Jania skrev 2011-08-29 20:19:29 följande:
Hur ofta brukar man byta engångsblöjor? Har noll erfarenhet av blöjor då detta är mitt första barn.
Vi använder vikisar men har svårt att få dem att sitta bra runt benen nu när hon är så liten så jag överväger att köpa hem formsydda (ullrike) frottéblöjor från minimundus.
Igår var hon lite röd och, typ, prickig. Då är det att hon fått vara blöt i blöjan för länge, va?
Engångs på natten. Går det bra även medan man ammar på natten? Hon får mat 1 till 2 ggr på natten...
Om jag skulle övergå till engångs på natten (för att hinna sova lite mer) så ska jag inte ha känslan av att vara dålig och inte löpt linan fullt ut med tygisar....eller?
Vad ska man ha för engångs? Har för mig att det pratades om Änglamark. Kan vara svårt att få tag på där jag bor. Vad tar man då? Libero har ingen lotion i sina vad jag vet. Tipsa, snälla...
Varför känns allt så svårt? Gör jag livet krångligare än vad det är?
(Ni får ursäkta min lätta nedstämdhet, men jag kan inte ens ta beslut om vad lillan ska få heta....inget känns bra nog åt henne juh)
Oj! Vad långt jag skrev dessutom. Sorry....
Oh, ullrikes frottéblöjor är de BÄSTA!

Vad roligt att minimundus säljer dem
De suger upp skitbra och sitter som en smäck (du måste ha snappi till dem) och imses blöjbyxor funkar kanon. Men de är rätt små, min klump till son väger 7 kg och det är precis att de går på nu, och de tar väldigt lång tid att torka, måste tumlas det sista för att bli helt torra.
I början byter man engångs lika ofta som tygisar för de bajsar ju konstant. Vi låter engångs sitta på tre timmar typ, och hela natten (om han inte bajsar) men då är risken rätt stor att det läcker kiss på sidan när han ligger och ammar på morgonen. Engångs är rätt kassa vad gäller läckage, tycker jag.
Det är klart att du inte är dålig om du använder engångs ibland! Vi gör det vi känner för, ibland är det lättare med engångs och ibland är det lättare med tygblöjor. Det är jobbigt nog med första barnet, man behöver inte strula till livet i onödan. Vi använder Libero eller Änglamarks, i början använde vi Pampers newborn, de är helt ok, men deras större storlekar (drybaby eller active fit) stinker, och då menar jag stinker gräsligt mycket. Änglamarks är lite stelare än Liberos men luktar mindre, jag tycker inte läckagerisken skiljde sig nämnvärt så nästa gång provar vi nog en omgång änglamark...
Köp weledas zinksalva med ringblomma (calendula), den är jättebra mot prickiga rumpor och innehåller inte så mycket skräp som många andra.
(Det tog tre veckor innan vår äldste hade fått sitt tilltalsnamn och tre månader innan han fått alla sina namn. Med lillebror tog det två veckor innan han fick tilltalsnamnet... och tre månader innan vi skickade in namnlappen, återigen.

Kan vi hjälpa dig och rösta på namnförslag??)