Inlägg från: Tygtiiger |Visa alla inlägg
  • Tygtiiger

Tygblöjetråden 24

Cornellia skrev 2011-02-11 21:49:21 följande:
    Problemet är ju att vi vill ha tygblöjor, det känns helt rätt. Men som sagt verkar det vara så svårt att hitta rätt i djungeln.
    Vi började med vikblöjor och formsydda frottéblöjor. Vikisar för att det är billigt och vi tänkte att vi kan ju alltid ha dem som extra filtar, kräktrasor, tvättlappar, skurtrasor osv om det inte funkar, och för att mamma, som är barnmorska, använde dem på det BB hon jobbade på. Så vi hade lite praktisk förstahandskunskap där. De formsydda frottéblöjorna helt enkelt för att de var på rea och vi tyckte de verkade bra (och de var FANTASTISKT bra - ullrikes, lagom för en nyfödd och tar hur mycket kiss som helst).

Vi provade tygblöjor vissa dagar och engångs andra. Det var faktiskt min man som var mest envis - när han väl köper en idé ger han sig inte förrän han får till det, jag är mer en entusiast som gärna provar men säger Fuck This! om det inte funkar rätt fort. Sedan fastnade jag totalt och köpte alla sorter jag hittade

Man kan utmärkt väl köpa tre blöjor och en byxa och prova en dag när man ändå är hemma och tänkte köra en 60-tvätt med handdukar. Man måste inte köra 100% på en gång. Barn har ju blöjor i ett par år så tid har man!
    Krupke, we've got problems of our own!
  • Tygtiiger
    caromell skrev 2011-02-12 00:01:26 följande:
    Ok, då vet jag det, inget sköljmedel till några blöjor :)

Torktumlare har vi visserligen, men det är just det där med miljövänligheten, som du nämner, som jag hakar upp mig på. För det är ännu en anledning till att jag inte vill använda sköljmedel, att det inte är så snällt mot miljön. Har sett att flera här på forumet använder vinäger vid tvättning och jag trodde att det bara var för lukten, men en snabb googling talade om att det även gör kläderna mjukare. Stämmer detta, någon som vet?
    Ja, fast de luktar lite vinäger - jag har för mig att man kan köra lätt utspädd ättika istället. Men ren ättika är ju frätande och inte särskilt miljövänligt alls. Jag tycker ju att både ättika och vinäger luktar gott, så vi provade ibland. Ett alternativ är att lobba in de hängtorkade blöjorna tillsammans med en blöt frottéhandduk och tumla i tio - femton minuter, mjuka blöjor men mycket mindre miljöpåverkan än vanlig tumling.
  • Tygtiiger
    Pulp skrev 2011-02-14 07:35:58 följande:
    Vad tror ni om förrådet jag byggt upp nu (via Tradera)?

12 st ImseVimse Formsydda Flanellblöjor Newborn
    6 st  ImseVimse Ekologisk Vikblöja 75 gram

2 st ImseVimse Blöjbyxa Soft 3-6 kg - använda men i bra skick
    2 stycken blöjbyxor soft ekologiska, 3-6 kg - oanvända
    2 st  ImseVimse Blöjbyxa Soft - 5-8 kg  - använda men i bra skick

2 rullar av rispapper  NYA
    4 st inlägg för torr stjärt - NYA
    2 st inlägg för ökat absorption  NYA
    5 st flanellinlägg från Imse Vimse

Det blev mycket imse vimse och inte bara vikisar som jag tänkte från början. Men då maken fortfarande är lite tveksam så kanske han tycker det är bättre med formsydda!

Visst borde detta räcka första perioden? Eller borde jag komplettera med något annat? Kanske snappisar då, eller finns det något annat alternativ för det? 
    Det beror helt på vad du tycker om de formsydda. Jag avskydde imses formsydda tyckte de var krångliga, breda och klumpiga. Vikblöjorna var kanon. Snappisar kan du inte använda på flanell, bara på frotté eller rutvävda blöjor.

Med 18 blöjor skulle jag tro att du behöver tvätta varje - varannan dag, men det beror helt på hur ofta ni behöver byta. Vi var tvungna att byta tolv blöjor per dag eftersom vår son bajsade åtminstone tio gånger om dagen när han var liten, och då går det ju åt!

Det är väl ett utmärkt paket att börja med, så märker du vad ni gillar och vad ni vill byta ut eller komplettera med!
  • Tygtiiger

Vad har ni för skötväskor? Sist hade vi en canvasväska från Marco Polo som var bra men den är sliten och jag funderar på att gå loss på en kul skötväska, även om det väl egentligen är onödigt. De flesta traditionella skötväskor är ju patetiskt små (skiphop och liknande) - jag kollade på jujube och de har lite större. Rekommendationer?

• Tygtiiger
    llotta skrev 2011-02-24 10:30:59 följande:

Nu har jag smygläst så länge att det börjar bli dags att ge sig till känna...

Första barnet är beräknat till slutet på april och förhoppningen är att kunna använda en hel del tygisar. Efter att ha läst runt och pratat med bekanta så tror vi att det är pockets och möjligen aio som gäller. Vi har tvättmaskin i lägenheten, men kommer säkert använda den allmänna tvättstugan en hel del också.

Vad bör vi tänka på?

Favoritmodeller till nyfödda (men troligen med en födelsevikt på 4 kg eller mer)?

Andra tips och trix?

Tack på förhand!

Ullrikes formsydda frottéblöjor och Totbots små formsydda frottéblöjor var kanon till nyfödd, tyckte jag, maken föredrog helt klart vikisar som han tyckte var grymt praktiskt. Om man får en bebis som bajsar explosivt är det svårt med pockets o dyl! Prova, prova, alla barn är olika.
  • Tygtiiger

Ni som har rutvävda vikisar - köp snappis/nappi nippa! det är banne mig suveränt och tyvärr funkar det inte på flanell, men det är kanon på rutvävda och på frotté. Fantastiskt bra. Man sätter på blöjan och den sitter KVAR medan man i lugn och ro micklar på blöjbyxan.

• Tygtiiger
    Pulp skrev 2011-03-10 11:38:48 följande:
    Måste fråga en sak... Ni som använder snappi, hur länge använder ni dem?

Jag fick hem mina från alvehamn igår och såg nu på paketet att det står att de inte ska användas längre än sex månader. Håller de verkligen inte längre? Inte för att de är så dyra, men ändå... 
    Oj, vi använde våra tills vi tappade bort dem, typ De vi har kvar tänker jag köra vidare på tills de går sönder. Kan tänka mig att de skriver så för att gummit/plasten kan bli gammal eller påverkas av urin etc. Taggarna kan lossna. Men det händer ju inget - knappast så att man låter sin unge tugga på en använd snappi, och om de lossnar så jaha, då får man väl slänga snappin då då.

Vi hade tygblöjor på dagis och det var inga bekymmer, de la den använda blöjan i en påse och vi tog hem och tvättade. Vi hade mest frottéblöjor med ytterbyxor och de tyckte det var enkelt. Med AiO eller pockets är det ju inte svårare än engångs - istället för att slänga den använda blöjan i sop-påsen slänger man den i en vanlig påse.
  • Tygtiiger

mrs lundin - titta i trådens allra första inlägg, första länken - miriels magiska vik. Det hjälper!

Sol bleker gallämnet som lämnar beiga fläckar på tygblöjor och kläder. Det behöver inte ens ligga utomhus, räcker i ett soligt fönster.  Citron- eller galltvål är bra att tvätta med också på svåra fläckar.

Fast mot explosivt bajs tycker jag att frottéblöjor var bäst - vi hade ullrikes små formsydda. Men maken föredrog vikisar, han var bra på att få till snitsen runt benen.

• Tygtiiger

Vi hade ungefär fyra blöjbyxor i rotation samtidigt, när vi körde heltid. Tyckte Imses Soft var bäst för de med bomull utanpå kunde leda ut kiss via resåren om blöjan blev för blöt (så nu har jag köpt nya soft till nästa bebis). Jag tycker det är smart att ta det lite lugnt i början, för mig var det iallafall helt avgörande att slippa vara fanatisk i början utan använda engångs om det kändes jobbigt med tygblöjor. Så småningom hade vi lärt oss tricken och då var tygisar SÅ mycket bättre så då var jag fanatisk!!

Tror ullrike har slutat med sina tygisar men imses minsta frottéformsydda borde vara ok, och tot bots frotté i stl 1 är jättebra men rätt dyra.

• Tygtiiger
    betula skrev 2011-04-29 20:43:52 följande:
    Vad är det för skillnad mellan deras nya soft och den gamla? De har ett paket m deras gamla soft (stl M eller L) till bra pris och jag funderar på om man skall slå till (även om min bebis inte ens är född än), men vet inte. Blir det att man köper de nya soft i de mindre storlekarna så kanske man inte kommer gilla den gamla modellen och bli besviken när ungen behöver den sorleken?
    Nu är det sex år sedan vi använde tygisar sist men då var inte kardborren fastsydd i nederkant på blöjbyxan så den hasade lätt uppåt och gav skavsår på magen. Kan det vara det?
Svar på tråden Tygblöjetråden 24