Inlägg från: Tygtiiger
|
-
-
betula skrev 2011-09-27 10:50:26 följande:Testade en vikis igår, men vet de tusan... Tror INTE jag fick till vid benen så att det inte skulle läckt ut bajs i byxblöjan om det hade kommit bajs. Och han hade bara på sig blöjan en timme och när jag tog av den var den verkligen genomvåt. Det fanns liksom inte en torr mm på vikisen. Byta blöja oftare än en gång i timmen känns ju inte alls lockande... :/
Min erfarenhet av vikisar är att det blir blött fort om man har en storkissande unge... jag tycker bättre om frottéblöjor. Pockets är smidigt och så fint men man måste hitta rätt sort som passar formmässigt. Testa tygblöjorna när du känner för det! Det ska ju inte vara ett tvång och påhäng, utan något som man tycker funkar bättre än engångs! -
telgebo skrev 2011-09-27 13:41:53 följande:Ahh bra där, då har jag nåt att göra på BB mellan amningarna
Tack. tar med mig alla och kommer vara proffs på vikning när jag kommer hem ha ha.
Man lär sig faktiskt blixtsnabbt, och den där "komplicerade" klassiska vikningen går fort, är lätt och jodå, de håller sig vikta i en väska om man rullar ihop dem. Tricket är att när man har vikt klart vika upp spetsen (precis som om man har en bebis i) och sedan snurra snibben runt så det blir ett paket. -
telgebo skrev 2011-09-29 16:17:44 följande:Nu behöver jag hjälp. Vad använder ni för salva, kräm, olja till bebisen, speciellt den första tiden om bebisen har röd, irriterad, narig, torr rumpa?
Jag är lite emot detta med inotytol och bephanten och andra onaturliga produkter som innehåller en massa konstiga saker. Är t.ex Weledas serie med Calendula bra?
Har det fungerat med er att tvätta av, torka av, smörja in med bröstmjölk och låta bebisen lufta rumpan bra?
Använder ni tvål att tvätta rent med i rumpan och könsorgan?
Vi sköljer med vatten och tvättar med lite mandelolja från apoteket om vi behöver. Den är bra i badvattnet och att smörja alla veck med. Weledas zinksalva med calendula är jättebra på röda rumpor men i ljumskveck osv tycker jag att en salva utan zink, eller olja, är bättre, zinket lägger sig gärna som grus och skaver. -
Viena skrev 2011-10-07 09:32:11 följande:Oj vad roligt
Väntar så på att liten ska komma ut nu (BF 13.10) så att jag kan börja prova med Fuzzina! Gjorde ni nåt speciellt för att undvika fläckar i fuzzina?
De pockets jag har använt (fuzzi och hiphipbaby) får inte fläckar hur man än anstränger sigVi hade en NB fuzzi till lillebror när han var helt ny och den satt fantastiskt fint (det är ju så mycket gulligare än en engångs!) och inte ens becket gav fläckar. Fleecen blir inte fläckig helt enkelt.
-
johlinn skrev 2011-10-07 19:14:13 följande:Viena - jag använde de egna inläggen och var nöjd med dem! Först i stl M som jag var mindre nöjd med inläggen, då tyckte jag att inlägget tålde för lite kiss. Med bajs har vi aldrig haft läckage i tygblöjor, däremot i engångs...
Vi skaffade bambuinlägg till pockets, de tål mer kiss!
Nu har jag äntligen fått mina fina allinones/halvpockets från RealEasyNappies. De är jättebra!! Bättre läckagespärrar än fuzzies tack vare sömmarna som håller fast det fastsydda inlägget. -
Marmacita skrev 2011-10-10 21:06:09 följande:finns inga dumma frågor!
Jag har en vän som undervisar som lite torrt brukar säga att det finns inga dumma frågor, men det finns gott om dumma människor.Det tänker jag ofta på när jag känner att jag kvalar in i kategorin dum människa med korkad fråga
Telgebo - kissvikisar kan man skölja ur ordentligt och sedan koka upp i en vanlig kastrull, hänga på tork och vips har man rena nya blöjor. Tar kanske tre timmar från skölja till torr fin blöja. -
knytis skrev 2011-10-12 20:44:11 följande:Det är förövrigt en djungel, fast en ganska kul djungel, man blir riktigt biten efter ett tag i jakten på den bästa absorptionen, tätskiktet, smidigheten etc ;)
Riktigt biten? Man blir helt knäpp.
Vi har nog provat 20-talet sorter (de flesta finns recenserade i min blogg, det som hette dagbok här på FL när min stora son var liten) och den allra bästa jag hittat är RealEasyNappies alltiettpocket, den är fin, sitter som en smäck och läcker inte som vi haft problem med andra pockets. Tvåa: formsydda frottéblöjor med Imses "soft"-byxa (nya modellen, gamla var dålig). Maken tycker pockets är kass och anser att formsydd frotté med ytterbyxa är enda godtagbara alternativet
Hade en fuzzibunz stl NB (alltså en klassisk pocketblöja med fleece innerst i minsta storleken, fri översättning för alla nytillkomna i tråden) till lillebror nu när han var nyfödd och den var ju bedårande söt och funkade precis lika bra som en pampers.
Younes: vi byter med två - tre timmars mellanrum med tygblöjor och med tre - fyra timmars mellanrum med engångs. Rumpan är svalare på bebisen med tygblöjor.
Vi kör dock på engångs på natten. -
betula - prova ett fyrpack ullrikes formsydda frotté och en imses soft byxa i S eller NB (enklast från minimundus). Det kommer du tycka är mycket lättare. Det går att få tätt på spinkiga ben och stora magar och frottén håller emot amningsbajset. Blött blir det men inte lika dyngsurt som med vikisar. (Eller slå på stort och köp någon annan pocket)
-
Viena skrev 2011-10-21 09:32:23 följande:Eh, nej hade ju inte tänkt bli helt vild med oljan... Första barnet och ingen erfarenhet av tygblöjor sedan tidigare, så jag ville bara försöka undvika onödiga misstag...
Jag oljar glatt in mina ungar utan problemDu märker ju om kisset börjar rinna ut ur blöjan istället för att sugas upp!