• Blå Flygare

Tygblöjetråden 24

Det här är tråden för oss som använder tygblöjor, vill använda tygblöjor eller bara är nyfikna på tygblöjor.
    Alla frågor är välkomna!

Tråden är dock längre än ditt bredband, så det är OK att fråga utan att ha läst hela tråden först.

För att du som är nykomling inte ska känna dig utanför i diskussionerna har vi en förklaring till vad som menas med de olika benämningarna på tygblöjorna och materialen samt hur de används i trådens första inlägg.

Dit kommer du om du klickar på den lilla symbolen
    ...längst till vänster vid sidnumren.

Där finns också vår länklista som tar dig till tips och tricks med blöjanknytning, recensioner och betygssättning av modellerna, butiker där du kan köpa blöjor, mönster till blöjor att sy själv m.m.

Förkortningsförvirring? Här är en lathund för våra vanligaste förkortningar:

AIO=All-in-one * BBh=Baby Beehinds * Bbs=Blueberrys BG=Bum Genious

BH=Baby Heaven * Bhr=Bum Hugger * BM=Bambino Mio * FB=Fuzzi Bunz

GAD=Green Acre Designs * HH=Happy Heinys * HeH=Hemp Hour * IV=Imse Vimse

MA=Magic Alls * MOE=Mother Of Eden * MT=Mommys Touch * PP=Pea Pods

SWB=Swaddlebees * WO=Wonderoos

Förra tråden: www.familjeliv.se/Forum-11-269/m49335180.html

• Svar på tråden Tygblöjetråden 24
  • Hestia

Men vad tusan!! Inatt har TRE blöjor läckt!! Orkade bara kolla den i morse, och då hade det pärlat sig kiss innuti. Vi har köpt nya torkservetter i flanell (imse vimses), och tvättat dem med blöjorna, det kanske är så att de har innehållit något som täppt till? I vilket fall får jag ju testa att "av-täppa" dem. Hur var det nu man gjorde det??

• johlinn
    Hestia skrev 2013-05-08 09:53:33 följande:
    Men vad tusan!! Inatt har TRE blöjor läckt!! Orkade bara kolla den i morse, och då hade det pärlat sig kiss innuti. Vi har köpt nya torkservetter i flanell (imse vimses), och tvättat dem med blöjorna, det kanske är så att de har innehållit något som täppt till? I vilket fall får jag ju testa att "av-täppa" dem. Hur var det nu man gjorde det??

yes diskmedel - gnugga in och skölj av innan tvätt! Mycket svårt att tänka mig att flanelltvättlapparna var anledningen, snarare nåt med tvättmedlet, sköljmedelsrester i maskinen eller bara ren otur...
  • Hestia

Tack Johlinn!! Vi kör med ICAs eget tvättmedel, stod här i tråden någonstans att det skulle funka? Sedan använder vi sköljmedel till all annan tvätt vi tvättar i den maskinen, kanske det har påverkat då? Men det hade ju varit jättedrygt, det innebär ju att detta kommer hända igen...

• johlinn

Hestia - går säkert bra med ICAs diskmedel! Ja, det kan absolut vara sköljmedel som ligger i maskinen. Först kan man köra en tom maskin på 90 grader för att få bort en del rester. Sen kanske ni kan fundera över om det finns någon tvätt ni kan tänka er att köra utan sköljmedel, jag kör ex handdukar utan nu o de suger upp markant bättre. Allt som tumlas blir mjukt utan sköljmedel.

• Hestia

Johlinn - Skall fundera på det! Tack för all hjälp!!
    Vi har 24 tygblöjor, tror du man kan lägga dem i blöt alltihop med diskmedel och sedan gnugga lite innan man tvättar dem, eller måste man gnugga in det individuellt och ordentligt i alla? Det blir ju en del med 24 blöjor och alla inlägg... 

• johlinn

Hestia - jag vet inte. Men jag minns att jag tog ett par blöjor i taget... La undan dem så att jag visste vilka som var otäppta o körde dem på när det var längre tid mellan blöjbytena. Men du kan prova som du tänkt o funkar det så är det onekligen snabbare. Men snåla inte på diskmedlet

• Monchichi

Hej! Nygammal här. Jag har bara kardborreknäppta blöjor (imse aio, hh, bg) och funderar nu på att köpa ett par till bg. Såg då att det finns modeller som knäpper med knappar istället för kardborre. Håller knappar i längden när man knäpper upp och knäpper varje dag? Eller håller blöjan längre än en kardborreknäppt kanske jag ska fråga för kardborren är slut i flera av de blöjor jag har nu (men det kanske beror på att det är tredje och fjärde barnen som använder dem nu så de har ju varit med ett tag). Vad säger ni; kardborre- vs knappknäppt?

• MiniMillan2011

Jag hejar på knappar! Mina iv aio med kardborrar funkar numera bara med body över annars öppnar de sej...men då är de också inne på barn tre fast jag tyckte att de började bli dåliga med tvåan också...

• llotta

Monchichi - jag tror ärligt att BG med knappar är odödliga, typ. Helt klart bästa blöjan. Nu är de jag har inte så himla gamla, men med tanke på hur länge de med kardborre trots allt har hållit så tror jag verkligen det. Sen kan man förstås ha otur med knapp som går sönder, det har dock bara hänt mig på fuzzi...

Svar på tråden Tygblöjetråden 24