Inlägg från: Tygtiiger |Visa alla inlägg
  • Tygtiiger

Tygblöjetråden 24

Hej på er!

Vi hade tygblöjor på vårt första barn som nu är fem och ett halvt och tyckte det var jättebra, och nu ska vi ha barn igen i maj om allt vill sig väl Vi körde mest på vikblöjor och ullrikes frotteblöjor när han var liten och sedan tots bots och enstaka fuzzi bunz - som jag tyckte satt jättebra men de läckte gärna om han bajsade löst.

Vi hade mest imses blöjbyxor och de ledde ut en del urin på utsidan av tyget (wicking), särskilt när man använt dem ett tag.

Sååå... tips på bra blöjbyxor? (Imses soft hade jag tänkt köpa några av iallafall) Tips på bra pockets som sluter åt bra runt benen så man kan ha dem även på ett litet barn med explosionsbajs?

Krupke, we've got problems of our own!
  • Tygtiiger

Emmelinan: vi bytte tolv bajsblöjor per dag de första fyra månaderna (helammat barn ) Så är det naturligtvis inte för alla - en del har barn som bajsar var femte dag och då går det färre engångsblöjor. Jag räknade med att de första fyra månaderna går det 12 blöjor per dag och sedan ca 5 blöjor per dag, då tyckte jag att jag räknade lågt. Jag räknade med en blöjperiod på två år.

Kolla i affären vad de kostar. 2 kr i snitt per blöja tycker jag inte är en dum uppskattning, de små blöjorna är billigare och de stora dyrare.

12x30x4 = 1440
    5x30x20 = 3000
    Totalt runt 4-4500 blöjor, så en 8-9000 pengar blir det. På två år. Det är rätt mycket. Så kan man nog tjäna en och annan tusenlapp på rabattkuponger, erbjudanden eller genom att kuska runt på stormarknader och leta lokala lågpris, men visst blir tygblöjor billigare. Även om man som jag gjorde, spenderar massor på olika sorter och nya blöjor.

Johlinn: tack för tipset!

• Tygtiiger

Ida: jag har för mig att de gjort om fuzzi bunz nyligen, det kan vara därför.

• Tygtiiger
    Parsley skrev 2010-11-28 11:52:40 följande:
    Hej!

Jag har ett gäng Close Parent pop-in blöjor till vårt, än så länge ofödda, barn. Inläggen är av bambu och microfiber. Vet någon om man kan använda Weledas barnolja och zinksalva med de materialen, eller täpper det bara till inläggen? På hemsidan står det att ägaren av Close Parent ibland använder vaselin på sin son... Då borde väl zinksalva fungera? Vad tror ni? 
    När vi körde tygblöjor och behövde använda weledas zinksalva (som är superbra, även på vuxnas småsår) så brukade jag lägga en mikrofleecelapp emellan. Jag köpte billig mikrofleece på stoff och stil el dyl och körde på 60 grader innan jag klippte till inlägg - då gjorde det ju inget om salvan fullkomligt satte igen fleecen, om det inte gick bort på någon tvätt så slängde jag bara lappen. Kostade mindre än en engångsblöja.
  • Tygtiiger
    madebyinferno001 skrev 2010-11-30 22:36:05 följande:
    Halkar in här igen eftersom bebis nr 5 är beräknad i januari

Körde tygisar med förra barnet och det fungerade toppen mot hennes röda rumpa så jag tänkte göra det igen!
    Har ett par hemstickade ullbyxor mamma gjorde då men jag vill ha fler så just nu håller jag på att lära mig sticka så det kan bli verklighet eftersom mor min inte verkar vilja ta tag i den förfrågan...

Några tips lr mönster till mig?? Så lätt som möjligt eftersom jag är en uppenbar nybörjare
    Kolla in youtube! knitpicks gör bra videor om hur man ökar, minskar, stickar med rundstickor osv.

">

• Tygtiiger
    annikamamman skrev 2010-12-02 15:07:15 följande:
    Tack för tipset. Jag har kollat in dem på hemsidan och skall nog köpa en och testa. HAr provat andra imse produkter och de har fungerat bra men våra gamla vikisar räcker inte till på natten längre. Och så hoppas man förstås på en helt blöjfri unge snart...
    Vi körde på frotté eller bambublöjor, för de suger upp mycket utan att bli för tjocka. Men i tvåochetthalvtårsåldern fick vi byta till engångs på natten för det blev helt enkelt för klumpigt och för blött. (Men de STINKER!!)
  • Tygtiiger
    Pulp skrev 2010-12-02 15:58:21 följande:
    Jag måste nog ställa en fråga här nu. Jag har försökt surfa runt och sökt information lite överallt. Jag har läst i den här tråden, men inte allt!

Jag är väldigt sugen på att köra med tygblöjor när tvåan kommer i juni. Skulle det funka om man skaffar en bunt vikblöjor och några blöjbyxor. Sen kanske fleeceinlägg och sånt där papper för bajset?

Jag har på något sätt tänkt göra det så billigt som möjligt och är helt klart öppen för att köpa begagnat, eller gå på alternativet att köpa vikblöjor från Ikea, samt deras billiga fleecefilt. Sen får jag köpa några blöjbyxor, men dessa kanske är bäst att köpa nya så de inte är alltför slitna.

Skulle det kunna funka tror ni experter för en nyfödd?

Några tips till en som funderar så det knakar angående det här med tygblöjor?
    Vikblöjor är suveräna till en liten bebis! Tricket är att noga vika in med många små extraveck runt benen så det blir tätt. Vi tyckte inte rispapper eller fleece funkade på nyföddhetsbajs, det rann bara av. Senare är det bra.

Om du får tag i rutvävda vikblöjor istället för flanellblöjor så köp snappi, det är en liten plastmojäng som är SUVERÄN att fästa ihop frotté och rutvävd bomull med.
  • Tygtiiger
    IDA2009 skrev 2010-12-05 11:59:50 följande:
    Jag har funderingar kring nattblöjor. Vi har ull utanpå limpvikt bambuumed mirakeltrasa i fleece"tub" och det håller men limpan hålls inte på plats av byxan. Har kollat på formsydda...främst Bamboozles nya "stretch"...men vad jag förstår finns den inte att köpa i sverige och utomlands får dom inte skicka till annat land? Vet någon något om hur man kan gå till väga för att köpa en bamboozle? Vill så gärna prova! Tacksam för svar! /IDA
    www.babykind.co.uk skickar till sverige så länge som det inte är Mothereases produkter. Snabba och trevliga är de också.
  • Tygtiiger
    IDA2009 skrev 2010-12-05 12:55:30 följande:
    Jag trodde oxå det, jag har spanat på dom ett par veckor. Men nu står det i liten text längst ner på beställningssidan att dom inte får skicka utanför uk....så tråkigt asså!
    Är du säker? Jag gick in på deras fraktsida och där står det "We are happy to deliver to the rest of Europe"

http://www.babykind.co.uk/postageanddelivery.htm#posteu

Vissa märken får de bara leverera inom UK dock. Prova! välj att betala mot faktura så riskerar du inga pengar. Eller mejla dem och fråga!
  • Tygtiiger

Provbeställde och såg nu att de bara kan skicka tots bots inom UK. Fast jag hade provat ändå, jag har faktiskt köpt motherease wraps från dem och då blundade de och skickade dem till Sverige ändå

Svar på tråden Tygblöjetråden 24