• Blå Flygare

Tygblöjetråden 24

Det här är tråden för oss som använder tygblöjor, vill använda tygblöjor eller bara är nyfikna på tygblöjor.
    Alla frågor är välkomna!

Tråden är dock längre än ditt bredband, så det är OK att fråga utan att ha läst hela tråden först.

För att du som är nykomling inte ska känna dig utanför i diskussionerna har vi en förklaring till vad som menas med de olika benämningarna på tygblöjorna och materialen samt hur de används i trådens första inlägg.

Dit kommer du om du klickar på den lilla symbolen
    ...längst till vänster vid sidnumren.

Där finns också vår länklista som tar dig till tips och tricks med blöjanknytning, recensioner och betygssättning av modellerna, butiker där du kan köpa blöjor, mönster till blöjor att sy själv m.m.

Förkortningsförvirring? Här är en lathund för våra vanligaste förkortningar:

AIO=All-in-one * BBh=Baby Beehinds * Bbs=Blueberrys BG=Bum Genious

BH=Baby Heaven * Bhr=Bum Hugger * BM=Bambino Mio * FB=Fuzzi Bunz

GAD=Green Acre Designs * HH=Happy Heinys * HeH=Hemp Hour * IV=Imse Vimse

MA=Magic Alls * MOE=Mother Of Eden * MT=Mommys Touch * PP=Pea Pods

SWB=Swaddlebees * WO=Wonderoos

Förra tråden: www.familjeliv.se/Forum-11-269/m49335180.html

• Svar på tråden Tygblöjetråden 24
  • betula

Hur funkar det att tvätta bajsblöjor utan att skölja dem med det kladdiga geggiga "mellanbajset" när ungen håller på att lära sig äta fast mat?

Amningsbajs har vi bara kört i maskinen, men nu är det som riktig geggig lera i blöjan. Går det att köra det i maskinen med eller måste jag lära mig att hålla hårt i blöjan när jag spolar??

• llotta

Betula - eller kanske använda rispapper (vilket jag inte har gjort alls)? Eller ta toapapper och skrapa ner bajset i toan? Eller komplettera med EC-light, vi har kanske ett par bajsblöjor per vecka och då bajsar ändå A minst en gång om dagen. Jag tycker det är fantastiskt!

• betula
    johlinn skrev 2012-04-17 23:16:12 följande:
    Betula- jag sköljer i badkaret med duschen.
    Så har vi gjort m amningsbajset ibland när det varit mkt, men konsistensen som är nu går knappt ner i avloppet i badkaret (vi har en sil för att fånga upp hår i badkarsavloppet) så det blir förbannat ofräscht. :/
  • betula
    llotta skrev 2012-04-17 23:02:57 följande:
    Betula - eller kanske använda rispapper (vilket jag inte har gjort alls)? Eller ta toapapper och skrapa ner bajset i toan? Eller komplettera med EC-light, vi har kanske ett par bajsblöjor per vecka och då bajsar ändå A minst en gång om dagen. Jag tycker det är fantastiskt!
    Jag är lite intresserad av EC, men har aldrig orkat sätta mig in i det. Vet inte riktigt hur jag skall få tummen ur och komma igång med det och sen är det det där m att potta i rätt tid. Nog syns det när han bajsar allt (hela ungen tar i och blir helt röd i ansiktet), men det känns som man är lite sent ute just då. Känns taskigt att liksom hiva av alla kläder o så när han är mitt i.
  • johlinn
    betula skrev 2012-04-18 11:33:25 följande:
    Så har vi gjort m amningsbajset ibland när det varit mkt, men konsistensen som är nu går knappt ner i avloppet i badkaret (vi har en sil för att fånga upp hår i badkarsavloppet) så det blir förbannat ofräscht. :/

förstår - räcker duschslangen till toaletten?
  • llotta

Betula - vi gjorde faktiskt så, ofta kom(mer) det lite stånk innan bajset verkligen kom och då har vi ofta hunnit få av kläder och hållt henne över toaletten. När vi hållt på ett tag har vi fått känslan av att hon, om det varit möjligt, faktiskt börjat vänta tills hon kommit till pottan eller toaletten... Man behöver ju inte göra varje gång eller så, jag tänker så att varje bajsblöja man slipper byta är en bättre sorts bajsblöja oavsett om man har tyg eller engångs...

• kamelu

Betula - vi använde rispapper i vikblöjorna. Då går det att lyfta bort det mesta med det, det som eventuellt hamnat bredvid papperet plockade jag bort med toapapper, och det sista sköljde jag av i handfatet. Det blir mycket lättare sedan när de äter övervägande fast föda, då är det bara att ruska av ner i toan eller plocka bort med en bit papper Glad

• fröken sol

okej min man bryr sig föga: men jag är överlycklig. idag tvättade jag tygblöjor för första gången på en vecka...vilket innebär att vi knappt använde några. för grabben kissar och bajsar på toan. Nu är det 4 dagen utan nedkissade kläder och endast två våta blöjor dagtid. (när vi rest långt med bilen). Ser slutet på blöjperioden. Känns underbart. Nu ska vi bara få förskolan med oss, där kissar han bara ibland på toan. Hoppas på blöjfri till sommaren är det omöjligt? han fyller två i juni

• llotta

fröken sol - härligt! Jag förstår din glädje och det kan väl mycket väl funka till sommaren. Börjar tro att dottern kommer bli torr före sin två år äldre kusin. Vi byter iaf väldigt mkt färre bajsblöjor...

La en beställning på 8 blöjor från babykind (real easy nappies), vet inte riktigt varför jag inte beställt därifrån förut - frakten var ju inte avsevärt mkt högre än inom Sverige, 4,5 pund. Hoppas att det blir blöjor vi kommer trivas med. Just nu tycker jag att kardborrarna på våra bumgenius är lite trista, man måste ha kläder över, annars pillar unga fröken upp dem... + att jakten på förskoleblöja har börjat...

Svar på tråden Tygblöjetråden 24