Inlägg från: Tygtiiger |Visa alla inlägg
  • Tygtiiger

Tygblöjetråden 24

Ni som använder imses bumpy soft byxor - en fråga:

På den gamla modellen av soft, när min stora son var liten, så var den stora mjuka kardborredelen inte fastsydd i nederkanten mot blöjbyxan (för då skulle det ju läcka vid sömmen). Då glider ju kardborren lätt upp och ger skavsår. När jag beställde small softbyxor till lilla sonen så var kardborredelen fastsydd (och de hade löst läckageproblemet med ett extra lager på insidan istället) - skitbra. Nu har jag köpt mediumbyxor på babyproffsen och de är enl gamla modellen där kardborren kan glida upp. Är det bara babyproffsen som har kvar gamla byxor i lagret eller är inte de större storlekarna tillfixade?

Krupke, we've got problems of our own!
  • Tygtiiger

telgebo: barnbeck går fint bort från fleece. Jag har inte kört tygblöjor från start utan håller stenhårt på att det ska vara så enkelt och bekvämt som möjligt, och i början är det enklare för mig med engångs, men när bebis börjar bajsa vanligt raketbebisbajs är det enklare och bekvämare med tygblöjor. Jag hade med en fuzzi bunz i stl NB till lillebror till BB, bara för att det var så gulligt och kändes bättre mot rumpan än engångs. I efterhand kan jag känna att jag gärna haft med tio, för de är så himla fina och mjuka, det är ju inget bekymmer att släpa med en tvättpåse extra. Men min man tror inte på pockets, han är en stenhård frotté-och-blöjbyxe-anhängare.

• Tygtiiger
    telgebo skrev 2011-08-28 20:30:27 följande:
    Hur ofta byter ni blöja dagtid resp nattetid? Antar att det är tätare byten när man använder tygblöjor än engångsblöjor.
    Vi byter när han har bajsat... så ungefär varannan timme dagtid. Nattetid sover han 8 timmar i sträck i engångsblöja. Jag tänker inte börja mickla med tyg då.
  • Tygtiiger
    Krake skrev 2011-08-28 22:50:34 följande:
    Det är en lite väl liten docka på bilden. Tygblöjor sitter runt rumpan precis som pappersblöjor. Vissa blöjbyxor går högt upp, men inte själva blöjan.

Man kan använda alla sorters blöjor och alla vikningar på alla barn oavsett kön och ålder. Sen hittar man det sätt som passar en själv och barnet bäst efter hand.

Men det finns inte mycket man kan göra fel. 

Nej, min mamma råkade sätta på blöjbyxan utochin en gång och det funkade det med. Undrar bara hur hon lyckades? 

• Tygtiiger
    Jania skrev 2011-08-29 20:19:29 följande:
    Hur ofta brukar man byta engångsblöjor? Har noll erfarenhet av blöjor då detta är mitt första barn.
    Vi använder vikisar men har svårt att få dem att sitta bra runt benen nu när hon är så liten så jag överväger att köpa hem formsydda (ullrike) frottéblöjor från minimundus.
    Igår var hon lite röd och, typ, prickig. Då är det att hon fått vara blöt i blöjan för länge, va?

Engångs på natten. Går det bra även medan man ammar på natten? Hon får mat 1 till 2 ggr på natten...
    Om jag skulle övergå till engångs på natten (för att hinna sova lite mer) så ska jag inte ha känslan av att vara dålig och inte löpt linan fullt ut med tygisar....eller?

Vad ska man ha för engångs? Har för mig att det pratades om Änglamark. Kan vara svårt att få tag på där jag bor. Vad tar man då? Libero har ingen lotion i sina vad jag vet. Tipsa, snälla...

Varför känns allt så svårt? Gör jag livet krångligare än vad det är? Gråter

(Ni får ursäkta min lätta nedstämdhet, men jag kan inte ens ta beslut om vad lillan ska få heta....inget känns bra nog åt henne juh)

Oj! Vad långt jag skrev dessutom. Sorry....
    Oh, ullrikes frottéblöjor är de BÄSTA! Hjärta Vad roligt att minimundus säljer dem
    De suger upp skitbra och sitter som en smäck (du måste ha snappi till dem) och imses blöjbyxor funkar kanon. Men de är rätt små, min klump till son väger 7 kg och det är precis att de går på nu, och de tar väldigt lång tid att torka, måste tumlas det sista för att bli helt torra.

I början byter man engångs lika ofta som tygisar för de bajsar ju konstant. Vi låter engångs sitta på tre timmar typ, och hela natten (om han inte bajsar) men då är risken rätt stor att det läcker kiss på sidan när han ligger och ammar på morgonen. Engångs är rätt kassa vad gäller läckage, tycker jag.

Det är klart att du inte är dålig om du använder engångs ibland! Vi gör det vi känner för, ibland är det lättare med engångs och ibland är det lättare med tygblöjor. Det är jobbigt nog med första barnet, man behöver inte strula till livet i onödan. Vi använder Libero eller Änglamarks, i början använde vi Pampers newborn, de är helt ok, men deras större storlekar (drybaby eller active fit) stinker, och då menar jag stinker gräsligt mycket. Änglamarks är lite stelare än Liberos men luktar mindre, jag tycker inte läckagerisken skiljde sig nämnvärt så nästa gång provar vi nog en omgång änglamark...

Köp weledas zinksalva med ringblomma (calendula), den är jättebra mot prickiga rumpor och innehåller inte så mycket skräp som många andra.

(Det tog tre veckor innan vår äldste hade fått sitt tilltalsnamn och tre månader innan han fått alla sina namn. Med lillebror tog det två veckor innan han fick tilltalsnamnet... och tre månader innan vi skickade in namnlappen, återigen. Kan vi hjälpa dig och rösta på namnförslag??)        

• Tygtiiger
    Jania skrev 2011-08-29 20:55:55 följande:
    Men oavsett hur mycket man snålar så har man ju enligt föräldraledighetslagen inte rätt att vara hemma på heltid mer än 1,5 år...
    Får inte ihop det. Går ni 'om varandra' ni föräldrar och jobbar deltid med någon alltid hemma?

Jo. Du har rätt att vara hemma utan att ta ut föräldradagar när barnet är upp till 18 månader. Första året påverkas inte din SGI oavsett om du tar ut pengar eller inte, därefter måste du ta ut 5 dagar/v för att behålla den. Du har därefter rätt att vara ledig med ersättning från FK tills barnet är 8 år. Så om du kan vara hemma utan ersättning första året kan du ta ut dagarna därefter!
  • Tygtiiger

Viena: tänk på att brittiska sajter skickar tullfritt inom EU, och i Storbritannien är blöjor momsbefriade, så det lönar sig ofta att tråla runt på de brittiska sajterna!

• Tygtiiger
    telgebo skrev 2011-08-31 09:56:55 följande:
    Vilka blöjbyxor ska man satsa på en nyfödd och hur många? Hur länge kan jag räkna med att kunna ha den första storleken innan jag får räkna med att gå upp 1 storlek till nästa?
    Jag vet inte om jag vågar beställa annat än NB till än nyfödd för jag är rädd att det läcker annars vid låren.

Hur många blöjbyxor går det vanligtvis åt på ett dygn? Klarar man sig på 1 blöjbyxa på ett dygn om man byter vikblöja relativt ofta eller kissar en liten nyfödd igenom en vikblöja så att det blöter igenom en blöjbyxa också? Tänker att en nyfödds urinblåsa kan ju inte rymma så mycket urin.

Många frågor.

Tre blöjbyxor är vårt minimum. Börja med en nb-byxa och komplettera senare.

Florentina: vi hade tots bots frottéblöjor sist och de är jättebra, suverän passform, så provköp du en eller två! 
  • Tygtiiger

Telgebo - IV soft finns i NB på minimundus sida.

Viena - vi har en av IV AIO och jag tycker den är lite stel, men S börjar sonen växa ur nu vid 3½ månad och dryga 7 kg.   

• Tygtiiger

Jania - IV nattbyxa är tätare laminerat än deras gamla dagbyxor. Vi använde bara natt. Soft är likvärdiga. Nattbyxorna har bomull utanpå om jag minns rätt och det är dåligt för bomullen leder gärna ut kiss från benresåren och så blir det blött.

Så satsa på nya Imse soft.

Ibland kan man täta till gamla pul-byxor genom att torktumla dem en kort stund.      

Svar på tråden Tygblöjetråden 24