• Blå Flygare

Tygblöjetråden 24

Det här är tråden för oss som använder tygblöjor, vill använda tygblöjor eller bara är nyfikna på tygblöjor.
    Alla frågor är välkomna!

Tråden är dock längre än ditt bredband, så det är OK att fråga utan att ha läst hela tråden först.

För att du som är nykomling inte ska känna dig utanför i diskussionerna har vi en förklaring till vad som menas med de olika benämningarna på tygblöjorna och materialen samt hur de används i trådens första inlägg.

Dit kommer du om du klickar på den lilla symbolen
    ...längst till vänster vid sidnumren.

Där finns också vår länklista som tar dig till tips och tricks med blöjanknytning, recensioner och betygssättning av modellerna, butiker där du kan köpa blöjor, mönster till blöjor att sy själv m.m.

Förkortningsförvirring? Här är en lathund för våra vanligaste förkortningar:

AIO=All-in-one * BBh=Baby Beehinds * Bbs=Blueberrys BG=Bum Genious

BH=Baby Heaven * Bhr=Bum Hugger * BM=Bambino Mio * FB=Fuzzi Bunz

GAD=Green Acre Designs * HH=Happy Heinys * HeH=Hemp Hour * IV=Imse Vimse

MA=Magic Alls * MOE=Mother Of Eden * MT=Mommys Touch * PP=Pea Pods

SWB=Swaddlebees * WO=Wonderoos

Förra tråden: www.familjeliv.se/Forum-11-269/m49335180.html

• Svar på tråden Tygblöjetråden 24
  • llotta

Busungemamma - i första inlägget i tråden finns det råd om vad som är bra och mindre bra tvättmedel!

• KossanMuu

Har fått hem pocketblöjorna och provade idag efter en första tvätt. Hade den på 4 timmar men läckte när vi kom hem. tror det var redan vid första kissningen för den verkade inte jättevåt.. såg ut som det hade läckt rakt genom tyget. så ska det väl inte bli? Kan man göra nåt åt det eller är de oanvändbara?

♥ 14 februari 2010 ♥ BF 19 oktober 2012 ♥
  • llotta

KossanMuu - nej rakt igenom tyget ska de inte läcka (helst ska de ju inte läcka alls) och det har jag heller aldrig varit med om, om vi har kissläckage så är det lite fuktigt i kanten på bodyn. Fyra timmar låter vi dem dock sällan sitta. Vad var det för blöjor du hade fått tag på?

• KossanMuu

Har funderat lite och tror det var vid benet det läckte, att de inte satt på ordentligt. för det hade runnit längs med benet. Det blöta på tygblöjan kan ha kommit från leggingsen som kanske ledde det blöta dit, för det var mitt bak. Så det måste ha varit första kisset i blöjan, annars hade den ju läckt tidigare eftersom den måste ha suttit fel.

Var några okända blöjor från tradera så räknade inte med högsta kvalitet men inte heller att det skulle rinna från dem. ska kolla nästa ggn att blöjan kommer på som den ska.

• KossanMuu

Kan tillägga att jag kände på blöjan regelbundet men vet eg inte hur de ska kännas när de är nerkissade...

• KossanMuu
    MiniMillan2011 skrev 2012-05-25 07:27:04 följande:
    Kossamu: prova å torktumla dem om det är pul tyget som läcker...

Hur länge ska man torkrumla dem och hur varmt vågar man ha?
  • MiniMillan2011

I mina imsevimse så är det en torktumlare med 1 prick i...å min torktumlare har en prick så vet inte vilken tempera tur det är... Men mina har åkt tills de vatt torra.
    Nån annan kanske vet bättre?

• llotta

Jag har inte provat att torktumla alls, däremot så har jag både tvättat i 95 och låt hänga på hög värme i torkskåpet i vår tvättstuga utan problem. Om det läcker vid benen så kan det ju vara så att du behöver dra åt lite mer där, men jag tänker också att problemet skulle kunna vara genomsläppligheten på ytskitet i blöjan om kisset inte rinner igenom på en gång utan mer pärlar sig så är det ju lättare att det läcker ut åt sidorna också. Var inlägget alldeles blött när du tog av blöjan? I så fall hade jag provat att stoppa mer i samma för att fånga kissattacker...

• KossanMuu
    llotta skrev 2012-05-25 14:10:40 följande:
    Jag har inte provat att torktumla alls, däremot så har jag både tvättat i 95 och låt hänga på hög värme i torkskåpet i vår tvättstuga utan problem. Om det läcker vid benen så kan det ju vara så att du behöver dra åt lite mer där, men jag tänker också att problemet skulle kunna vara genomsläppligheten på ytskitet i blöjan om kisset inte rinner igenom på en gång utan mer pärlar sig så är det ju lättare att det läcker ut åt sidorna också. Var inlägget alldeles blött när du tog av blöjan? I så fall hade jag provat att stoppa mer i samma för att fånga kissattacker...
    nej inlägget var inte alls särskilt blött. men mysteriet är löst, måste varit jag som satt på den konstigt för har haft samma sorts blöja idag och det har funkat jättebra =) hade dubbla inlägg i en av blöjorna och ett inlägg och en liten handduk i den andra och båda har funkat jättebra =) ska prova imorgon igen med bara ett inlägg och se hur det går. Nu längtar jag efter de andra blöjorna jag har beställt så jag kan jämföra de olika och sätta igång på riktigt! har bara 5 än så länge så det räcker ju inte så långt. 
Svar på tråden Tygblöjetråden 24