• Jania

Tygblöjetråden 24

Jag ska lägga beställningen idag. Så skriver jag så snart jag fått grejorna alternativt när BB är avklarat. Vet ju trots allt inte vilket som kommer först; Pyttisen eller grejorna från nätet....

Är det förresten nån som vet om coop änglamarks flytande tvättmedel är bra för tygblöjor?
    Jag kommer använda bomullsknytisar med Bumpy yllebyxa (ska beställa hem ulltvättmedel), har också några såna Bumpy-ytterbyxor med PUL från imsevimse. (Har inte tillgång till torktumlare...)

Liten blir stor......hoppas hoppas hoppas allt går bra
  • Jania

Är Bambo-blöjorna nå't att ha?

• Jania
    Krake skrev 2011-08-17 23:32:30 följande:
    Jag sköljer aldrig... varför gör man det? Vi har en hink med lock och inga luktproblem.

Ang. fulla maskiner blandar vi tvätt, blöjor ihop med annat. Inga problem att få det fullt, snarare tvärtom... Sen har vi en nagot mindre maskin än standard också. Inte en pytte, men något nättare. 
    Hmmm, men sköljer man inte bort det värsta bajset?
    Har inte vart inne på ett tag då Pyttisen bara är 9 dar. Så nu börjar jag undra om jag står och sköljer bort dyrbart vatten och tid i onödan....?

Sedan vet jag att det var någon, minns inte vem, som ville att jag skulle skriva nå'n rad när min fina blöjhink anlänt från Minimundus. Hoppas personen ifråga ser mitt inlägg nu då (minns ju inte heller riktigt vad jag skulle skriva...hehe, går bra detta).
    Min fina hink är röd som på bilden, rymmer 22L och har ett bra lock och handtag. Den rymmer massor, vår lilla pyttis kissar å bajsar i ett och vi tvättar ca var tredje dag.
    Leveransen gick snabbare än jag trodde den skulle i semestertider, dock har jag inte hunnit med internetandet så värst sedan leveransen därför skriver jag först nu.

(Så....om det här inte var den info som önskades så skriv
    Hade nog en grov släng av graviditetsdemens för några veckor sedan. Det belönades med världens vackraste Pytteglytt    )
  • Jania
    Krake skrev 2011-08-24 13:05:15 följande:
    Vet inte vad "man" gör.  Men jag gör det iaf inte. Amningsbajs hänger med rakt ner i maskinen, senare kan bajset 9 av 10 gånger stjälpas ner i toan. 1 av 10 gånger får man hjälpa till med lite toapapper.

Under amningstiden blir det gula fläckar, men de är inte farliga och försvinner sedan. 
    Å du blandar ihop det hela med vanlig tvätt, typ sängkläder, utan problem?
  • Jania

Jahapp....det låter ju som att jag skulle kunna sluta skölja blöjor hyseriskt då. Särskilt skönt på natten Skrattande
    Jag ska prova. Tack ska ni ha.

• Jania
    m o e skrev 2011-08-24 20:51:07 följande:
    Och förresten: grattis till bebisen, Jania!
    Tack
  • Jania

Hoppas på samma men får jag välja när min lilla ska börja så är barnet blöjfri på dagen om nu allt fungerar som det ska. Barn blir blöjfria läste jag igår runt 2,5-4 år och jag tänkte att mitt barn ska börja på förskola vid 3 års ålder eller något senare runt 3,3 år.

Men hur får ni ihop det då? Jag är glad om vi lyckas vänta till dottern är 1,5 år med att lämna henne till dagis...
  • Jania
    Tygtiiger skrev 2011-08-28 21:43:21 följande:
    Vi byter när han har bajsat... så ungefär varannan timme dagtid. Nattetid sover han 8 timmar i sträck i engångsblöja. Jag tänker inte börja mickla med tyg då.
    Hur ofta brukar man byta engångsblöjor? Har noll erfarenhet av blöjor då detta är mitt första barn.
    Vi använder vikisar men har svårt att få dem att sitta bra runt benen nu när hon är så liten så jag överväger att köpa hem formsydda (ullrike) frottéblöjor från minimundus.
    Igår var hon lite röd och, typ, prickig. Då är det att hon fått vara blöt i blöjan för länge, va?

Engångs på natten. Går det bra även medan man ammar på natten? Hon får mat 1 till 2 ggr på natten...
    Om jag skulle övergå till engångs på natten (för att hinna sova lite mer) så ska jag inte ha känslan av att vara dålig och inte löpt linan fullt ut med tygisar....eller?

Vad ska man ha för engångs? Har för mig att det pratades om Änglamark. Kan vara svårt att få tag på där jag bor. Vad tar man då? Libero har ingen lotion i sina vad jag vet. Tipsa, snälla...

Varför känns allt så svårt? Gör jag livet krångligare än vad det är? Gråter

(Ni får ursäkta min lätta nedstämdhet, men jag kan inte ens ta beslut om vad lillan ska få heta....inget känns bra nog åt henne juh)

Oj! Vad långt jag skrev dessutom. Sorry....
  • Jania

För att vara ännu tjatigare;

Vilken är den allra smidigaste (minsta/tunnaste) varianten på tygblöja där man har naturmaterial närmast huden?

• Jania
    betula skrev 2011-08-29 20:29:28 följande:
    Nu väntar jag fortfarande på mitt fösta barn skall behaga komma ut, men testa engångs på natten och se hur det känns. Oavsett så skall du ju inte ha dåligt samvete för det! Funkar det så funkar det och kör på det då! Viktigast är ju att du och bebis mår bra!
    Libero är de engångs som ja planerar att köpa hem som "backup" nu när vi ger oss på det här m blöjor och bebis snart ;) De är svanenmärkta tror jag och någon typ av miljömärkning känns ju iaf lite bättre. Änglamark är inte aktuella för oss då vi alltid handlar på ica.
    Tack för pepp

Bra att du väljer libero. Jag tog med mig pampers till BB. Inte skoj. De har tydligen lotion i sina och till råga på allt luktar de när hon kissat. I o f praktiskt att veta när hon gjort ifrån sig, men jag kommer INTE sova med den lukten bredvid mig en hel natt....
Svar på tråden Tygblöjetråden 24