Tygblöjetråden 24
Hallojs!
Ny i den här tråden och med tygblöjor. Är bara halvvägs i min första graviditet idag, men håller just nu på och läser in mej ordentligt på tygblöjor och även EC som tilltalar mig enormt (väldigt intresserad av naturliga beteenden hos människa och djur)! Jag har väl läst 50-70 sidor av den här tråden i omgångar och blivit mer förvirrad, klokare igen, orolig, lugn och börjar väl landa nånstans i vad jag tror kommer att kunna funka härhemma. Hade det bara varit mej själv att ta hänsyn till är det ju inga problem alls, jag har viljan och tålamodet att prova mej fram. Men jag har inte tänkt byta varenda blöja i huset och curla make, utan det ska nog delas på ansvaret för den biten är väl planen. Första barnet för honom också, och trots två småsyskon ingen erfarenhet av barnskötsel heller (jösses, hur ska det gå!!! :D). Jag är helt nybörjare på bebisskötsel också...
Jag har börjat shoppa lite provpaket med tygblöjor. Dels 11 AIO till hyfsat pris på tradera, men ett budgetmärke (OneTex) har jag förstått, så det var kanske ett dumköp som jag kommer att ångra. De känns ganska styva och det isydda inlägget verkar vilja knörvla ihop sig nu när dom är tomma. Det är storlek small, så jag hoppas de funkar som extrablöjor till liten bebbla. Sen fick jag tag på 6 BumGenius 3.0 (tror jag enl. bloggrecension) som förhoppningsvis ska vara ett bättre köp när de "glömda" inläggen hittat hit också. Sen är jag sugen på att testa ett par pocketar till. Poops och ett provpaket från barnshop och ev. BG Flip som var omtalade i den här tråden för ett tag sedan. Ska få lite begagnade vikblöjor också, man vet aldrig, jag kanske fastnar...
Ett par konkreta frågor kommer här:
Vi har ganska mycket kalk i vårt vatten då vi har egen brunn och ett filter som tillsätter lite extra kalk i reningsprocessen. Någon som har erfarenhet av det och vet vad det innebär för tvätten av tygisarna? Tänker att jag kanske behöver köra ättika regelbundet för att hjälpa till att skölja ur tvättmedlet ordentligt...
Jag vet inte om lillsprattel är flicka eller pojke än, men hur ECar man en pojke (om här är några ECare i tråden)? Tänker på berömda skötbordsfontäner så fort man lossar blöjan, men det kanske inte blir sådana om gossen pottas regelbundet? Det är kanske det där småpinket som ger den effekten?
Kan man använda extra inlägg i AIO-blöjorna (de har ett "löst" men fastsytt inlägg i byxan nu som man kanske kan peta in grejer under om man behöver mer uppsugning)? Om man lägger inläggen löst utan någon "fasthållning" vandrar dom väl iväg?
Samma fråga egentligen om BG men som ytskikt löst i blöjan om man skulle vilja prova ett annat ytskikt mot rumpan än det som är insytt i byxan. Annars lägger man väl alla extra inlägg i fickan? Någon som har erfarenhet av BG3.0 på nyfödd och amningsbajs? Läser så mycket om läckage och oroar mej för att krokna innan jag ens börjat med tygisarna...
Kan man använda flip-inläggen i pocketblöjor också och ska de isåfall i fickan eller läggas löst (hänger också ihop med lösa-inläggsfrågorna ovan...). Tycker de verkar vara himla bra inlägg på recensionerna och jag tror jag ska köpa lite olika inlägg och prova.
Vi använder idag Skona pulver. Vad jag förstod skulle det funka att fortsätta med det till tygblöjorna? Jag kan inte ha andra tvättmedel med minsta lilla parfym i till underkläder, så vi har redan kört ganska snälla medel. Maken envisas med sköljmedel, mend et tar jag nästan aldrig själv och har meddelat att det låter han bli på tygblöjor. Jag brukar dutta i sköljmedel med hans mörka jobbekläder-tvätt bara, så blir han också nöjd...