knytis skrev 2011-11-06 13:31:38 följande:
Nu behöver jag lite hjälp att sortera mitt tankegods. Jag har ju alltid varit en hängiven förespråkare för naturmaterial (bomull) direkt mot rumpan och har kört aio:s med flanell till alla tre barnen. Till pojkarna funkade det perfekt helt igenom men nu med vårt lillaste lilla troll har vi haft bekymmer med röd rumpa i några veckor. Det verkar som att hon kissat extra mycket en period och därför blir våtare och därmed röd.
Jag insåg att jag kanske fick svälja stoltheten ;) och använda torrskikt. Jag har klippt till inlägg i fleece, har använt en gammal ikeafilt som är tvättad hundra gånger.
Problemet är bara att även om hon blivit torrare och inte har några klassiska "blöjutslag" så blir hon i stället rödfnasig, lite raspig, typ narig i huden precis där fleecen legat emot. Man kan se den exakta konturen av fleeceinlägget i nare faktiskt. Nu vet jag varken ut eller in, vilket är värst liksom?
Är det någon annan som haft samma bekymmer med fleece? Kan det gå över när huden vant sig?
När jag var liten klarade min hud ingen form av syntetmaterial. Vi bodde ganska off och internet var nog nå't topphemligt projekt i USA på den tiden. Så min mamma använde en vanlig bomullsunderbyxa i vilken hon lade två såna pappersblöjor som användes på den tiden.
Förstår att det inte hjälper dig med min barndomshistoria, men kanske att din knodd helt enkelt är sån att hon inte kan med syntet.....
Å då blir det så att du helt enkelt får köra EC dagtid o engångs nattetid om det funkar. Antar jag......skulle jag testa i a f. Eller boosta blöjan helt hysteriskt mycket så den suger mer än hon kissar så det inte blir lika fort blött där inne...
Eller jag vet inte, jag är nog lite trött så lyssna inte för noga på mig idag