• Blå Flygare

Tygblöjetråden 24

Det här är tråden för oss som använder tygblöjor, vill använda tygblöjor eller bara är nyfikna på tygblöjor.
    Alla frågor är välkomna!

Tråden är dock längre än ditt bredband, så det är OK att fråga utan att ha läst hela tråden först.

För att du som är nykomling inte ska känna dig utanför i diskussionerna har vi en förklaring till vad som menas med de olika benämningarna på tygblöjorna och materialen samt hur de används i trådens första inlägg.

Dit kommer du om du klickar på den lilla symbolen
    ...längst till vänster vid sidnumren.

Där finns också vår länklista som tar dig till tips och tricks med blöjanknytning, recensioner och betygssättning av modellerna, butiker där du kan köpa blöjor, mönster till blöjor att sy själv m.m.

Förkortningsförvirring? Här är en lathund för våra vanligaste förkortningar:

AIO=All-in-one * BBh=Baby Beehinds * Bbs=Blueberrys BG=Bum Genious

BH=Baby Heaven * Bhr=Bum Hugger * BM=Bambino Mio * FB=Fuzzi Bunz

GAD=Green Acre Designs * HH=Happy Heinys * HeH=Hemp Hour * IV=Imse Vimse

MA=Magic Alls * MOE=Mother Of Eden * MT=Mommys Touch * PP=Pea Pods

SWB=Swaddlebees * WO=Wonderoos

Förra tråden: www.familjeliv.se/Forum-11-269/m49335180.html

• Svar på tråden Tygblöjetråden 24
  • castafiore

Liten fråga, finns det något andrahandsvärde på pocketblöjor? Jag menar typ begagnade bumgenius som varit flitigt använda... Jag hoppas på att få min lilla blöjfri snart, och jag ska inte ha fler barn. Blöjorna har suttit på två barn, så de är ju inte nya... Är de säljbara när tiden kommer eller bara att slänga?

• DetÄrBaraLillaJag

Klart säljbara, visst du kan inte få en förmögenhet för dom om dom är slitna, men så länge dom är funktionsdugliga så vill säkert någon ha dom! Lägg ut dom på FB tygblöjor köp och sälj :)

• Bobelin

Mikrofibrer ska man inte ha närmast huden. Det torkar ut huden. Mikrofleece däremot håller ytskiktet torrt.

• castafiore
    DetÄrBaraLillaJag skrev 2013-07-12 02:22:46 följande:
    Klart säljbara, visst du kan inte få en förmögenhet för dom om dom är slitna, men så länge dom är funktionsdugliga så vill säkert någon ha dom! Lägg ut dom på FB tygblöjor köp och sälj :)
    Tack. Då får vi se när lillan blir blöjfri....
  • alice72
    Bobelin skrev 2013-07-12 07:39:40 följande:
    Mikrofibrer ska man inte ha närmast huden. Det torkar ut huden. Mikrofleece däremot håller ytskiktet torrt.
    Ok, tack för svar. (Jag kanske blandar ihop mikrofiber och mikrofleece.)
  • KarinMarco

Hej!
    Min son är 10 månader och vi har fram till nu kört med imse vimses all-in-one tygblöja. Vi har varit jättenöjda och det har funkat super bra, tills nu...
    Nu är han väldigt rörlig och verkar ha en storlek som varken passar storlek Medium 8-11 kg eller Large 11-16 kg, fast han väger 10 kg. Båda två går upp när han kryper och lever loppan. Medium går knappt om magen på honom och kardborren lämnar hemska rivmärken på mage och lår. Därför köpte vi nästa storlek men det är samma sak med dem. Kardborren går upp ifall man inte har jättetur att sätta dem exakt rätt men gör man det så kan han kissa vid sidan om blöjan (eftersom det blir en rejäl springa mellan blöja och pojk). Kardborren lämnar hemska rivmärken även med den stora storleken vilken jag tycker är oerhört märkligt eftersom de måste knäppas omlott för att inte kasa av.
    Är det någon annan som haft samma problem? Vilka blöjor köpte ni då?
    Jag har kollat på gDiapers eftersom de har kardborr i ryggen eller MannaMaa formsydd byxblöja, någon som har någon erfarenhet av någon av dessa två?

Vi kör på Imse vimses träningsbyxor mycket, och potta förstås, men ibland behöver man ju lite mer skydd. Nu får det bli i form av vanliga "ful blöjor" som vi kallar det... tråkigt!

TACK för alla svar!

• DetÄrBaraLillaJag

Hm, jag gillar personligen knappar bättre.. Lilleman får numer upp kardborren själv vilket är sådär plus att jag inte riskerar rivnärken.. Jag har varken provar manamana lr g diapers.. Men jag har provat lillalammet.. Deras formsydda är bra och om du kan tänka dig formsydda plus ytterbyxor kanske det är en idé medans dom andra blir iväxta.. Dom blir kanske lite mindre stora i grenen.. Vill du testa olika sorter och kan tänka dig beg så är tygblöjor köp och sälj på FB en jättebra grupp där du kan få tag i beg blöjor.. :)

• Tygtiiger
    KarinMarco skrev 2013-07-18 22:17:19 följande:
    Hej!
    Min son är 10 månader och vi har fram till nu kört med imse vimses all-in-one tygblöja. Vi har varit jättenöjda och det har funkat super bra, tills nu...
    Nu är han väldigt rörlig och verkar ha en storlek som varken passar storlek Medium 8-11 kg eller Large 11-16 kg, fast han väger 10 kg. Båda två går upp när han kryper och lever loppan. Medium går knappt om magen på honom och kardborren lämnar hemska rivmärken på mage och lår. Därför köpte vi nästa storlek men det är samma sak med dem. Kardborren går upp ifall man inte har jättetur att sätta dem exakt rätt men gör man det så kan han kissa vid sidan om blöjan (eftersom det blir en rejäl springa mellan blöja och pojk). Kardborren lämnar hemska rivmärken även med den stora storleken vilken jag tycker är oerhört märkligt eftersom de måste knäppas omlott för att inte kasa av.
    Är det någon annan som haft samma problem? Vilka blöjor köpte ni då?
    Jag har kollat på gDiapers eftersom de har kardborr i ryggen eller MannaMaa formsydd byxblöja, någon som har någon erfarenhet av någon av dessa två?

Vi kör på Imse vimses träningsbyxor mycket, och potta förstås, men ibland behöver man ju lite mer skydd. Nu får det bli i form av vanliga "ful blöjor" som vi kallar det... tråkigt!

TACK för alla svar!
    Nu är det länge sen vi körde tygblöjor (ska göra ett ryck nu i sommarstugan i hopp om att tvååringen ska vilja gå på toa istället) men vi hade också problem med imses kardborre. De vek liksom upp sig i hörnen på flärparna och rev hemskt. Vi löste det genom att "nypa ihop" den vassa kardborrebiten innan vi satte fast den - det ska bli en liten upphöjd ås som går vågrätt över kardborrebiten. Då vek sig den mjuka delen av kardborren över när barnet kröp och det blev mindre skav (men de satt sämre). Vi började testa mer pockets och mer blöjbyxor med knappar i den åldern. 
    Krupke, we've got problems of our own!
  • KarinMarco

Tac för svaret o tipset med facebook, jag tycker absolut begagnade är okay. Har kollat på lillalammet o sett bra omdöme, får kanske ta och prova några olika!

DetÄrBaraLillaJag skrev 2013-07-18 22:52:34 följande:
    Hm, jag gillar personligen knappar bättre.. Lilleman får numer upp kardborren själv vilket är sådär plus att jag inte riskerar rivnärken.. Jag har varken provar manamana lr g diapers.. Men jag har provat lillalammet.. Deras formsydda är bra och om du kan tänka dig formsydda plus ytterbyxor kanske det är en idé medans dom andra blir iväxta.. Dom blir kanske lite mindre stora i grenen.. Vill du testa olika sorter och kan tänka dig beg så är tygblöjor köp och sälj på FB en jättebra grupp där du kan få tag i beg blöjor.. :)

• KarinMarco

Tack för svaret! Tyvärr är det nog ingen lösning för oss eftersom de redan sitter så dåligt. Han kan bara ha dem när gan är stilla...

Tygtiiger skrev 2013-07-19 20:19:08 följande:
    Nu är det länge sen vi körde tygblöjor (ska göra ett ryck nu i sommarstugan i hopp om att tvååringen ska vilja gå på toa istället) men vi hade också problem med imses kardborre. De vek liksom upp sig i hörnen på flärparna och rev hemskt. Vi löste det genom att "nypa ihop" den vassa kardborrebiten innan vi satte fast den - det ska bli en liten upphöjd ås som går vågrätt över kardborrebiten. Då vek sig den mjuka delen av kardborren över när barnet kröp och det blev mindre skav (men de satt sämre). Vi började testa mer pockets och mer blöjbyxor med knappar i den åldern. 
    Krupke, we've got problems of our own!

Svar på tråden Tygblöjetråden 24