• Jania

Tygblöjetråden 24

Viena skrev 2011-09-16 14:33:16 följande:
    Har förresten några frågor angående tvätt/vård av bebisen när man använder pockets med fleeceyta inuti (t.ex. Fuzzi bunz), eller torrinlägg av fleece.

- Kan man överhuvudtaget smörja bebisens rumpa med något vid behov, eller täpper alla typer av salvor/oljor/krämer till fleecen?

- kan man använda olja i bebisens badvatten, eller kan även detta göra att pocketblöjorna fungerar sämre?

- Anävnder ni tyglappar att tvätta bebisens rumpa med? Vad tvättar ni med? Enbart vatten? Hur gör ni rent när bebisen har bajsat?
    Tvättar sedan ca en vecka nästan endast under kranen oavsett om hon gjort ifrån sig över handfatet eller i blöjan. Å så torkar jag med en liten så KRAMA-tvättlapp. Väldigt lätt, i alla fall när hon är så liten som nu...
    Är jag ute använder jag främst apotekets papperstvättlappar och vatten jag tar med i en liten vattenflaska, men jag har även med ett paket med liberotvättlappar (som vi fick i reklamväskan på BB Flört)
    Liten blir stor......hoppas hoppas hoppas allt går bra
  • Jania

Köpte ett sån't där tolvpack med vikisar (tvättlappar) på Jysk här om dagen.
    Hur många ggr bör jag tvätta dem innan jag använder dem som blöjor? Några av dem har gått en omgång på 95gr med övriga tygisar nu ikväll. Ska man köra dem en gång till på minst 60gr??

Nu blir det till att hänga sjukt mycket tygisar. Missade att tvätta igår så allt utom två ligger i maskin nu.... Tur att det funkat så bra med EC idag, Pyttis har mest legat på luftning med en liten handduk 
    Klarar vi inte natten på tygisar har jag tack o lov några libero kvar från den där reklanväskan från BB

• Jania
    telgebo skrev 2011-09-17 14:43:22 följande:
    Hur många vikisar och blöjbyxor ska med räkna med kommer att gå åt på BB? Jag har om jag nu får tänkt stanna 3 dagar/nätter på BB.  Har inget minne av hur många blöjor som gick åt, använde engångsblöjor då.

Hur länge kan man använda vikblöjor på en bebis innan man går över till pocket eller AIO?

Det finns väl ingen kräm/salva/olja som man ev smörjer bebisen med som förstör/täpper till vikblöjorna väl?
    Tror det är lugnt med salva mm om blöjorna är i bomull. Jag har inte upplevt att det skulle vara nå't problem i a f o allt jag använder är bomull.

Jag trodde att man kunde använda vikisar mer eller mindre hela blöjperioden om man själv å barnet vill. Själv hoppas jag dock på att ECa mycket å kör ju mycket med Ullrikes frotteblöja nu. Hoppas den funkar hela första året...

Hur mång blöjor du behöver kan jag nog inte säga mycket om. Men de som vet brukar ju säga att när man ammar är det normalt med ca 7 blöta blöjor/dag. Sen hur mycket de bajsar varierar ju, i början bajsar väl de flesta ganska mycket med det där becket.
    Min sambo kallade vår Pyttis för tandkrämstub ibland de där första dagarna eftersom hon på skötbordet plötsligt kunde klämma ut hur mycket beck som helst. Men det där är säkert med olika från barn till barn.

Nu är hjärnan trött ser jag då jag läser mitt svamliga inlägg....sov så gott å hoppas jag inte förvirrat dig istället.
  • Jania

Hörrni hörrni....hur många ggr ska jag tvätta jysktvättlapparna innan jag har dem som blöjor?

• Jania
    Viena skrev 2011-09-19 09:05:02 följande:
    Tusen tack för alla svar angående tvätt av bebisen / använding av salva Skrattande. Låter ju bäst att tvätta med enbart vatten och köra med mycket lufttorkning Glad 

Vi bor ganska trångt och det finns ingen plats i badrummet för skötning av bebisen. Har därför skötbordet i sovrummet. Kanske jag får fylla en skål med vatten och ta med till skötbordet innan jag byter på bebisen? Får se hur jag löser det.
    Har ni badkar? Köp i så fall ett skötbord gjort för att ställa över detta. Vi hade skötbordet i annat rum men gav upp efter några veckor. Sååå mycket skönare att ha tillgång till vatten.
  • Jania
    emindy skrev 2011-09-18 22:11:13 följande:
    Det beror på varför du tvättar dem? Är det för att de skall bli mjuka och suga mer krävs det lite användning också mellan tvättarna, kanske som städtrasa eller liknande? Är det bara för att tvätta bort kemikalier så kanske två-tre tvättar duger?
    Tänkte nog på kemikalierna....
    Har intet reflekterat över att jag skulle behöva använda dem emellan för att öka uppsugningen. Är de skitkassa om man inte gör det? Eller kan de funka ändå?
    Mjuka verkar de vara
  • Jania
    Viena skrev 2011-09-19 13:58:16 följande:
    Jo, har funderat på det, men vi har ett gammaldags tassbadkar som är väldigt lågt. Får man inte ont ryggen av at stå böjd över badkaret?
    kolla lite vad du kan hitta för modeller. Vårt skötbord är ganska högt så vi behöver inte böja oss. Blir perfekt höjd, men är badkaret väldigt lågt kanske det ändå blir jobbigt....
    Leta runt lite, som sagt.
    Vårt hittades av min mamma på loppis, hade inte tänkt använda det. Men efter de första veckorna hämtade vi det från förrådet. Man måste lyfta bort det varje gång man ska duscha/bada, men det är okay.
  • Jania

Jag har ullbyxor Bumpy från IV liggandes. Lyckas inte med dem. Har ullkurat men de blir direkt fuktiga utanpå om Pyttis kissar. Är det jag som gör nåt fel? Kissar hon"för mycket"?
    Funkar det inte för oss vill jag ju inte ha dem ligga å samla damm. Finns det nå'n marknad för såna eller har man övergett dem för pul?

• Jania

Har med en fin röd hink från minimundus (såg dock att samma fanns på ÖoB igår. Kanske för att jag kom stressandes höggravig för månader sen å tjatade om hink med lock...hehe).
    Jag sköljer inte blöjorna, tvättar varannan/var tredje dag, det luktar så klart när jag lyfter på locket men aldrig annars.
    Funkar bra

• Jania

Ingen som har någe tips på detta m ullbyxorna (inlägg 2517)? Känns trist att ha såna och inte ens använda dem...har två varje strl tror jag. Upp till 14kg eller nåt...

Svar på tråden Tygblöjetråden 24