Inlägg från: Tygtiiger |Visa alla inlägg
  • Tygtiiger

Tygblöjetråden 24

Krake skrev 2011-08-07 23:33:14 följande:
    TygTiger, jag vet att min bror som bor i Sverige använt ngn sorts eko-engångs till sin son, som inte var Änglamark. Troligtvis får man väl beställa från internet om man inte bor i Stockholm, där finns ju ett gäng välsorterade ekologiska butiker som kanske har.

Skogsmulletrenden är så otroligt mycket starkare här i Tyskland!

Våra engångseko heter moltex eller Paul&Paula. 

Moltex finns här också, man kan beställa dem på nätet och de finns lite här och där. Såg dem i en butik i Helsingborg tex.
    Krupke, we've got problems of our own!
  • Tygtiiger

Miljövänlighetsaspekten har jag släppt vad gäller tygblöjor. Vi använder det för att:

- det är enklare, man slipper bära hem blöjor och bära ut sopor hela tiden (vilket också innebär att när det är enklare med engångs så använder vi det)

- det luktar mindre

- det läcker mindre

- det verkar hälsosammare, jag blir lite skräckslagen när jag känner stanken från vissa engångs och undrar vilka kemikalier som egentligen ligger där och sugs upp av huden i ett våtvarmt omslag

- det är billigare

- det är faktiskt roligare, finns fler roliga sorter

Men visst måste det vara bättre för miljön att vi, när vår son är tre år, har en rejäl lagerhauskasse med tyg och plast att slänga (tyget multnar på ett par år om man lägger det i deponi och om man bränner det får man ut en hel del energi - en blöt engångs ger så gott som ingen nettovinst på energi och inte multnar den heller), jämfört med flera tusen blöta engångsblöjor? Likaså måste det vara bättre för miljön att lillebror nu använder samma ekologiska tygblöjor som storebror hade jämfört med att det ska produceras massor av plast- och superabsorbentblöjor som sedan ska köras ut till affärerna och efter användning hämtas av sopbilar igen. Även om vi tvättar och tumlar.                

• Tygtiiger
    Salt Groda skrev 2011-08-16 00:45:24 följande:
    Hur många ytterbyxor tycker ni att det behövs för en nyfödd? Är bumpy från imse vimse bra?
    Jag har en hög med vikisar, prefolds och några mini fitted kvar efter sonen, men bara en ytterbyxa i st small.
    Hade stickat massa ullisar förra gången, men fick det aldrig att funka nå bra. Så till nästa bebis vill jag ha PUL. Ska man köpa newbornstorlek då?
    Sen har jag 4 pockets one size som jag tänker att man kan börja använda efter några månader. Och ev köpa fler pockets då om man får tygblöjandet att funka.
    Vad tror ni? Hur många ytterbyxor behövs till en pyttig?

Vi reder oss hyfsat på tre byxor. Vi mjukstartade tygblöjekarriären även denna gång och köpte en nb och två small, så fick han växa i blöjorna. Ingen jätteskillnad på nb och small! Om du har vikisar som man inte kan ha snappi till skulle jag ta nb, annars small (om man inte har snappi måste ju blöjbyxan hålla ihop vikblöjan).
  • Tygtiiger
    Viena skrev 2011-08-18 15:51:35 följande:
    Oj förlåt, såhär borde länken vara:

ittibitti.com/node/3

Loreena: tack för svaret Glad Tror att jag förstår bajsproblemet med raka inlägg. Tyckte också att de var ganska dyra. Dock vet jag att både jag och min man är lite lata av oss + att allt annat känns så nytt att jag skulle föredra så enkla blöjor som möjligt. Vill ändå inte använda AIO, utan hoppades ju kunna använda samma skal flera gånger innan man måste tvätta. Men jag är rädd för att vi bara skulle ge upp med hela projektet om vi började med vikblöjor...Knepigt detta!

Nån annan som känner till itti bitti-blöjorna, eller har förslag på nåt liknande, enkelt alternativ som skulle passa oss nybörjare + en nyfödds bajsexplosioner ? Skrattande

Jag har provat en annan blöja med snap-in, de här http://www.babykind.co.uk/popin.htm

De var förvånansvärt nätta för att vara one-size, och de hade de där extra flärparna vid benen (gussets) som hjälper till att hålla bajset inne. Men det blir HÅRT med tryckknappar på ryggen! Den blöjan får ligga tills knatten ska börja på dagis.

Jag tycker att formsydda frottéblöjor med snappis och en separat blöjbyxa är överlägset bäst vad gäller att hålla emot bajsexplosioner, och absolut lättast att använda. Imses frottéblöjor är ok men har rätt klumpiga stora vingar, man får vika till och mickla en del. Snappin fäster dåligt också. Vi har totsbots gamla modell som knappt går att få tag på längre, på babykind tror jag att det närmaste man kommer är deras diddy diaper eller teddy diapers. Imses blöjbyxor är jättebra, för övrigt.     
  • Tygtiiger
    Loreena skrev 2011-08-18 20:11:09 följande:
    Jag rekommenderar fortfarande de här, de finns i två storlekar. Jag har haft storlek 2 på min son sedan han var 4 månader.
    www.babykind.co.uk/weehuggers.htm
    Men inte de med kardborre - de skaver!! Knapparna äger!
    Det finns även färdigsydda inlägg som hör till om man inte gillar att vika...

Tyvärr verkar de inte få in nya leveranser på några veckor.
    Jag köpte ett par blöjbyxor i stl 1 till sonen. Jättesöta. Alldeles för små! Men bra modell i övrigt.
  • Tygtiiger
    Viena skrev 2011-08-19 07:19:03 följande:
    Hur gammal är din son?

Nummer ett är sex år och använde tygblöjor till ungefär 2½ års ålder - när han toatränade sig använde vi engångs.

Nummer två är tre månader och väger 7 kg och är just nu precis mitt emellan stl 1 och 2 på allting så inget passar perfekt. Suck. 

Köp inte ett stort kit av en sort. Det blir dyrt. Köp en - två blöjor av en sort du tycker verkar bra och testa i lugn och ro. Alla gillar olika.      
  • Tygtiiger
    kamelu skrev 2011-08-19 23:44:10 följande:
    Jag undrar hur ni gör på natten? Vår tjej på snart 5 månader sover väldigt bra vilket innebär att hon hinner kissa en hel del under en natt (byter aldrig blöja på nätterna). För tillfället använder vi engångs på natten och de är helt fullkissade på morgonen. Tidigare använde vi vikisar med ett extra flanellinlägg och Imse Vimses blöjbyxor i PUL, men särskilt när det var varmt tidigare i somras var hon alldeles rödprickig om rumpan på morgnarna, av fukten och värmen antar jag, trots inlägg mot röd stjärt.

Innan jag börjar experimentera - har ni några tips? Fler inlägg, i frotté kanske? Kliva upp mitt i natten och byta känns inte som något alternativ men jag vill gärna komma ifrån engångsblöjorna.

Bambufrotté alt microfiber med fleece närmast rumpan som torrskikt och en yllebyxa utanpå. Bambu/mikrofiber suger upp mycket utan att bli lika tjockt som frotté och yllebyxor ventilerar. 

En enkel variant är annars en pocket/AiO som boostas upp. Jag har provat den här http://www.babykind.co.uk/realeasynappies.htm 

som dagblöja och den sitter bra och kan boostas upp. Om vi ska gå på tygblöjor nattetid så testar jag nog något liknande i första hand. Men just nu tycker jag att det är helt ok med engångs på natten, jag riskerar inte sonens sömn för blöjor, det är så skönt att han sover!!    
  • Tygtiiger
    Viena skrev 2011-08-21 20:59:17 följande:
    Jo jag beställde några andra typer av inlägg och liners, får testa lite vilka som funkar. Tack för infon om babykinds weehuggers-leveranser!!

Tror bestämt jag ska köpa på mig begagnade imse vimse, fick precis reda på att det finns ett stort lopptorg här i helsingfors (alltså ett riktigt lopptorg, inte på nätet Glad) där de enbart säljer begagnade bebis-grejer, inklusive tygblöjor!!!! Ska åka dit och ta mig en titt i morgon Solig

Ett råd: bry dig inte om fläckar, de försvinner i solen! Kolla om frottén är utsliten, om resårer är slappa och om kardborren funkar, och räkna med att tygblöjor i allmänhet är bättre när de är använda, men att blöjbyxor slits och gärna läcker - så om man ska investera i nytt är det i byxor.
  • Tygtiiger
    Viena skrev 2011-08-21 22:34:19 följande:
    Tack för råden!!! En sista fråga innan jag ger mig ut på jakt imorgon: Tycker ni att IV:s formsydda blöja i flanell eller frotte är bättre (för en nyfödd)??

Jag hatar de formsydda i flanell med en brinnande passion så jag skulle säga frotté. Formen är fortfarande udda, med alltför breda vingar, men man slipper benflärparna, frotté är mer följsamt, stoppar amningsbajs bättre, och ffa kan man använda nappi nippa på frottéblöjor! Nappi nippa eller snappi är banne mig den bästa uppfinningen sedan PUL:en, blöjorna sitter så mycket bättre.
  • Tygtiiger
    Viena skrev 2011-08-22 07:58:00 följande:
    Förlåt, är ännu så dåligt insatt, på vilket sätt använder man nappi nippa/snappi med frottéblöjor? Är det någon typ av klämmor? Till vad behövs dom när blöjan är formsydd?

Det är en plastmojäng med tre armar och taggar i varje ände. Taggarna fäster i frotté eller rutvikta blöjor och håller ihop blöjan, så den sitter kvar på barnet. Så kan man sätta på blöjbyxa i godan ro utan att blöjan glider undan och hamnar snett. Det underlättar SÅ mycket, och en formsydd frottéblöja fäst med en snappi blir lättare att anpassa i storlek och är nättare än en formsydd frottéblöja fäst med kardborre. Vi använder dem också för att fästa ihop en liten frottéhandduk eller en rutvävd vikblöja luftigt runt sonen när han ska lufta rumpan. Då blir det inga kissfontäner men ändå mycket luftigare än med blöjbyxa/blöja.

Så här ser de ut: http://www.kittykins.co.uk/accessories/type/11/brand/nappi+nippa

Svar på tråden Tygblöjetråden 24