Tygblöjetråden 24
Är det någon av er som har erfarenhet av BumGenius flip?
Är det någon av er som har erfarenhet av BumGenius flip?
Hej!
Har fått maken att gå med på tygblöjor till vår andra bebis, som kommer i början på nästa år.
Just nu står valet mellan Alvehamn, Fuzzibunz och Bumgenius. De två senare testade vi med sonen (fick ett gäng olika att prova under en månad när han var ca 1.5 år), och vi tyckte om dem båda.
Men å andra sidan känns det rätt bra att köpa svenska tygisar. Funderar då på att köpa ett gäng vikblöjor och två byxblöjor till nyfödd, och sedan en massa pockets, och använda vikblöjorna som extra inlägg i dem.
Vad tror ni om det?
Någon som har erfarenhet av dessa tre märken (ffa Alvehamn jämfört med någon av de andra två) som kan ge lite åsikter?
Vet att jag skulle kunna köpa begagnade av alla och testa, men vill gärna höra lite åsikter och recensioner först.
Tack!!
Tack för alla bra tips, llotta!!
Nu har jag införskaffat 12 bumgenius och 14 fuzzibunz (båda one size) till bebben som är beräknad om sex veckor. Spännande!!
Nu har mina blöjor kommit (FuzziBunz och BumGenius)! 13 dagar kvar till BF. Nu blir det till att tvätta dem ett par gånger! Spännande det här!!
Jag har tyvärr inte skötbordet i badrummet (pga platsbrist). Hur gör ni som har skötbordet i sovrummet, och tygblöjor? Jag tänker att det smidigaste måste vara att lägga undan den använda (bajs)blöjan och byta färdigt, och sedan när nya rena blöjan är på gå in i badrummet och ta bort bajset?
Tack för alla smarta tips tjejer!! Nu har jag tvättat alla blöjor tre gånger, och tänkte stoppa dem innan jag lägger in dem i byrån i väntan på bebisen. Antar att ett inlägg räcker i början, även nattetid? Eller är det bättre att inte stoppa dem alls, utan göra det inför varje blöjbyte?
Tack llotta och DetÄrBaraLillaJag!
Tjejer!! Nu behöver jag hjälp! Sonen är 14 dagar idag, och jag har gjort ett par försök med tygblöjor (har one-size). - Bumgenius: knäpper dem så hårt jag tycker att jag kan (minsta på höjden och två knapprader synliga i mitten vid midjan), och de allra flesta gånger läcker det kiss ut genom benhåken vid första kissningen. De är nya, men har tvättat dem fyra gånger enligt de anvisningar ni gett innan jag började använda dem. - FB: sitter superhårt på bebisinställningen de rekommenderar att man börjar med (6 i benen). Har ändrat till 4 och det känns bättre, men sonen får märken av dem runt benen. Han är ca 52 cm och väger 3700-3800 gram. Har ni några tips? Eller skall jag köra engångs ett tag till?
Nu har jag fått ordning på mina tygblöjor, och skrivit ett inlägg om våra erfarenheter här: henriettae.typepad.com/allman/2013/04/tygblöjor.html
Lillasyster82 - testa denna istället! henriettae.typepad.com/allman/
Men vad tusan!! Inatt har TRE blöjor läckt!! Orkade bara kolla den i morse, och då hade det pärlat sig kiss innuti. Vi har köpt nya torkservetter i flanell (imse vimses), och tvättat dem med blöjorna, det kanske är så att de har innehållit något som täppt till? I vilket fall får jag ju testa att "av-täppa" dem. Hur var det nu man gjorde det??
Tack Johlinn!! Vi kör med ICAs eget tvättmedel, stod här i tråden någonstans att det skulle funka? Sedan använder vi sköljmedel till all annan tvätt vi tvättar i den maskinen, kanske det har påverkat då? Men det hade ju varit jättedrygt, det innebär ju att detta kommer hända igen...
Johlinn - Skall fundera på det! Tack för all hjälp!!
Vi har 24 tygblöjor, tror du man kan lägga dem i blöt alltihop med diskmedel och sedan gnugga lite innan man tvättar dem, eller måste man gnugga in det individuellt och ordentligt i alla? Det blir ju en del med 24 blöjor och alla inlägg...
Tack!!
Verkligen!! Lade dem i blöt med yes över natten, och tvättar nu allt utan sköljmedel, och nu läcker de inte alls!!!
Men nu har jag problem med lukt istället - de luktar bajs även när de är helt nytvättade!! Tvättar alltid i 60 grader, med förtvätt. Har inte i något i förtvätten och en matsked eller så ICAs tvättmedel i huvudtvätten, och nu senast ättika i sköljmedelsfacket, men de luktar fortfarande massor. Tänkte nog pröva att byta tvättmedel, några tips? Andra förslag på hur man får bort lukten?
Tack johlinn! Hur mycket ungefär?
Låter logiskt! :D
Tack för tipset!! Tvättade som vanligt senast, plus ännu en tvätt med bikarbonat i såväl förtvätt som huvudtvätt. De luktar absolut mindre!! Skall prova citronsyra nästa gång!
Nu har sonen bärjat med smakportioner. Bajset är ju inte mumma om vi säger så... Använder pockets, försöker torka av det värsta med toapapper och slänga i toaletten, men det blir lätt kladd överallt... Hur gör ni andra med det? Kommunen här vill helst inte att man spolar ner rispapper då det kan bli stopp i ledningarna.
En annan fråga är hur ni stoppar era pockets? Jag har fb och bumgenius, och stoppar dem än så länge med ett av de mindre inläggen som hör till. Skall man så småningom byta till det längre? Eller stoppa i två?
Vi köpte hälften Bumgenius och hälften Fuzzibunz, båda med knappar och i deras "one size". Sonen är snart fem månader, och vi är nöjda med båda, ibland mer den ena, ibland mer den andra.