• Blå Flygare

Tygblöjetråden 24

Det här är tråden för oss som använder tygblöjor, vill använda tygblöjor eller bara är nyfikna på tygblöjor.
    Alla frågor är välkomna!

Tråden är dock längre än ditt bredband, så det är OK att fråga utan att ha läst hela tråden först.

För att du som är nykomling inte ska känna dig utanför i diskussionerna har vi en förklaring till vad som menas med de olika benämningarna på tygblöjorna och materialen samt hur de används i trådens första inlägg.

Dit kommer du om du klickar på den lilla symbolen
    ...längst till vänster vid sidnumren.

Där finns också vår länklista som tar dig till tips och tricks med blöjanknytning, recensioner och betygssättning av modellerna, butiker där du kan köpa blöjor, mönster till blöjor att sy själv m.m.

Förkortningsförvirring? Här är en lathund för våra vanligaste förkortningar:

AIO=All-in-one * BBh=Baby Beehinds * Bbs=Blueberrys BG=Bum Genious

BH=Baby Heaven * Bhr=Bum Hugger * BM=Bambino Mio * FB=Fuzzi Bunz

GAD=Green Acre Designs * HH=Happy Heinys * HeH=Hemp Hour * IV=Imse Vimse

MA=Magic Alls * MOE=Mother Of Eden * MT=Mommys Touch * PP=Pea Pods

SWB=Swaddlebees * WO=Wonderoos

Förra tråden: www.familjeliv.se/Forum-11-269/m49335180.html

• Svar på tråden Tygblöjetråden 24
  • Hestia

Verkligen!! Lade dem i blöt med yes över natten, och tvättar nu allt utan sköljmedel, och nu läcker de inte alls!!!

Men nu har jag problem med lukt istället - de luktar bajs även när de är helt nytvättade!! Tvättar alltid i 60 grader, med förtvätt. Har inte i något i förtvätten och en matsked eller så ICAs tvättmedel i huvudtvätten, och nu senast ättika i sköljmedelsfacket, men de luktar fortfarande massor. Tänkte nog pröva att byta tvättmedel, några tips? Andra förslag på hur man får bort lukten?

• johlinn

Osäker, jag har varierat. Prova dig fram! Mkt lukt- mkt pulver var teorin jag använde mig av

• Hestia

Tack för tipset!! Tvättade som vanligt senast, plus ännu en tvätt med bikarbonat i såväl förtvätt som huvudtvätt. De luktar absolut mindre!! Skall prova citronsyra nästa gång!

• babyfreeze

Jag får mitt första barn i början av september och tänkte köra på tygblöjor från start. Är ändå så mycket nytt, så jag lär mig hellre det systemet från början än vänjer mig vid nåt som jag sen ändå ska byta ut.  
    Jag har köpt begagnade imse-blöjor 2-partsystem, men insåg att deras onesizeinlägg inte skulle funka för nyfödd så jag tänkte använda vikisar som jag förstärker med lappar av utslitna handdukar den första tiden. Är det någon som har nåt annat tips så tar jag tacksamt emot! Tänkte använda ikeas tvättlappar (vandring 70x70cm muslin) som vikisar då de är de billigaste jag hittat. Ekonomin kommer att bli tuff, så jag försöker att inte köpa för mkt och för dyrt...
    Jag har två par ytterbyxor i storleken newborn, men funderar på att skaffa nån mer. Hur många behöver man egentligen? 

• Bobelin

Jag tror jag hade två newborn och två small från början. Min klimp vägde ju strax över fyra kilo så fler nb behövdes inte. Hade vikisar från minimundus.

Svar på tråden Tygblöjetråden 24