Tygblöjetråden 24
Hel alla...
väntar på en liten bebis som ska komma dec/jan och vi ska ha tygisar från start har jag bestämt mig för.. va på jysk häromdagen för att köpa tvättlappar/vikisar men dom verkar inte sälja de längre?
Hel alla...
väntar på en liten bebis som ska komma dec/jan och vi ska ha tygisar från start har jag bestämt mig för.. va på jysk häromdagen för att köpa tvättlappar/vikisar men dom verkar inte sälja de längre?
Jo, Jag kollar ganska mkt på både tradera,blocket och sjalbarn.. har även börjat sy formsydda som ska passa från början för att min man ska tycka att det är lätt.. har hunnit sy 7st än så länge, men nu har jag fått för mig att vikblöjor skulle suga mer.. ja jag vet inte.. pul byxor har jag skaffat 3 par i nb stl, det borde väl räcka, ska se om jag kan sticka någon ullbyxa också så att jag kan prova det med.. men hur tjocka måste dom vara? har sytt formsydda med 3lager frotte och ett lager bomullsväv och ett lager flanell, men tycker inte att dom tar upp så mkt vätska.. det är ju lite svårt att prova om dom är lagom eftersom att bebben kommer stanna i magen lite till.. som sagt är helt ny på detta.. men med många funderingar..
www.ottobredesign.com/en/print/pdf/vaippa_en.pdf
här är ett mönster på en formsydd, jag har sytt några efter det men då min bebis inte har kommit än så vet jag inte om det är bra eller dåligt än.. men du kan ju alltid testa..
jag har sytt med resår, tror att dom sitter bättre då, iaf i benen.. men du kan ju prova utan, skulle det inte fungera så är det ju bara att smälla dit en resår i efterhand.. men imses gamla formsydda har ju inte resår alls, men som sagt, jag har inte kunnat prova än..
Hej alla! Nu är äntligen Lilleman här och jag har äntligen fått börja testa alla mina tygisar! Har ett gäng pampoose och coola baby som jag är sjukt nöjd med, trodde att dom skulle vara alldeles för stora på en nyfödd men dom sitter riktigt bra... Så det blir inte så mkt vikisar som jag hade tänkt att det skulle bli... Jag är så glad att det funkar så bra med tygisarna, köpte två paket blöjor för att ha med till bb men det känns som att det var totalt onödigt då jag inte ens har använt hälften av dom som man fick... Och mannen blir lite bestört om jag sätter på en engångs... Ja, hela familjen är ganska involverad i mitt projekt med tygisar..,
Tack tack, Inget problem med amningsbajset här, inläggen suger upp vätskan i bajset, så det rinner inte alls, bara att ta en bit toapapper och lyfta bort bajset från fleecen när jag Bytar blöjan... Hade engångs inatt, för att göra slut på dom, och det rann betydligt mer med dom och va mkt svårare att få Lilleman ren då den blöjan inte sög upp bajset på samma sätt...
Hestia: jag har skötbordet i badrummet men bytar blöjor i sängen på nätterna, slänger ner dom använda blöjorna på golvet under natten och tar dom på morgonen, amnings bajs luktar inte speciellt så dom är inga problem att ha i sovrummet.. Jag förvarar använda tygblöjor i en typ tvättkorg/soptunna med lock som jag köpt på ÖB, min bebis är 6 veckor nu och jag har inte behövt extra inlägg i hans pocket på natten, men som första veckorna gick det ofta mellan 3-6 blöjor på en natt eftersom han bajsade konstant, nu bytar jag Max två, en gång har det läckt men då sov han i över 6 timmar i sträck, natten efter stoppade jag blöjan extra men då var den i princip torr när jag skulle byta den, du märker hur mkt du ska stoppa blöjorna, jag har inte heller behövt vika blöjan i pojkvikning fören nu..
Elvira: det är Kina blöjor samma som babyland som säljs på tradera och liknande.. Jag har några liknande hemma jag tycker att dom är bra, men man kan inte räkna med att PULen håller särskilt länge.. Och vad jag har förstått skiljer kvalitén väldigt..
Hestia: har du provat att gnugga fleecen med diskmedel så att det inte är den som är igensatt?
Hestia: mina blöjor blir igensatta såfort någon tvättat med sköljmedel tvätten innan... Diskmedel is tha shit! ;)
När mina blöjor började lukta så la jag dom i citronsyra+diskmedel över natten.. Funkade fint.. :)
Mickrofiber dukar funkar också fint som inlägg till så små.. :) kan du sy (baskunskaper, raksöm o sic sac) så kan du sy egna formsydda, jag brukat köpa billiga badlakan på loppisar och sy av funkar fint! Jag själv orkade med vikisar då länge.. Det var ett evigt vikande, nu när sonen är 6mån så småkissar han inte så mkt längre och har börjat uppskatta dom igen.. :)
Ingen mickrofiber direkt mot huden, helt rätt, jag har pockets one size så jag har dom i.. Annars kan man Linda in dom i en bit lakansväv, frotté lr lägga en bit fleece ovanpå! Jag använde mkt sånna trasor i början.. Sen är dom bra som boosters i blöjan för att klara en kissning till.. :)
Fleece och fuskmocca funkar som coolmax, det håller huden torr.
Ja jag har sytt i resår, vissa har jag knappat också.. Vissa använder jag en stor säkerhetsnål till..
Gdiapers, jag har hört mkt gott om dom!
Jo jag har också lagt en del på tygblöjor, ca 2000kr på färdiga blöjor, vet inte hur mkt på material till dom jag sytt själv.. Men det bästa med tygblöjor är att man kan sälja dom vidare sen när dom är försmå lr om dom inte passade riktigt.. :) och då får man ju tillbaka en del. :) det kan man inte säga om engångs.. :)
Jag tycker att det är oerhört skönt att slippa köpa hem en massa blöjor från affären, speciellt nu när jag är mammaledig och budgeten är begränsad..
Är du med i Facebook gruppen tygblöjor? Köp o sälj tygblöjor är också en bra facebook Grupp om du skulle känna att fu Vill sälja lr uppdatera ditt förråd..
Jag hänger dom över toan och spolar..sen sköljer jag resten i handfatet vilket inte brukar bli så mkt bajs kvar. Skrubbar med inlägget så att jag slipper ta i det. :)
Klart säljbara, visst du kan inte få en förmögenhet för dom om dom är slitna, men så länge dom är funktionsdugliga så vill säkert någon ha dom! Lägg ut dom på FB tygblöjor köp och sälj :)
Hm, jag gillar personligen knappar bättre.. Lilleman får numer upp kardborren själv vilket är sådär plus att jag inte riskerar rivnärken.. Jag har varken provar manamana lr g diapers.. Men jag har provat lillalammet.. Deras formsydda är bra och om du kan tänka dig formsydda plus ytterbyxor kanske det är en idé medans dom andra blir iväxta.. Dom blir kanske lite mindre stora i grenen.. Vill du testa olika sorter och kan tänka dig beg så är tygblöjor köp och sälj på FB en jättebra grupp där du kan få tag i beg blöjor.. :)
One size blöjor över lag funkar fint tycker jag.. Utom dom billiga från tradera.. Jag har ett gäng pockets i one size som har funkat fint från start.. Sonen är nu 7 mån.. Det som kan behövas kompleteras är extra inlägg och någon son håller för natten.. Orkar man så är ju vikisar också något som funkar hela blöjperioden.. Jag var inget fan av dom i början, men har börjat trilla tillbaka nu och gillar dom mer och mer igen.. :)
Rispapper täpper igen rören.. Eftersom att dom klarar en 60 graders tvätt så är dom nog lika hårda som tvättlappar dom klarar också en 60 graders tvätt.. ;)
Vet att många kör med grumme lr skona lr Ica basic.. Jag kör med eldorado för tillfället, innan ocean..