• Blå Flygare

Tygblöjetråden 24

Det här är tråden för oss som använder tygblöjor, vill använda tygblöjor eller bara är nyfikna på tygblöjor.
    Alla frågor är välkomna!

Tråden är dock längre än ditt bredband, så det är OK att fråga utan att ha läst hela tråden först.

För att du som är nykomling inte ska känna dig utanför i diskussionerna har vi en förklaring till vad som menas med de olika benämningarna på tygblöjorna och materialen samt hur de används i trådens första inlägg.

Dit kommer du om du klickar på den lilla symbolen
    ...längst till vänster vid sidnumren.

Där finns också vår länklista som tar dig till tips och tricks med blöjanknytning, recensioner och betygssättning av modellerna, butiker där du kan köpa blöjor, mönster till blöjor att sy själv m.m.

Förkortningsförvirring? Här är en lathund för våra vanligaste förkortningar:

AIO=All-in-one * BBh=Baby Beehinds * Bbs=Blueberrys BG=Bum Genious

BH=Baby Heaven * Bhr=Bum Hugger * BM=Bambino Mio * FB=Fuzzi Bunz

GAD=Green Acre Designs * HH=Happy Heinys * HeH=Hemp Hour * IV=Imse Vimse

MA=Magic Alls * MOE=Mother Of Eden * MT=Mommys Touch * PP=Pea Pods

SWB=Swaddlebees * WO=Wonderoos

Förra tråden: www.familjeliv.se/Forum-11-269/m49335180.html

• Svar på tråden Tygblöjetråden 24
  • llotta

Klart att det är viktigt. Jag har övervägt att köpa kalsonger istället, boxer borde ju inte åka in i rumpan på samma sätt. Det där är dock precis den modellen som visade sig vara för små när alla andra snarare var för stora...

• johlinn
    llotta skrev 2013-02-19 14:37:48 följande:
    Klart att det är viktigt. Jag har övervägt att köpa kalsonger istället, boxer borde ju inte åka in i rumpan på samma sätt. Det där är dock precis den modellen som visade sig vara för små när alla andra snarare var för stora...

precis - och det är förmodligen därför de är de enda som fungerar för oss
  • DetÄrBaraLillaJag

Hestia: jag har skötbordet i badrummet men bytar blöjor i sängen på nätterna, slänger ner dom använda blöjorna på golvet under natten och tar dom på morgonen, amnings bajs luktar inte speciellt så dom är inga problem att ha i sovrummet.. Jag förvarar använda tygblöjor i en typ tvättkorg/soptunna med lock som jag köpt på ÖB, min bebis är 6 veckor nu och jag har inte behövt extra inlägg i hans pocket på natten, men som första veckorna gick det ofta mellan 3-6 blöjor på en natt eftersom han bajsade konstant, nu bytar jag Max två, en gång har det läckt men då sov han i över 6 timmar i sträck, natten efter stoppade jag blöjan extra men då var den i princip torr när jag skulle byta den, du märker hur mkt du ska stoppa blöjorna, jag har inte heller behövt vika blöjan i pojkvikning fören nu..

• MiniMillan2011

Min lilla tös, en tunnis har vatt dag torr sen hon va drygt 18 månader å vi har kört med lindex hipster trosor å de har funkat kanon fast då har jag torktumlat dem så lite kan de ju ha krympt...vi har tyckt att kapphals har vatt lite för smala i grenen...

• betula

Sonen är nu 18 mån (snart iaf) och föredrar nu sina bum genius aio vilket vi bara har 5 st av. Vi har varvat engångs, bg aio o vikisar, men nu funkar knappt vikisarna då han inte har ro att ligga still tillräckligt länge och han plockar själv fram aio för att byta så det är tydligt att han vill ha dem. Men de har vi fått av min pappa som köpte dem i USA så nu undrar jag hur Imsevimses AIO är i förhållande till bg aio? Kan det funka för sonen tror ni? Planen är väl att ha honom blöjfri tills han är två, så vi är väl inte så sugna att behöva handla allt för mkt men 5 blöjor räcker inte så långt...

• llotta

Betula, de kan säkert funka, jag är dock inte väldigt förtjust. Skaffa en och prova kanske? Det verkar som barnshop har bum genius aio!

• Kallfront

Ska sälja mina Bumgenius 4.0 (pocket) och undrar hur mycket man kan ta för dem? De ligger ju kring 220kr styck nya och de är knappt använda. Vad tycker ni är rimligt?

• llotta

Kallfront - är de med knappar? Om jag letade hade jag nog kunnat tänka mig att betala iaf 170 kr st för dem. Det är bra drag i Köp och sälj tygblöjor-gruppen på FB, kan varmt rekommendera den. Tänker att det beror på hur många det är också, ett bra paketpris kan ju kännas lockande och så behöver man inte hålla på och skicka till massa olika...

Svar på tråden Tygblöjetråden 24