• Blå Flygare

Tygblöjetråden 24

Det här är tråden för oss som använder tygblöjor, vill använda tygblöjor eller bara är nyfikna på tygblöjor.
    Alla frågor är välkomna!

Tråden är dock längre än ditt bredband, så det är OK att fråga utan att ha läst hela tråden först.

För att du som är nykomling inte ska känna dig utanför i diskussionerna har vi en förklaring till vad som menas med de olika benämningarna på tygblöjorna och materialen samt hur de används i trådens första inlägg.

Dit kommer du om du klickar på den lilla symbolen
    ...längst till vänster vid sidnumren.

Där finns också vår länklista som tar dig till tips och tricks med blöjanknytning, recensioner och betygssättning av modellerna, butiker där du kan köpa blöjor, mönster till blöjor att sy själv m.m.

Förkortningsförvirring? Här är en lathund för våra vanligaste förkortningar:

AIO=All-in-one * BBh=Baby Beehinds * Bbs=Blueberrys BG=Bum Genious

BH=Baby Heaven * Bhr=Bum Hugger * BM=Bambino Mio * FB=Fuzzi Bunz

GAD=Green Acre Designs * HH=Happy Heinys * HeH=Hemp Hour * IV=Imse Vimse

MA=Magic Alls * MOE=Mother Of Eden * MT=Mommys Touch * PP=Pea Pods

SWB=Swaddlebees * WO=Wonderoos

Förra tråden: www.familjeliv.se/Forum-11-269/m49335180.html

• Svar på tråden Tygblöjetråden 24
  • llotta

Tack så mycket, Fröken sol! Spännande att höra. Nu har vi inga vikisar, men det kanske det blir ändå förr eller senare...

Våra nya blöjor, Real easy nappies, är så himla fina. Inte hårdtestade än, men jag tror att vi kommer kunna trivas med dem. Dock är de stora. Jag tror att medium beskrevs som 6,8-13 kg eller så och på vår A som väger knappt tio kg fick vi knäppa på nästan minsta i midjan. Inte mig emot, då räcker de ju längre!

• Amalia079
    llotta skrev 2012-05-06 22:07:20 följande:
    Tack så mycket, Fröken sol! Spännande att höra. Nu har vi inga vikisar, men det kanske det blir ändå förr eller senare...

Våra nya blöjor, Real easy nappies, är så himla fina. Inte hårdtestade än, men jag tror att vi kommer kunna trivas med dem. Dock är de stora. Jag tror att medium beskrevs som 6,8-13 kg eller så och på vår A som väger knappt tio kg fick vi knäppa på nästan minsta i midjan. Inte mig emot, då räcker de ju längre!
    Hej hej, var har du köpt dessa? Svårt att hitta bra butiker i sverige med bra utbud??
  • johlinn

real easy köpes med fördel av babykind i uk, se länk på första sidan av tråden. Mycket trevlig personal, snabb service, bra priser. Och en superbra blöja, jag är helnöjd. Igår höll inte blöjan fullt ut, men det var mer vårt fel än blöjans

• Salt Groda

Fick mina nya bumgenius igår. Jättefina!! Ska bli skönt att slippa engångs.

Inatt hade min tjej tygblöja för första gången på länge länge. Vi har haft engångs på natten för att slippa "krångel". Det har lett till otaligt läckage plus tvätt av lakan i princip dagligen då hon bajsar igenom varje morgon.

Men inatt tyg då som sagt. En bamboozleblöja fitted med en doubler och en fleecebit för torrkänsla närmast hud (klippt från Ikeas irmafilt) och utanpå ett PUL cover.
    Det höll 12 timmar, inklusive en riktig powerpoop på morgonen!!! Inget läckage alls!!
    Dessutom ammande jag 4 ggr inatt så det kissades säkert en del.
    Hoppas detta system håller i sig och nattblöjandet blir lättare.

• MiniMillan2011

Oooo in visa ;) jag har fått hem lite olika blöjor som är i bambu å hampa måste de tvättas separat innan jag kan tvätta dem med andra saker? Den som vs hampafleeace stod det att den skulle tvättas separat för å inte täppa till andra blöjor...

• fröken sol
    MiniMillan2011 skrev 2012-05-10 10:20:25 följande:
    Ni som använder tygblöjor på natten vad använder ni då?
    vi använder vikisar och blöjbyxa och har gjort sen han föddes, nu när han inte äter gröt längre på kvällen har vi i två mindre. Eller en stor och två ilägg. han är två år.
  • Esmeraldah

Oj, vilken fantastiskt informativ tråd Glad
    I första sidans första inlägg tipsas det om tvättlappen "Barnslig" från IKEA som kan användas som vikblöja. Den finns inte kvar i sortimentet ser jag, men kan detta vara "samma"? www.ikea.com/se/sv/catalog/products/60203764/
    Funkar de alltså lika bra som de vikblöjor man kan köpa från t ex Imse vimse som kostar 199 för 4-pack? Förvånad Vaddå prisskillnad!

• llotta

Esmeraldah, jag tycker det ser ut som samma sorts tyg! Är dock ingen vikblöjeexpert. Mitt allmänna tips är dock att leta begagnat också. På sjalbarn.se finns en utmärkt köp- och sälj-sida och ibland gör man fynd på blocket också...

• fröken sol
    Esmeraldah skrev 2012-05-15 21:34:39 följande:
    Oj, vilken fantastiskt informativ tråd Glad
    I första sidans första inlägg tipsas det om tvättlappen "Barnslig" från IKEA som kan användas som vikblöja. Den finns inte kvar i sortimentet ser jag, men kan detta vara "samma"? www.ikea.com/se/sv/catalog/products/60203764/
    Funkar de alltså lika bra som de vikblöjor man kan köpa från t ex Imse vimse som kostar 199 för 4-pack? Förvånad Vaddå prisskillnad!
    jysk har väl tvättlappar som ska vara bra.
    www.jysk.se/210/432/439/5805300/a/catalog-sales dom här tror jag...
Svar på tråden Tygblöjetråden 24