Inlägg från: KossanMuu |Visa alla inlägg
  • KossanMuu

Tygblöjetråden 24

Är det för sent att börja med tygblöjor till en 14 månaders? Var rätt anti i början när hon var liten men nu bajsas det inte lika mycket och är inte lika kladdigt så känns inte lika äckligt :P Har försökt läsa runt lite och tror isf att pocket-blöjor låter mest intressant. Hur ser ett startkit ut och var kan jag hitta superbilliga? Hittade av märket Papoose på tradera men när jag läste lite här verkar de inte bra. Vilka märken är bra?

♥ Clara 14 februari 2010 ♥ - kossanshandarbete.blogg.se
  • KossanMuu

den här tråden ska läsas genom inför kommande bebis =) har några one size pocket blöjor på väg hem som jag tänkte testa på 2 åringen så jag hinner pröva på innan nästa kommer. har lite frågor men det får jag återkomma med till helgen, nu är det sovdags :P

♥ 14 februari 2010 ♥ BF 19 oktober 2012 ♥
  • KossanMuu

Har fått hem pocketblöjorna och provade idag efter en första tvätt. Hade den på 4 timmar men läckte när vi kom hem. tror det var redan vid första kissningen för den verkade inte jättevåt.. såg ut som det hade läckt rakt genom tyget. så ska det väl inte bli? Kan man göra nåt åt det eller är de oanvändbara?

• KossanMuu

Har funderat lite och tror det var vid benet det läckte, att de inte satt på ordentligt. för det hade runnit längs med benet. Det blöta på tygblöjan kan ha kommit från leggingsen som kanske ledde det blöta dit, för det var mitt bak. Så det måste ha varit första kisset i blöjan, annars hade den ju läckt tidigare eftersom den måste ha suttit fel.

Var några okända blöjor från tradera så räknade inte med högsta kvalitet men inte heller att det skulle rinna från dem. ska kolla nästa ggn att blöjan kommer på som den ska.

• KossanMuu

Kan tillägga att jag kände på blöjan regelbundet men vet eg inte hur de ska kännas när de är nerkissade...

• KossanMuu
    MiniMillan2011 skrev 2012-05-25 07:27:04 följande:
    Kossamu: prova å torktumla dem om det är pul tyget som läcker...

Hur länge ska man torkrumla dem och hur varmt vågar man ha?
  • KossanMuu
    llotta skrev 2012-05-25 14:10:40 följande:
    Jag har inte provat att torktumla alls, däremot så har jag både tvättat i 95 och låt hänga på hög värme i torkskåpet i vår tvättstuga utan problem. Om det läcker vid benen så kan det ju vara så att du behöver dra åt lite mer där, men jag tänker också att problemet skulle kunna vara genomsläppligheten på ytskitet i blöjan om kisset inte rinner igenom på en gång utan mer pärlar sig så är det ju lättare att det läcker ut åt sidorna också. Var inlägget alldeles blött när du tog av blöjan? I så fall hade jag provat att stoppa mer i samma för att fånga kissattacker...
    nej inlägget var inte alls särskilt blött. men mysteriet är löst, måste varit jag som satt på den konstigt för har haft samma sorts blöja idag och det har funkat jättebra =) hade dubbla inlägg i en av blöjorna och ett inlägg och en liten handduk i den andra och båda har funkat jättebra =) ska prova imorgon igen med bara ett inlägg och se hur det går. Nu längtar jag efter de andra blöjorna jag har beställt så jag kan jämföra de olika och sätta igång på riktigt! har bara 5 än så länge så det räcker ju inte så långt. 
  • KossanMuu

Har använt mina pocketblöjor från tradera nu ett tag och tror problemet med dem är att de är för små för henne, så de är svåra att få på ordentligt. Har fått jättemycket kissläckor med dem =( 

MEN jag har nu hittat en alldeles underbar pocketblöja som till och med höll för 5 timmar utan blöjbyte! Alvehamns pocketblöjor. Supersöta med luddet på utsidan och verkar riktigt sköna att ha på också. Har precis beställt en ny 3-pack trots att jag har typ 15 begagnade aio som är på väg hem till mig :P

Har en fråga också. Har handlat hem ett litet lager till bebben som är på väg. Tycker one size pockets känns lite stora till en nyfödd så köpte ett paket med några imse vimse aio nyfödd och några flanell med pul-byxor till. Men Pul-byxorna har jag både i stl nb och stl S men de är ju lika stora :O Är det samma sak med deras aio? Betyder det då att jag kan använda blöjorna från nyfödd upp till 8 kg som S ska motsvara? Hur noga är eg viktangivelserna?

En fråga till. Nån som har sytt tvättlappar i flanell själv? Har sett att minimundus säljer färdiga men för 100 kr känns det som jag kan få en hel del hemmasydda... Köper man vanlig flanell i tygaffären och sen sicksackar/overlockar kanten? 

♥ 14 februari 2010 ♥ BF 22 oktober 2012 ♥
  • KossanMuu
    llotta skrev 2012-06-11 14:00:06 följande:
    KossanMuu - imse har nyligen ändrar storleksspannen iaf på aio, så svårt att säga. Vi hade några i S men jag tyckte de räckte himla kort tid och att viktangivelserna inte riktigt stämde. Fuzzi i small hade vi på A (normalstor men rätt smal bebis) fram till 5-6 månader och det funkade toppenbra, tror också många onesize varit väldigt stora från början (även imses aio känndes rätt klumpig på liten 4-5 kg bebis).

Håller med om att inses aio verkar stora. Kanske blir fler formsydda istället, får se. har köpt några vikisar på ikea också men tycker de också verkar klumpiga på nyfödda... Har provat lite på dotterns docka :-P
  • KossanMuu
    Zorba1980 skrev 2012-06-16 19:37:43 följande:
    Hej! Skulle behöva lite hjälp av er. Har länge velat testa Tygblöjor men det har inte blivit av, dels pga att det verkar krongligt samt att det känns lite ursh. ;). Dock har sonen väldigt känslig hy och denna gång har jag verkligen tänkt på att engångsblöjor verkligen luktar pyton! Har testat Tygblöjor på sonen som e 7 månader i 1,5 dygn och tycker redan att hans hud känns bättre så skulle verkligen ville rådets att funka! Dock har jag testat pocket, aio, & formsydda från Muksut. Alla blöjor har läckt! Vad gör jag för fel?!? :(

Vi har samma problem. testar flera olika modeller och har svårast för de med tryckknappar. favoriten av aio är bum genius med kardborre och alvehamns pocket, trots att de har tryckknappar. tror man får prova lite vad som passar ens barns kroppsform. men just nu känns det lite motigt med alla läckor...
Svar på tråden Tygblöjetråden 24