öga på blocket, inga problem alls att hitta begat tycker jag!

• MiniMillan2011

Angels : vi har iv formsydda å har varit jätte nöjda med dem :) men jag gillar de vanliga blöjbyxorna med kardborre bättre än smart byxorna.

• Amalia079
    Angels76 skrev 2012-10-07 19:49:39 följande:
    Smålänningen ska ladda upp med tygblöjor igen.  

För  7 år sedan använde vi ImseVimse vikblöjor med blöjbyxor. Hade några formsydda också men de blev så styva och jag fick dem inte att hålla tätt. Har kikat lite på ImseVimses nya smartblöjor med formsydda blöjor till. Någon som testat dessa? 

Några andra tips på bra blöjor som håller längre period?

De gamla formsydda i flanell blev mycket hårdare av vårt vatten än de nya formsydda i frotté tycker vi. De håller kisset lite längre också då de är lite tjockare. Jag gillar att det bara är två storlekar på ytterbyxorna nu så slipper man köpa så många :)

Svar på tråden Tygblöjetråden 24