• Jania

Tygblöjetråden 24

enny signatur skrev 2011-10-22 14:17:43 följande:
    En liten Samira kom igår morse :) Jag har fått spring och byta blöja var 40min i natt men är imponerad över hur smidigt det ändå gått. Man knöt ju bara vikisarna och tog på en blöjbyxa. Minndes det som krånligare...
    Nu ska jag ta henne till hanfatet för lite ecande 
    Grattis grattis
    Liten blir stor......hoppas hoppas hoppas allt går bra
  • Jania
    telgebo skrev 2011-10-23 22:49:02 följande:
    Vill bara berätta att jag blivit mamma för 9 dagar sedan den 14 okt till en liten Alice på 3450 g och 50 cm lång. Förlossningen gick rasande fort (33 min) men bra.

Vårdas just nu på neo efter att PKU testet visat på nåt knas.
    Själv har jag åkt på en livmoderinflammation. Så detta med tygblöjor får vänta ett tag.
    Grattis å hoppas allt kommer gå bra
  • Jania
    Loreena skrev 2011-10-26 08:12:25 följande:
    Tjoho! Jag är gravid! :D Till sommaren får vi förhoppningsvis en pluttis till!
    Jättegrattis
  • Jania
    llotta skrev 2011-10-25 18:55:03 följande:
    Hittade en del bra reapriser hos Imse. Tips!
    Tackar för tipset....tror jag ialla fall  (handlade en bunt grejor för ett gäng hundralappar som jag hoppas jag kunde avvara på dessa eventuellt behövda saker)
  • Jania

Hej på er i tråden

Låter som det flyter på för de flesta. Kul

Nu har jag en fråga till er gamla rävar som lurkar omkring här inne

Jag köpte en sån IV AIO strl M med knappar på deras rea-sida. Den sitter ganska bra trots att Pyttis bara väger runt 5kg. Men nu vill jag ju använda den som nattblöja. Har testat en natt men tyckte hon blev lite röd om rumpan å det kändes lite fuktigt. Hade fleecen mot rumpan och ett flanellinlägg som jag lade extra inne bland frottén.
    Såååå...hur löser jag detta? Kan jag undvika röd rumpa å fukt genom flera ilägg eller är det bara att fortsätta med engångs på natten å gilla läget?

• Jania
    knytis skrev 2011-11-06 13:31:38 följande:
    Nu behöver jag lite hjälp att sortera mitt tankegods. Jag har ju alltid varit en hängiven förespråkare för naturmaterial (bomull) direkt mot rumpan och har kört aio:s med flanell till alla tre barnen. Till pojkarna funkade det perfekt helt igenom men nu med vårt lillaste lilla troll har vi haft bekymmer med röd rumpa i några veckor. Det verkar som att hon kissat extra mycket en period och därför blir våtare och därmed röd.
    Jag insåg att jag kanske fick svälja stoltheten ;) och använda torrskikt. Jag har klippt till inlägg i fleece, har använt en gammal ikeafilt som är tvättad hundra gånger.
    Problemet är bara att även om hon blivit torrare och inte har några klassiska "blöjutslag" så blir hon i stället rödfnasig, lite raspig, typ narig i huden precis där fleecen legat emot. Man kan se den exakta konturen av fleeceinlägget i nare faktiskt. Nu vet jag varken ut eller in, vilket är värst liksom?
    Är det någon annan som haft samma bekymmer med fleece? Kan det gå över när huden vant sig?
    När jag var liten klarade min hud ingen form av syntetmaterial. Vi bodde ganska off och internet var nog nå't topphemligt projekt i USA på den tiden. Så min mamma använde en vanlig bomullsunderbyxa i vilken hon lade två såna pappersblöjor som användes på den tiden.
    Förstår att det inte hjälper dig med min barndomshistoria, men kanske att din knodd helt enkelt är sån att hon inte kan med syntet.....
    Å då blir det så att du helt enkelt får köra EC dagtid o engångs nattetid om det funkar. Antar jag......skulle jag testa i a f. Eller boosta blöjan helt hysteriskt mycket så den suger mer än hon kissar så det inte blir lika fort blött där inne...

Eller jag vet inte, jag är nog lite trött så lyssna inte för noga på mig idag
  • Jania
    Tygtiiger skrev 2011-11-05 22:38:41 följande:
    Flanellinlägg är dåligt. Det ska vara frotté eller mikrofiber eller bambutrikå. Om du vill ha tygisar på natten så boosta upp med mer inlägg, fleece mot rumpan och ett rejält lager salva (weledas zinksalva med ringblomma är jättebra). Jag tyckte det blev för tjockt med de stora tygblöjor som krävdes, det bästa var att ha yllebyxa ovanpå (svalare och lite fukt ångar av under natten), så vi använder engångs på natten. Det är ändå en mycket mindre kemikaliepåverkan på bebisen och på miljön med en blöja per dygn jämfört med fem!
    Ja, vad är det för fel på flanell?

Mmhmm, tycker med det kändes tjockt att lägga henne med den där o då hade jag ju, som sagt, bara ett flanellinlägg i extra...
  • Jania
    Tygtiiger skrev 2011-11-07 21:34:28 följande:
    ikeas små hand-handdukar går iallafall att ha som nödblöja, om man viker dem som en triangel istället för som den vanliga vikningen och fäster ihop med snappi. De håller inte jättemycket kiss men är suveränt för att lufta rumpa. Kolla på de brittiska sajterna efter vikningar för frottévikisar, de har lite olika trick.
    Måste bara få kommentera hur skoj det känns att det finns flera på jorden som faktiskt använder uttrycket 'han-handdukar'. Nästan så man kan tro att du är släkt med mig Tungan ute
  • Jania
    MiniMillan2011 skrev 2011-11-09 07:10:08 följande:
    Jag är frälst! Har bara haft tygblöjor några dagar men jag fattar inte att jag inte började tidigare!!!!
Svar på tråden Tygblöjetråden 24