• Jania

Tygblöjetråden 24

Hej
    Jag har inte läst en massa i tråden utan börjar med att fråga direkt.
    Vi väntar vår lilla pyttis i början av Augusti och har pratat om att prova tygblöjor. Jag själv hade problem med utslag av "vanliga" blöjor som barn och det är en av flera orsaker till att jag vill att barnet ska ha tygblöjor.

MEN nu hopar sig frågorna i mitt huvud...

1. Vilken typ/märke ska jag använda om jag vill att barnet ska ha ett naturmaterial närmast huden (jag räknar inte fleece till naturmaterial)

2. Funkar det verkligen bra för även nyfödda?

3. Hur mycket av allt behöver jag?

4. Måste jag lägga dem i en tät bytta tills tvätten blir av?

5. Hur mycket är det värt att betala på andrahandsmarknaden för såna här grejor?

6. Finns det extra grejor att använda på natten?

7. Byter man mer sällan på natten eller kissar de mer då?
    (JA, det är mitt första barn och jag har inte köpt nån bruksanvisning/användarhandbok för pyttis alá Homo Sapiens)

Jag har säkert flera frågor, men detta är vad som kommer upp i mitt sömniga lilla huvud just nu.

Tack för eventuella svar

Liten blir stor......hoppas hoppas hoppas allt går bra
  • Jania

Oj, redan en fråga till som dykt upp... Vad är EC för nå't?

Så där ja, nu kan jag sova gott å titta imorrn om nå'n skrivit nå't  

• Jania

Tack för de svar jag fått. Misstänker dock att detta med tygblöjor kan vara en djungel. Men det är inte såååå lång tid till beräknad förlossning, så det är nog bäst att jag får ändan ur vagnen och skickar efter/köper på blocket mycket snart. Svårt å hinna allt när även trädgården kräver sitt. Men men. Tack igen

• Jania

Hej på er alla....
    Nu har jag fått hem ett paket med begagnade tygisar. Det är vikblöjor och lite flanellinlägg (som jag inte vet vad man har dem till...).

Men jag saknar en ganska viktig sak; BLÖJHINK. Var hittar man en sån egentligen. Fick nå't tips på ett märke men inte hittat nå't. Hur stor ska den vara? Tips någon?

• Jania

Braiga tips

Kom också på att jag skulle vilja veta hur (vad jag använder) för att bleka bort fläckar på både flanell, froté och rutvävda grejor...
    Om nå'n råkar veta nå't bra sätt

Tack o god natt

• Jania
    Tygtiiger skrev 2011-07-09 22:37:19 följande:
    Sol!

Bajsfläckar är infärgade med gallämnen som bryts ner av solljus. Så: på med galltvål eller citrontvål, kör en vanlig tvätt och lägg blöjorna i solen att torka. Ta-daa! Ibland behövs en tvätt till, så om du vill kan du först lägga dem i solen och sedan köra som ovan.
    Låter ju som ett härligt tips
    När du skriver solen först sedan som ovan...menar du att jag lägger dem i solen MED gall-/citrontvål (eller utan?) och sedan kör i maskin?

Kan vara tröttheten som slår till så jag inte fattar, men det är ju bäst att fråga tycker jag
  • Jania

Får testa solens kraft imorrn då, om det inte är molnigt.... Flört

• Jania
    MammaEmilie skrev 2011-07-09 12:36:55 följande:
    På mindumus finns det en på 18l köpte en i veckan men har inte fått hem den än.
    Hittills har vi haft 2st 10l hinkar med lock från Clas Olson det funkar det med men efter som att vi väntar smått nu igen så blir det så mycket hinkar. Är den här bra köper jag en till tills lillen kommer.
    Hej hej
    Hur gick det min din blöjhink? Har du fått hem den? Verkar den bra? Och en sak jag funderar över....fick du betala extra frakt för skrymmande paket?

Sitter själv och kollar nu på minimundus och en av grejorna som jag vill köpa är hinken så jag är lite nyfiken på hur dyrt det blir att skicka efter alltsammans.

Massa tack om du vill svara på detta
  • Jania
    MammaEmilie skrev 2011-07-30 09:05:08 följande:
    Ja hinken har kommit och jag är jätte nöjd med den :) den är till och med 22l. Men frakten gick på 70kr så det blev det dubbla priset. Men det var den värld ;)
    Låter ju inte som att du fick betala för skrymmande paket då. Jag har lite annat jag behöver därifrån och blir det skrymmande paket får jag nog lägga ca 150kr på frakt istället för ca 100 så det var därför jag var lite nyfiken...

Jag får nog helt enkelt chansa och beställa.

Tack för svaret
  • Jania
    llotta skrev 2011-08-01 11:37:56 följande:
    Jania - de borde väl kunna packa i hinken?
    Tycker jag med. Så förhoppningsvis blir det inte obehagligt dyrt
Svar på tråden Tygblöjetråden 24