Inlägg från: Kallfront |Visa alla inlägg
  • Kallfront

Tygblöjetråden 24

Hjälp! Jag har tänkt testa tygblöjor och vill ha den enklaste varianten, helst så lika engångblöjor som möjligt. Inser att det är en djungel med olika märken, ilägg och tvättråd och det känns bara så krångligt. Har sett att det finns pocketblöjor, t ex Poops.se, och det verkar ju smidigt. Eller?

Hur funkar pocketblöjor? Använder man dem som de är eller ska man lägga i saker i dem också? Byter man hela blöjan? Håller de tätt även på natten? Hur ofta behöver man byta en tygblöja? Jag har aldrig ens sett en tygblöja i verkligheten, så jag är verkligen novis!

Hur många pocketblöjor behöver vi köpa? Vilket märke är bäst? Är det olika storlekar eller samma hela tiden? Vår son är 11 veckor och väger ca 5,5 kg.

Har läst om rispapper som man lägger i för att lättare få bort bajset. Kan man använda det i pocketblöjor också?

Som ni ser - många frågor! Jag är oerhört tacksam för all guidning jag kan få i denna tygblöjsdjungel! :D

• Kallfront
    johlinn skrev 2011-04-18 10:29:47 följande:
    Man lägger i ett inlägg i pocketblöjan för uppsugning. Du byter sen hela blöjan. Hur ofta man behöver byta varierar väldigt. Just pocketblöjor kan man ju justera genom att lägga i extra inlägg så att man kan ha dem längre. Jag rekommenderar dig att inte köpa för många av ett och samma märke utan köp ett par olika märken för att se vilka som passar barnet och er som familj bäst! Det finns både one size och olika storlekar, det väljer man själv! Pocketblöjor håller tätt hela nätterna om de har rätt passform och tillräckligt med inlägg
    Vi har valt att köra engångs på natten för närvarande dock, mest av bekvämlighetsskäl.
    Rispapper fungerar i pocketblöjor också, men jag har inte tyckt det behövs.
    Okej, tack! Låter ju inte alltför komplicerat. Har du tips på olika märken? Poop har jag ju redan hittat, verkar bra med tryckknappar. Imse Vimse kanske också har pocket? Jag får googla lite. :)
  • Kallfront
    brünnhilde skrev 2011-04-19 10:56:46 följande:
    Vi köpte en bumgenius, en peabodies och en motherarth tror jag de hette, minns inte riktigt. Vi behöll bumgeniusen och köpte 15 till av dessa, de är kalasbra.
    Kanske ska satsa på dem direkt då, har hört fler som gillar Bumgenoius. De är mycket billigare om man beställer från UK har jag sett.
  • Kallfront
    betula skrev 2011-04-19 13:27:10 följande:
    Tips på sida som är billig, enkel och m vettig frakt att beställa från?
    Har inte provat beställa själv men har fått tips om http://www.babykind.co.uk och http://www.nappyzone.co.uk . Kollade med de sistnämna hur mycket det kostar att skicka 10 st BG och det skulle gå på 16 £, så om man köper de därifrån kostar de 170 kronor styck inkl frakt, istället för 220 kronor styck som jag har sett på nätbutiker i Sverige. Kan ju vara värt!
  • Kallfront
    betula skrev 2011-04-19 20:33:35 följande:
    Suveränt ju! Men blir nog till att köpa 1-2 st och testa innan jag isf beställer så många. Och föst skall bebis komma ;)
    Nu har jag beställt från nappyzone. Beställde 6 stycken. Resonerar som så att det säkert finns någon som vill köpa dem om jag inte gillar dem. :)

Lycka till med bebisens ankomst! 
  • Kallfront

Nu har vi kommit igång lite med tygisar här. Beställde Bumgenius, men bara sex stycken för att prova så vi kan ju inte köra på heltid. Nu ska vi dock köpa fler och jag undrar därför om Fuzzibuns är lika bra som Bumgenius? Tycker att BG är toppen!

Gillar inte riktigt kardborre och föredrar knappar, men därifrån jag bestället finns inte BG med knappar. Endast FB. Någon med erfarenhet av dessa?

Har även kollat på Poops, men de finns inte i lager nu och vi har lite halvt bråttom om att få hem blöjorna i och med att vi ska ut och resa snart.

Vill alltså ha pcoketblöjor och emottager gärna tips på andra bra märken.

• Kallfront

Jag har beställt Bumgenius från UK i två omgångar (senaste i maj) och det var inga problem. Betalade då 11 £ styck vilket är typ halva priset mot i Sverige. Beställde från www.nappyzone.co.uk och det funkade toppen!

• Kallfront

Ska sälja mina Bumgenius 4.0 (pocket) och undrar hur mycket man kan ta för dem? De ligger ju kring 220kr styck nya och de är knappt använda. Vad tycker ni är rimligt?

• Kallfront
    llotta skrev 2013-03-06 12:46:29 följande:
    Kallfront - är de med knappar? Om jag letade hade jag nog kunnat tänka mig att betala iaf 170 kr st för dem. Det är bra drag i Köp och sälj tygblöjor-gruppen på FB, kan varmt rekommendera den. Tänker att det beror på hur många det är också, ett bra paketpris kan ju kännas lockande och så behöver man inte hålla på och skicka till massa olika...
    Det är knappar på ett par men resten har kardborreknäppning. Lade in en annons under Köp- & sälj. Men det finns alltså en grupp enbart för tygblöjor också?
Svar på tråden Tygblöjetråden 24