Tygblöjetråden 24
Imses är ok men babyheavens är kanon!
Telgebo - jag får ibland klåda och blir helt öm i underlivet av engångsbindor. Det blir jag aldrig av tygbindor. Nu har jag varit för lat för att använda tygbindor när sonen har varit blöjfri, men ska prova igen nu när vi ändå tvättar blöjor hela tiden. Jag fick tips om coops bindor och de är helt klart skonsammare mot underlivet än de vanliga märkena.
Apropå blöjhink: vi har två vanliga tiolitersplasthinkar med lock, inköpta på claes ohlsson eller nåt, som blöjhinkar. Funkar utmärkt. I skötväskan har vi hundbajspåsar att knyta in använda blöjor i om vi är ute.
Wicks: Nej, du har ju alla formsydda frotte- och bambublöjor också! På minimundus säljer de både ullrikes nyföddhetsblöjor (som är mycket bättre än vikisar!) och iv formsydda. Babykind och kittykins mfl har bra utbud på formsydda - fitted diapers- i naturmaterial.
Telgebo: det är en smaksak. Köp en av varje.
wickz: de är lättare att sätta på (med snappi!), de är finare, stoppar bajs bättre, och tar mer kiss. Men de tar väldigt lång tid på sig för att torka, de måste nästan torktumlas om man inte har tillgång till blåsiga högsommardagar på Öland, typ...
Jania - sätt på en tygblöja utan blöjbyxa och låt bebis ligga så mycket som möjligt så på en handduk (eller åhlens plastade frotté som är billig ) Om du inte är ägare till snappis så köp hem ett trepack, de är jätte-jättebra till frotté och gör att man kan ha en vanlig liten frottéhandduk som luftarblöja. Vi har haft bra hjälp av weledas babyzinksalva med ringblomma i när barnen blivit röda.
wickz: vi har bara rest till morföräldrarnas sommarhus etc. De gillar att vi har tygblöjor så enda skillnaden har varit vår extra väska med blöjor - väl på plats har vi tvättat blöjor var tredje dag precis som hemma.
Wickz: jag hade antingen kört på en rejäl bunt med rutvävda vikblöjor med snappi (det borde banne mig vara obligatoriskt, jag är en snappifanatiker ) och softbyxor från imse, eftersom båda är snabba att skölja upp och torka och du kan få vikisarna snorbilligt på blocket, sjalbarn eller liknande, eller en dyrare variant med pocketblöjor för att de är enkla att byta snabbt och också torkar fort som attan. Vikisarna kan man ju använda till solskydd, handdukar etc också. (eller som fyllning i pockets)
Vi har använt mjuka frysväskor (sådana man kan köpa på ica) som blöjväskor när vi har varit på resa ibland iom att de är vattentäta och har blixtlås. Om du skaffar en pulpåse att ha i så borde risken för lukt och läckage bli minimal. Pul är materialet i blöjbyxor (polyuretanlaminerad polyester eller bomull) och många som säljer blöjbyxor säljer också påsar. Kolla in minimundus eller babykind, eller mejla till babyheaven, eftersom hon syr blöjor och bindor kan hon kanske sälja en påse till dig eller sälja ett större stycke tyg så du kan sy själv.
Om du ska ta med engångsblöjor och reagerar så starkt på dem, så ta med änglamarks - de luktar så mycket mindre än andra blöjor.