Inlägg från: Tygtiiger |Visa alla inlägg
  • Tygtiiger

Tygblöjetråden 24

johlinn - räkna på det. Vi köpte ALLA blöjor och byxor nytt till stora sonen, och jag har testat massor av olika sorter (kolla i bloggen) och vi tjänade ändå i runda slängar 4000 på tygblöjorna. Trots att vi använde engångs då och då. Om man som jag har barn som kissar mycket och bajsar ofta (det går tio - tolv blöjor per dygn här hemma för tillfället, lillebror är sex veckor och hans storebror höll på så så länge han helammades) så kostar ju engångsblöjor tio - femton kronor per dag. Jag resonerar för övrigt som du - det MÅSTE vara bättre att lämna efter sig två rejäla kassar med tyg som går att kompostera eller bränna jämfört med flera kubikmeter blöta superabsorbenter inslagna i plast. Och det är lite kul med tygblöjor, det är mer av en materialsport än engångs.

Jag har just fått hem nya tygblöjor till lillebror - han verkar betydligt mer besvärad av att det blir blött än vad storebror blev (jo, det är väl delvis meningen, men...) och får röda märken på benen tom av imses softbyxa (av pampers också!) så nu har jag köpt en sån här
    http://www.babykind.co.uk/popin.htm och den verkar jättebra, sitter bra och är inte alls så klumpig som jag trodde - har ingen god erfarenhet av one-size-blöjor

och en sån här
    http://www.babykind.co.uk/realeasynappies.htm som sitter bra och hade supermjuk fin fleece. Vi får se om det läcker vid benen, pocketblöjor och amningsbajs har jag inga fina erfarenheter av, men den var hemskt fin och mjuk så jag har gott hopp om att den ska bli en bra nattblöja. 

(Vi har mest ullrikes formsydda frottéblöjor och de torkar så himla långsamt utan tumlare så jag hoppas på lite modernare semesterblöjor än vikblöjor)

Krupke, we've got problems of our own!
  • Tygtiiger

johlinn: om du inte redan har beställt från kittykins så är det billigare frakt från babykind, men de har inte lika fina frottevikisar, de har enfärgade bambufrottévikisar istället. Men lite större å andra sidan.

• Tygtiiger
    Loreena skrev 2011-07-05 12:37:39 följande:
    Det som alltid har fungerat bra med 60 graders tvätt med en skvätt parfymfritt tvättmedel gör det helt plötsligt inte längre! Nu luktar blöjorna kiss efter tvätt!! Vad ska jag göra? Jag misstänker att det kan ha blivit sköljmedel i dem som varit kvar i maskinen sedan innan.
    Kör en maskin i 60 grader utan något tvättmedel alls och ha lite ättika i sköljmedelsfacket.
  • Tygtiiger
    Mammato2 skrev 2011-07-08 18:39:57 följande:
    Jag tänkte ha formsydda blöjor i frotte och flanell i storlek s och newbornmen dem jag tittar på här i sverige är ganska dyra vad heter formsyddblöja på engelska?? Vet ni någon bra sida som säljer???

Fitted diaper/fitted nappy eller shaped nappy, eller two-part-nappy-systems... du får titta runt och läsa om de behöver ytterbyxa eller inte.

www.kittykins.co.uk
    www.babykind.co.uk

• Tygtiiger
    betula skrev 2011-07-08 21:24:37 följande:
    Behöver lite hjälp av er  m lite mer erfarenhet av att handla begagnat. "Fick" en påse m lite grejr, bla tygblöjor av en bekant och nu har hon bett mig sätta in en peng för det. Jag har inget emot att betala alltså, men vill betala en vettig summa och då hon bara säger att jag skall sätta in vad jag tycker det är värt känns det svårt... I påsen fanns
    6 vikisar
    2 formsydda
    2 yllebyxor (ett par som man drar på och ett som man "knäpper". De man knäpper behöver man byta resår på. Gissar att båda behöver kuras?)

Allt är mycket välanvänt!
    Jag hade inte betalat mer än en femtiolapp om jag sett det där på blocket, iallafall. Väntar med spänning på övrigas synpunkter!
  • Tygtiiger
    Jania skrev 2011-07-09 21:50:24 följande:
    Braiga tips

Kom också på att jag skulle vilja veta hur (vad jag använder) för att bleka bort fläckar på både flanell, froté och rutvävda grejor...
    Om nå'n råkar veta nå't bra sätt

Tack o god natt
    Sol!

Bajsfläckar är infärgade med gallämnen som bryts ner av solljus. Så: på med galltvål eller citrontvål, kör en vanlig tvätt och lägg blöjorna i solen att torka. Ta-daa! Ibland behövs en tvätt till, så om du vill kan du först lägga dem i solen och sedan köra som ovan.
  • Tygtiiger
    Jania skrev 2011-07-10 22:08:02 följande:
    Låter ju som ett härligt tips
    När du skriver solen först sedan som ovan...menar du att jag lägger dem i solen MED gall-/citrontvål (eller utan?) och sedan kör i maskin?

Kan vara tröttheten som slår till så jag inte fattar, men det är ju bäst att fråga tycker jag
    Vilket som funkar. Enklast att sola dem först och sedan ta på tvål o tvätta.
  • Tygtiiger
    Jania skrev 2011-07-11 21:16:47 följande:

Får testa solens kraft imorrn då, om det inte är molnigt.... Flört

Det funkar faktiskt även om det är molnigt, det kommer ju ljus ändå. Funkar även genom glas! Såklart att det går fortast i strålande solsken ute, men det funkar att lägga blöjorna på fönsterblecket också.
  • Tygtiiger
    Smulan1982 skrev 2011-08-07 20:28:47 följande:
    Hej hej, är ny o novis och ska få en liten knodd om ca två månader. Funderar på tygblöjor :) Det verkar bra både för bebis o miljö. Har egen tvättmaskin o så.

Funderar mest på naturmaterial och har hittat med bambu inne i. Någon som har erfarenhet från Muksut? Jag har hittat flera fina sorter hos www.littlebloom.se Någon som handlat där?

Hur många behöver man? Det stod 24st där på sidan men jag tyckte det kändes lite...? Hur länge ska de ha blöjan på? Byter man inte direkt när bebis kissat? Kan man ha blöja på natten? Måste man inte byta många gånger då?

Kom med tips :)

Första tipset: köp bara ett par blöjor av den sort du tror passar och prova och varva med engångs i början. Olika blöjor är bra på olika barn.

Vi byter ungefär varannan timme. På natten kör vi med engångs.   
  • Tygtiiger
    Krake skrev 2011-08-07 22:51:07 följande:
    Tack

Jag tror att han vaknar till på natten lite halvt typ, och kissar. Skulle gärna kört tyg helt igenom, men när vi hade engångs på natten sov han plötsligt såå mycket bättre... Jag letade som en galning efter fungerande tyg-nattblöjor men gav upp till sist.

Håller med om att engångs ofta luktar. Här i Tyskland finns en hel del ekologiska engångsblöjor, dock. Och de luktar inte. I Sverige vet jag att Änglamarks är av samma typ. Skulle aldrig använda Pampers och liknande annat än i nödfall. 
    Änglamarks luktar inte, och vår tremånaders blir inte röd av dem heller. Tyvärr läcker de vid benen när han vill amma på morgonen och passar på att kanonbajsa. De blir hårda och obehagliga vid kiss också. Pampers allra plutteminsta blöjor luktar inte alls lika mycket nu som för sex år sedan när storebror föddes (urk) men deras baby-dry är helt gräsliga, de stinker verkligen. Nu provar vi liberos nattetid och de verkar ok luktmässigt, får se hur läckagesäkra de är.

Tacka vet jag frotté!!

Men vi tillhör faktiskt de udda typer som varvar engångs och tyg i början och sedan använder tygblöjor så snart som ungen vuxit i frottéisarna. Det är ju så mycket enklare med tyg dagtid!  

Loreena - nörd? Titta i min blogg får du se hur många sorter jag testade till storebror     
Svar på tråden Tygblöjetråden 24