Inlägg från: Tygtiiger |Visa alla inlägg
  • Tygtiiger

Tygblöjetråden 24

Emmelinan: om du vill få det att funka - gå inte ut stenhårt och kämpa dig blå! Kör på engångs om ni tycker det är jobbigt någon dag och testa lite olika sorter, för oss funkade det jättebra att ta paus då och då - dessutom blir man ju motiverad när man känner hur illa engångs luktar!!

MillaochFidde: tygblöjor köper man begagnat eller på internet. Det finns engelska tygblöjesidor som är jättebra, tex www.thenappylady.co.uk som har massor av information och tips. Enkelt uttryckt behöver man något som suger upp kiss och stoppar bajs och något som håller vätan från kläderna.

Vikblöjor är ett tygstycke som man viker till för att forma som en blöja. Billigt, outslitligt, men lite pilligt.

Formsydda blöjor är färdigsydda och behöver inte vikas. Finns i flanell, frotté, bomull, bambu, mikrofiber etc.

Blöjbyxor är vattentäta byxor i någon form, finns i fleece, ull och laminerat tyg (PUL). Massor av olika modeller.

AIO är all-in-ones, blöja och blöjbyxa ihopsytt, som en engångsblöja fast man tvättar den efter varje gång, såklart.

Pockets är en blöjbyxa fodrad med fleece (oftast), mellan fodret och yttertyget bildas en ficka där man stoppar in ett inlägg av tyg som suger upp kisset. Funkar som en AIO men den måste fyllas innan man använder den, och torkar snabbare.

Man får prova sig fram med vad man gillar.

Krupke, we've got problems of our own!
  • Tygtiiger
    Pulp skrev 2011-01-26 13:52:53 följande:
    Nu har jag försökt googla runt och hitta var man kan köpa snappis. Jag hittar en del gamla länktips, men inget av dem fungerar längre.

Så är det någon som har förslag så tar jag gärna emot dem! Det känns ju som en bra idé att komplettera med det till vikisar!
    www.babykind.co.uk hade innan. Jag tror de kallar dem för nappi nippas. Suverän uppfinning, men funkar inte på flanell, bara på frotté och rutvävda blöjor.
  • Tygtiiger
    Candra skrev 2011-02-01 17:59:26 följande:
    Några tips på blöjor som man bara knäpper i sidan?
    Babyheaven säljer svensksydda blöjor som knäpps i sidan. www.babyheaven.se
  • Tygtiiger
    Loreena skrev 2011-02-02 12:15:33 följande:
    Hur gör ni andra när ni ska iväg och inte kan byta på ett tag? Räcker det med ett extra inlägg i microfiber och ett torrskikt i fleece? Om ni tex  ska gå på stan i några timmar. Hemma byter jag blöja med 1-2 timmars mellanrum, ibland oftare, för jag tycker inte att min son ska behöva vara blöt.
    Jag tar med extra blöjor, plastpåse och byter i vagnen precis som jag skulle gjort med en engångs, fast jag slänger inte den använda blöjan utan tar med den hem. Man måste ju ändå ha beredskap för om de bajsar. I pockets kan man ju lägga i extra inlägg, men om man boostar för mycket börjar de läcka och våra formsydda blev rätt bulkiga om de boostades för mycket. Torrskikt i fleece är bra dock!
  • Tygtiiger

Cornellia: jag är också duktig på att sy och jag tycker det är svårt att få till pockets bra. Tygbindor syr jag lätt själv (kolla i mitt fotoalbum) och då använder jag microfleece från Stoff och Stil eller fuskmocka från babyheaven. Pul:en har jag köpt på Babyheaven. Jag tycker polyesterpul är överlägsen bomullspul för den drar inte ut vätska.

Till nästa barn ska jag prova att sticka blöjbyxor i ull, men inte sy mer blöjor, det skulle möjligen vara formsydda. Men jag tyckte att de jag köpte blev bättre - plastknappar får man ha särskilda manicker till och metallknapparna blev hårda och vassa, och det var svårt att få riktigt bra runt benen utan att sömmarna ledde ut fukt.

Det bästa är egentligen att kolla in de blöjor man gillar och sedan kopiera dem. (Ottobres mönster tycker jag blir klumpiga, en hel del av deras klädesmönster är bra men blöjorna är stora)

• Tygtiiger
    Cornellia skrev 2011-02-11 14:19:52 följande:
    Nu känner jag mig ännu mer velig och förvirrad

Kanske man skulle köpa blöjor istället då. *börjar om att läsa det där jäkla sjalbarnsforumet*
    Om du inte gillar dem kan du alltid sälja dem på blocket eller sjalbarn sedan - det kan du inte med pampers!!
  • Tygtiiger

Cornellia - jag köpte ALLT nytt, sydde väldigt lite och bara för nöjes skull, och provade en hejdlös massa sorter (som jag skrivit om i min blogg här på fl, det hette något annat när sonen var liten ), en del har ändrats men många sorter finns kvar.

Och vi tjänade i runda slängar 4000 kr på tygblöjorna, trots att vi hade engångs ibland och köpte för mycket och inget begagnat. Det är enormnt dyrt att byta tolv bajsblöjor per dag om man använder engångs... så man ska inte oroa sig för att köpa och prova.

Vikblöjor och formsydda skulle jag köpa begagnade, i synnerhet vikisar är bättre när de är slitna. AIO och pockets är jag mer tveksam till och blöjbyxor tycker jag behöver köpas nya nu till nästa barn för de slits rätt så hårt.

• Tygtiiger
    Cornellia skrev 2011-02-11 17:44:44 följande:
    Just nu känns det som om jag lägger tygblöje ideerna på hyllan. Det verkar vara skitsvårt att hitta enkla blöjor som passar eller att sy själv i förväg, och jag känner spontant att jag inte vill hålla på att sy/leta/köpa sen när barnet är nyfött.

Men tack för svaren iaf.
    Man ska bara prova om man känner för det! Om lusten faller på så köp någon enstaka blöja och prova mellan engångsblöjorna, så ser du snabbt hur du tycker det funkar.
  • Tygtiiger
    Nillan77 skrev 2011-02-11 21:19:57 följande:
    Hur gör ni vid magsjuka? Använder ni tygblöjor eller engångs då?
    TYGBLÖJOR! Frottéblöjor var det enda som stoppade den typen av löst bajs i explosionsform. I engångsblöjorna gled det ju bara av och upp och ut Död. Blä. Nä, tacka vet jag frottéblöjorna. Vi körde dem en omgång i nittio grader när magsjukan var över för säkerhets skull. (Dessutom var det lätt att se om han kissat något och det är ju viktigt vid magsjuka)
  • Tygtiiger
    Nillan77 skrev 2011-02-11 21:39:59 följande:
    Min man vill inte att vi använder tyg när det är magsjuka för blöjorna är så jobbiga att skölja...
    Duschen och badkaret, precis som man får göra med barnet. Så gjorde vi.
Svar på tråden Tygblöjetråden 24