Inlägg från: Tygtiiger |Visa alla inlägg
  • Tygtiiger

Tygblöjetråden 24

betula skrev 2011-09-01 15:26:07 följande:
    Ok, det låter ju positivt. :) Kanske skall satsa på ett av deras 3-pack till o börja m o känna om det funkar. Går ju att kombinera m engångs med.

Imses är ok men babyheavens är kanon!
    Krupke, we've got problems of our own!
  • Tygtiiger
    betula skrev 2011-09-01 16:13:09 följande:
    Var hittar man dem till bäst pris?

Hon som har babyheaven syr dem själv

www.babyheaven.se - så man kan mejla om man inte vill ha fuskmocka närmast huden.

Jag har ecosoft hemma och tycker de är bättre än imses om man vill ha bara flanell (och pul). De är tunnare, bättre passform och ffa så har de fuktspärr även i vingarna, imses läcker gärna ut i vingarna om man som jag blöder mycket.     
  • Tygtiiger

Telgebo - jag får ibland klåda och blir helt öm i underlivet av engångsbindor. Det blir jag aldrig av tygbindor. Nu har jag varit för lat för att använda tygbindor när sonen har varit blöjfri, men ska prova igen nu när vi ändå tvättar blöjor hela tiden. Jag fick tips om coops bindor och de är helt klart skonsammare mot underlivet än de vanliga märkena. 

Apropå blöjhink: vi har två vanliga tiolitersplasthinkar med lock, inköpta på claes ohlsson eller nåt, som blöjhinkar. Funkar utmärkt. I skötväskan har vi hundbajspåsar att knyta in använda blöjor i om vi är ute.   

• Tygtiiger
    Sarve skrev 2011-09-02 18:50:17 följande:
    Ursäkta! Ny och nyfiken om tygblöjor! Så nu vill jag ha lite svar - om det går för sig! Jag förstår nämligen inte. Alltså; tygblöjor - ni pratar om kiss- och bajsblöjor och hur ni tvättar dem. Men, använder man inte något material i tygblöjorna som absorberar kisset och bajset? Eller är tygblöjorna så tjocka att det inte läcker igenom något?
       Är det inte väldigt "äckligt" att slänga in bajsiga tyger i tvättmaskinen - eller ni sköljer av bajset i duschen eller något innan? Det verkar vara mycket merjobb med tygblöjor - just med handhavandet kring rengöring och dyligt. Och hur upplever dagispersonalen tygblöjor - ni som har det på dagis också?

Ni får gärna länka till mer information - det hade varit awesome!
    Tack på förhand för att ni svarar på mina "dumma" frågor! Skrattande

Tygblöjor funkar precis som vanliga blöjor, fast man kan använda dem flera gånger. Det är tyg som suger upp kisset och en fuktspärr, oftast i form av laminerat tyg (andas ungefär som bättre regnkläder gör) men ibland i form av ull eller fleece ytterst. Finns massor av olika varianter, men tyg närmast ungen och vattentätt närmast kläderna.

Vi spolar av bebisbajs med duschen (bara det värsta) och storbajs kan man ofta välta ner i toaletten, särskilt om man har tunn fleece innerst i blöjan, för bajs fastnar inte så hårt på det.

Merarbete - jo, det är klart att vi tvättar mer. Men byter blöja gör man ju oavsett om det är papper eller tyg. Att slänga en tygblöja i en hink istället för en pappersblöja i en papperskorg är inte jobbigt. Jag slipper bära hem lika mycket engångsblöjor och slänga lika många soppåsar som någon som kör engångs men jag får tvätta mer. För oss är tygblöjor mer praktiskt, för andra är engångs bättre.

Dagis tyckte att det funkade kanon. Vi skickade med rena blöjor och de slängde använda blöjor i en påse som vi tog med hem på kvällen.         
  • Tygtiiger
    telgebo skrev 2011-09-04 15:29:39 följande:
    Vad är det för skillnad på IV Soft och IV organic cotton? Jag kan inte se någon direkt skillnad så någon kan ni förklara?

Soft är bara laminerad polyester. Organic cotton har ett lager ekologisk bomull på utsidan. De är alltså snyggare och mjukare, men min erfarenhet (från de gamla iofs) är att bomullen leder kiss från benresåren och ut på blöjan om det kissas mycket - så vi kör stenhårt på soft.

Förr i världen så var inte kardborreremsan på framsidan fastsydd i nederkant på soft och då gled kardborren lätt upp och skavde, men på s-byxorna jag köpte hade de ändrat designen så de var jättebra. Men på m-byxan var det som tidigare - kan ha varit så att jag fått ett ex av gamla designen från babyproffsen (inte så många som köper tygblöjor här)  
  • Tygtiiger

Wicks: Nej, du har ju alla formsydda frotte- och bambublöjor också! På minimundus säljer de både ullrikes nyföddhetsblöjor (som är mycket bättre än vikisar!) och iv formsydda. Babykind och kittykins mfl har bra utbud på formsydda - fitted diapers- i naturmaterial.

• Tygtiiger

Telgebo: det är en smaksak. Köp en av varje.

wickz: de är lättare att sätta på (med snappi!), de är finare, stoppar bajs bättre, och tar mer kiss. Men de tar väldigt lång tid på sig för att torka, de måste nästan torktumlas om man inte har tillgång till blåsiga högsommardagar på Öland, typ... 

• Tygtiiger

Jania - sätt på en tygblöja utan blöjbyxa och låt bebis ligga så mycket som möjligt så på en handduk (eller åhlens plastade frotté som är billig ) Om du inte är ägare till snappis så köp hem ett trepack, de är jätte-jättebra till frotté och gör att man kan ha en vanlig liten frottéhandduk som luftarblöja. Vi har haft bra hjälp av weledas babyzinksalva med ringblomma i när barnen blivit röda.

• Tygtiiger

wickz: vi har bara rest till morföräldrarnas sommarhus etc. De gillar att vi har tygblöjor så enda skillnaden har varit vår extra väska med blöjor - väl på plats har vi tvättat blöjor var tredje dag precis som hemma.

• Tygtiiger

Wickz: jag hade antingen kört på en rejäl bunt med rutvävda vikblöjor med snappi (det borde banne mig vara obligatoriskt, jag är en snappifanatiker ) och softbyxor från imse, eftersom båda är snabba att skölja upp och torka och du kan få vikisarna snorbilligt på blocket, sjalbarn eller liknande, eller en dyrare variant med pocketblöjor för att de är enkla att byta snabbt och också torkar fort som attan. Vikisarna kan man ju använda till solskydd, handdukar etc också. (eller som fyllning i pockets)

Vi har använt mjuka frysväskor (sådana man kan köpa på ica) som blöjväskor när vi har varit på resa ibland iom att de är vattentäta och har blixtlås. Om du skaffar en pulpåse att ha i så borde risken för lukt och läckage bli minimal. Pul är materialet i blöjbyxor (polyuretanlaminerad polyester eller bomull) och många som säljer blöjbyxor säljer också påsar. Kolla in minimundus eller babykind, eller mejla till babyheaven, eftersom hon syr blöjor och bindor kan hon kanske sälja en påse till dig eller sälja ett större stycke tyg så du kan sy själv. 

Om du ska ta med engångsblöjor och reagerar så starkt på dem, så ta med änglamarks - de luktar mycket mindre än andra blöjor.

Svar på tråden Tygblöjetråden 24