• Blå Flygare

Tygblöjetråden 24

Det här är tråden för oss som använder tygblöjor, vill använda tygblöjor eller bara är nyfikna på tygblöjor.
    Alla frågor är välkomna!

Tråden är dock längre än ditt bredband, så det är OK att fråga utan att ha läst hela tråden först.

För att du som är nykomling inte ska känna dig utanför i diskussionerna har vi en förklaring till vad som menas med de olika benämningarna på tygblöjorna och materialen samt hur de används i trådens första inlägg.

Dit kommer du om du klickar på den lilla symbolen
    ...längst till vänster vid sidnumren.

Där finns också vår länklista som tar dig till tips och tricks med blöjanknytning, recensioner och betygssättning av modellerna, butiker där du kan köpa blöjor, mönster till blöjor att sy själv m.m.

Förkortningsförvirring? Här är en lathund för våra vanligaste förkortningar:

AIO=All-in-one * BBh=Baby Beehinds * Bbs=Blueberrys BG=Bum Genious

BH=Baby Heaven * Bhr=Bum Hugger * BM=Bambino Mio * FB=Fuzzi Bunz

GAD=Green Acre Designs * HH=Happy Heinys * HeH=Hemp Hour * IV=Imse Vimse

MA=Magic Alls * MOE=Mother Of Eden * MT=Mommys Touch * PP=Pea Pods

SWB=Swaddlebees * WO=Wonderoos

Förra tråden: www.familjeliv.se/Forum-11-269/m49335180.html

• Svar på tråden Tygblöjetråden 24
  • llotta

Hurra! Nu har jag förklarat för en av pedagogerna på fsk att A använder tygblöjor och att det kommer funka precis som med engångs bara att de lägger de använda i en påse till oss. Hon hummade mest med, men sa inte nej iaf. Nu ska jag ta och fira med att beställa några PUL-påsar!

• DetÄrBaraLillaJag

Hel alla... 
    väntar på en liten bebis som ska komma dec/jan och vi ska ha tygisar från start har jag bestämt mig för.. va på jysk häromdagen för att köpa tvättlappar/vikisar men dom verkar inte sälja de längre? 

• llotta

DetÄrBaraLillaJag - bra beslut med tygisar tycker jag, trist att du inte hittade det du sökte på jysk. Mitt tips nu när du har så pass gott om tid är att kolla begagnat. Åtminstone här (i Sthlm) finns det mycket imsevimse av alla varianter på blocket, ofta oanvända och till bra pris och sen tycker jag köp och sälj på sjalbarn är guld!

Ett par förskolerelaterade funderingar:
    - ska köpa tre-fyra stora PUL-påsar till. Finns det någon modell som jag får mer påse för pengarna än imses (som kostar dryga hundralappen)?
    - har bestämt att det blir kardborreblöjor på fsk trots allt men skulle behöva komplettera men nu hittar jag inga nya bum genius med kardborre att köpa. Tips? Jag vill ha bra pockets eller aio utan flikar (dottern är drygt 10 kg o drygt 80 cm, en smal sort) och det måste gå att få dit extra inlägg.
    - inlägg ja, vad har ni för favoritboosters? Jag köpte ett trepack i bambu, men de blir rätt klunsiga.
    - klunsiga ja, ni som har lite större tygblöjsbarn (över ett kanske) var köper ni helst kläder som sitter bra med blöjorna? Kombinationen att de inte vill ha bodys på fsk, smalt barn och extrastoppad tygis är inte helt enkel tycker jag...

• DetÄrBaraLillaJag

Jo, Jag kollar ganska mkt på både tradera,blocket och sjalbarn.. har även börjat sy formsydda som ska passa från början för att min man ska tycka att det är lätt.. har hunnit sy 7st än så länge, men nu har jag fått för mig att vikblöjor skulle suga mer.. ja jag vet inte.. pul byxor har jag skaffat 3 par i nb stl, det borde väl räcka, ska se om jag kan sticka någon ullbyxa också så att jag kan prova det med..  men hur tjocka måste dom vara? har sytt formsydda med 3lager frotte och ett lager bomullsväv och ett lager flanell, men tycker inte att dom tar upp så mkt vätska.. det är ju lite svårt att prova om dom är lagom eftersom att bebben kommer stanna i magen lite till..  som sagt är helt ny på detta.. men med många funderingar..

• llotta

Ja, fsk önskar inga bodies då de tycker att det är osmidigt att byta stående då med sju lager vinterkläder (själv tänker jag att det är just på vintern det är guld att slippa glipan på magen. Använder man body kommer de nog helt enkelt strunta i att knäppa den...

• johlinn

Llotta- är det begagnat du är ute efter när det gäller pockets? Märkligt att de slutat säljas nya bg med kardborre, har du hört Om de kan ta hem till dig?

Kläder: byxor har varit svårt. Bäst har pops byxor varit, iaf de med generös vidd i midjan. Sen har jag dragit åt den justerbara resåren massor.

• johlinn

Myllymuksut har väl kardborre som val på sina pockets? Ingen blöja jag provat själv dock, men de ser fina ut..,

• MiniMillan2011

Precis så tänker jag med body också!! Använt det så länge det går...fast det är ju smidigt när man vill kika ner i blöjan om det är tröja men det är väl den ända förselen...

Vi har myllymuskott pocket å trivs jätte bra med dem men de vi har är det knappar på.

Svar på tråden Tygblöjetråden 24