• Blå Flygare

Tygblöjetråden 24

Det här är tråden för oss som använder tygblöjor, vill använda tygblöjor eller bara är nyfikna på tygblöjor.
    Alla frågor är välkomna!

Tråden är dock längre än ditt bredband, så det är OK att fråga utan att ha läst hela tråden först.

För att du som är nykomling inte ska känna dig utanför i diskussionerna har vi en förklaring till vad som menas med de olika benämningarna på tygblöjorna och materialen samt hur de används i trådens första inlägg.

Dit kommer du om du klickar på den lilla symbolen
    ...längst till vänster vid sidnumren.

Där finns också vår länklista som tar dig till tips och tricks med blöjanknytning, recensioner och betygssättning av modellerna, butiker där du kan köpa blöjor, mönster till blöjor att sy själv m.m.

Förkortningsförvirring? Här är en lathund för våra vanligaste förkortningar:

AIO=All-in-one * BBh=Baby Beehinds * Bbs=Blueberrys BG=Bum Genious

BH=Baby Heaven * Bhr=Bum Hugger * BM=Bambino Mio * FB=Fuzzi Bunz

GAD=Green Acre Designs * HH=Happy Heinys * HeH=Hemp Hour * IV=Imse Vimse

MA=Magic Alls * MOE=Mother Of Eden * MT=Mommys Touch * PP=Pea Pods

SWB=Swaddlebees * WO=Wonderoos

Förra tråden: www.familjeliv.se/Forum-11-269/m49335180.html

• Svar på tråden Tygblöjetråden 24
  • Amalia079
    johlinn skrev 2012-03-24 12:00:53 följande:
    Iv:s aio i mindre storlekar var toppen tycker jag, vi hade inte många av dem, men jag gillade dem! Kardborre har varit överlägset på vår tunnis faktiskt, han ändrar också kroppsform nu och då och det gör det svårjusterat med knappar. Jag kämpar och kämpar och VILL att knappblöjorna ska sitta bra så att vi kan byta storlek, men det är fortfarande onesize med kardborre som sitter bäst. Kanske ska prova ytterligare någon variant??? Oskyldig 
    Muksut är ju annars en superblöja :) Våran favorit, liten och nätt i pocket där man kan lägga i så mycket man vill. Eller muksut formsydda, hade den inte varit så dyr hade vi nog haft mest av den med en mjuk ullbyxa på.
  • johlinn

Amalia- jag får nog prova en sån oxå... Fick hem fuzzi buns one size igår. Inte provat den än, men den SER liten ut.

• Bobelin

ÅÅH, risk finns ju att man blir lite köpgalen och inte alls sparar några pengar!

• jennifer1989

Hejsan!
    Jag väntar andra barnet nu i maj, och häromdagen fick jag ett infall att jag vill testa tygblöjor! Så jag satte mig, började googla o insåg snabbt vilken djungel det e! Sambon tycker att jag e tokig Flört.... Men jag e ändå sugen på att testa! Glad

Så, nu undrar jag om här finns nån vänlig själ som skulle vilja hjälpa mig lite i detta?

Vart börjar man?
    Hur många/mycket behöver man till att börja med?
    Jag vill ha det så enkelt som möjligt, dels för att vi båda e vana vid engångsblöjor, o båda e rätt så lata Skrattande Förstår att man får testa sig fram lite för att se vilket som passar oss bäst, men till att börja med?
    E det nåt speciellt märke eller nån speciell sort som passar bäst till nybörjare/spädisar? Skulle vilja ha nåt som e luftigt och inte för klumpigt o bökigt för bebisen, speciellt nu till sommaren Glad
    Finns det någon fysisk butik man kan köpa tygblöjor i eller e det enbart internet som gäller?

Grymt tacksam för hjälp! Solig

• Amalia079
    Bobelin skrev 2012-04-01 12:32:22 följande:
    ÅÅH, risk finns ju att man blir lite köpgalen och inte alls sparar några pengar!
    Ja köpgalen kan man allt bli men det blir fint i blöjhögen på toa när man har så många färger och mönster :) hihiiii... Det är ju ganska lätt o sälja dom sen :) Man köpte ju en del begagnat i början men sen hittar man ju många fina nya. Har man dom till ett par barn o sen säljer så sparar man ju ändå mycket jämfört med pappersblöjor
    Glad påsk 
  • Amalia079
    johlinn skrev 2012-03-30 14:15:59 följande:
    Amalia- jag får nog prova en sån oxå... Fick hem fuzzi buns one size igår. Inte provat den än, men den SER liten ut.
    Jag gillar att det är naturmaterial också i Muksut. Sen är de finare :)
  • Loreena

jennifer1989
    Om ni vill göra det enkelt för er så föreslår jag pocketblöjor i One Size, dvs blöjor som ni kan använda i stort sett under hela blöjperioden. Hur många ni behöver hänger på hur ofta ni vill tvätta, och om ni kan tänka er att skarva med engångsblöjor mellan tvättarna.

Exempel på pocketblöjor i One Size är Babyland, Fuzzy Bunz och Bum Genius.

Ni kanske kan köpa på er säg 10 pocketblöjor, 2 vanliga blöjbyxor + 20 vikisar att ha som backup? Då kan ni använda pockets när ni är ute och vikisar när ni är hemma. Vikisar är oslagbara mot amningsbajs plus att de torkar väldigt snabbt. Alt att ni köper 24 pockets i One size och tvättar varannan/var tredje dag.

Själv så föredrar jag vikisar + blöjbyxa. Det är ekonomiskt, torkar snabbt, går att anpassa efter barnet etc. Jag har säkert 40 vikisar här hemma som jag hänger på tork i väntan på tvätt och så tvättar jag bara en gång i veckan nu när sonen när så stor att han bara bajsar på pottan.
    När han var yngre tvättade jag ungefär var tredje dag och det kunde gå allt mellan 10 och 20 blöjor/dag eftersom att han småbajsade varje gång som han ammades. Det är dock lite extremt... de flesta brukar klara sig med en 6-10 blöjor/dag.

Jag har använt blöjbyxor från Imse Vimse, Weehugger och Blueberry.

Ett tips är att köpa pocketblöjor/blöjbyxor med knappar istället för kardborre. Kardborren slits ut snabbare och kan skava på barnets mage när barnet börjar sitta.

• Ronjas mamma

woaw jag har sett ljuset använder igen mina tygisar efter att vi blivit friska och fått tvätt maskin har så på vägen ärvt en ullbyxa och några bambuformsydda så bra , men jäklar vad lång tid de är om att torka men woaw säger jag bara varf¨por har jag inte kört med ull långt tidigare?

Svar på tråden Tygblöjetråden 24