Inlägg från: Tygtiiger |Visa alla inlägg
  • Tygtiiger

Tygblöjetråden 24

Loreena skrev 2010-12-16 13:17:47 följande:
    Ni andra som använder tygisar, får ni med sambon på tåget?
    Jag använder tygisar på vår son och det tycker min sambo är jättebra, men när han byter blöja så sätter han alltid på sonen en engångs!
    Japp. Jag har en envis make så han ger sällan upp. Han gillade vikisar bäst, jag tror att han tyckte om att man behövde vara lite pillig för att få till dem perfekt.

Vi började med tygblöjor främst av ekonomiska och hälsomässiga skäl - det är billigare och det känns mycket mer tilltalande med flanell mot en bebisrumpa jämfört med en plastpåse fylld med superabsorbenter. Han var väldigt övertygad av båda argumenten och miljöaspekten kom för oss i andra hand vilket gjorde att vi kunde ha en rätt avslappnad attityd till tvätt och torkskåp

Däremot hade han inte riktigt samma entusiasm som jag inför att prova olika sorter och tråla runt på nätet efter den perfekta blöjan, men han stod ut med det! Nu när nästa barn ska komma är det rätt trevligt att knalla ner i källaren och konstatera att vi har en välfylld lagerhauskasse med blöjor, redo att använda. Försök det med använda pampers!!
    Krupke, we've got problems of our own!
  • Tygtiiger
    gedansk skrev 2010-12-21 13:27:29 följande:
    är så sjukt såld på tygblöjor nu : ) just nu håller jag på att testa lite olika blöjor och inlägg och min kära mor ska sticka ullbyxor till barnen. Blir det flera barn ska jaag absolut testa tidigare.
    Visst blir man knäpp? Jag är bara i v 20 och känner redan hur galenskapen smyger närmare...
  • Tygtiiger
    gedansk skrev 2011-01-03 14:26:41 följande:
    Kolla gärna på www.sjalbarn.se där har de omdömmen om vad folk tyckt om sina tygisar, sedan är det alltid olika för barn till barn ; )
    Ett tips till är att prova olika sorter så att man hittar rätt.
    Ps förköp dig bara inte, det har jag lyckats göra lite grand : )
    Jag älskar mina tygisar och äntligen slipper jag smörja in rumoprna på mina barn titt som tätt. det enda jag inte lyckats med är att hitta rätt form av inlägg till nattblöjan än.
    Det GÖR inget om man förköper sig, man kan alltid sälja vidare och vem vet, man kanske får fler barn? Säger jag som handlade som en tok och som kommer att glatt köpa fler sorter till nästa som tittar ut. Och det gör han (med största sannolikhet en kille) i mitten av maj så nu har jag börjat snoka igen! Någon som kan rekommendera en pocket med bra benresår - på engelska kallas det jag är ute efter gussets, ni vet en sådan där extraflärp som tex finns på Imses blöjbyxor? (Det blir en bunt nya imse soft till nya bebisen för övrigt, de var verkligen bra!) Jag gillade fuzzies men de var INTE bra till löst bajs.
  • Tygtiiger
    Emmelinan skrev 2011-01-04 03:08:12 följande:
    Jag tycker det ar klurigt att hitta nagon tygbloja som rekommenderas at nyfodda... nagot tips? (i mitt fall soker jag en enkel losning sa att varken jag eller maken ger upp innan vi riktigt fatt chansen att borja... )
    Vi tyckte att ullrikes formsydda och en imse-soft-byxa utanpå var fantastiskt bra och lättanvänt. Enda nackdelen är att de inte torkar utan tumlare eller torkskåp. Jag skulle tro att de kan ersättas av en liten totsbotsblöja som torkar fortare. Vikblöjor är annars förvånansvärt enkelt!
  • Tygtiiger
    gedansk skrev 2011-01-05 12:10:37 följande:
    vem vet om det blir flera, det tog tre år att få våra barn (tvillingar på snart 8 månader)
    Tja, det var inte så enkelt för oss att få en tvåa heller. Men det var liksom därför jag skrev kanske.
  • Tygtiiger
    lilla snöflingan skrev 2011-01-06 15:36:00 följande:
    Tänkte köpa en PUL-påse att ha i skötväskan. Hur stor behöver man? Funderar på 30x20, den ska rymma 2-3 pocketblöjor med inlägg. Vi hade tänkt köra vikblöjor, hur många tror ni ryms då? Och hur många behöver rymmas? Jag funderar också på hur det fungerar att lägga tex. bajsiga vikblöjor i en sådan PUL-påse, blir påsen helt äcklig då så man måste tvätta den varje gång man använt den eller hur funkar det? Man tycker att man har läst på hur mycket som helst och ändå har man tusen frågor
    Jag lade våra använda blöjor i vanliga plastpåsar Jag ville kunna knyta ihop ordentligt och de pul-påsar jag har sett har haft dragsko - då är min erfarenhet att det luktar. Kiss luktar värre än bebisbajs!
  • Tygtiiger
    Fru S B skrev 2011-01-08 17:39:56 följande:
    Hej, tänkte beställa några tygisar till från england (har sett att det blir mkt billigare). Denna gång vill jag ha med kardborrknäppning då maken verkar uppskatta det bäst och han numera är hemma. Har en tio månaders och en liten på väg. Någon som har tips på bra sajt att handla från? Var inne på att satsa på BG då andrahandsvärdet verkar bra men flera sidor säljer inte BG utanför UK :(
    Jag har en gammal traderad BG, och ngr HH.
    Kolla in www.babykind.co.uk de handlade vi mycket av. Men de får inte längre skicka tots bots och motherease utanför uk, men de skickade enstaka motherease till mig ändå man kan alltid prova! Jag vet inte om de har bumgenius, tyvärr.

snöflingan: var har du hittat pulpåsar med dragkedja? Det låter onekligen bra! Vi bytte inte så himla mycket ute, vi bytte innan vi gick ut och var inte ute och fnattade så himla mycket när han var en liten plutt, men vi återanvände inte plastpåsarna.
  • Tygtiiger

Jag ska ha barn i maj. Det är ett tag dit. Såpass nära att man tittar i klädkammaren och får en rynka mellan ögonbrynen och tittar på det tilltänkta hörnet i sovrummet (nu ockuperat av tvätthög etc) och får en djupare rynka mellan ögonbrynen. Men på tok för tidigt för att köpa blöjor.

Fast en butik i stan hade specialerbjudande på fuzzi bunz så jag är nu stolt ägare till en XS för - tadaa! - 50 kr. Det ska bli spännande att se om de funkar på nyfödda (jag är tveksam - för dålig containment för explosivt bebisbajs, antagligen. Frottéblöjor regerar. Men kul att prova.)

• Tygtiiger
    mrs lundin skrev 2011-01-16 11:01:37 följande:

Använder ni även tvättbara amningsinlägg? Är det nått man kan sy själv och vad för tyg ska man då ha? (eller vilken sort ska man satsa på att köpa?)

Jag provade imses, som ju bara är flanell. Värdelöst om man läcker mycket, som jag, det blir ju bara som en paddad bh, tjoff så vart det blött. Och för mig som hade problem med svamp var det bättre med engångs som jag bytte ofta, ofta.

Sådana med pul i funkar säkert bättre.

• Tygtiiger
    Emmelinan skrev 2011-01-18 23:33:04 följande:
    Jag MASTE skaffa mig en symaskin! Sa mycket man kan gora sjalv!

Ja, det måste du faktiskt Köp ingen med en massa finesser, den ska sy bra raksöm och bra sicksack och om den kan sy någon form av kastsöm eller fuskoverlock är det bra. Jag har min mormors gamla huskvarna från femtiotalet och den är underbar, jag har sytt balklänning och höstkappa och barnkläder och tygbindor och blöjbyxor med den... jag har en overlock också men den är lite plastig och ostadig även om det är behändigt med overlock.

Helt Ot. Sorry.

Svar på tråden Tygblöjetråden 24