• kamelu

Tygblöjetråden 24

Hej!

Vi har tänkt använda tygblöjor till vårt barn som kommer i mars. Planen är att börja med vikisar som jag har förstått fungerar bra till nyfödda, och sedan testa oss fram. Det är ju en djungel! Glad

Vad föredrar ni när det gäller vikisar, rutvävda eller flanell? För-/nackdelar?

Är det någon idé att använda rispapper till en nyfödd som ammas, eller blir det aktuellt först senare?

• kamelu

Jag undrar hur ni gör på natten? Vår tjej på snart 5 månader sover väldigt bra vilket innebär att hon hinner kissa en hel del under en natt (byter aldrig blöja på nätterna). För tillfället använder vi engångs på natten och de är helt fullkissade på morgonen. Tidigare använde vi vikisar med ett extra flanellinlägg och Imse Vimses blöjbyxor i PUL, men särskilt när det var varmt tidigare i somras var hon alldeles rödprickig om rumpan på morgnarna, av fukten och värmen antar jag, trots inlägg mot röd stjärt.

Innan jag börjar experimentera - har ni några tips? Fler inlägg, i frotté kanske? Kliva upp mitt i natten och byta känns inte som något alternativ men jag vill gärna komma ifrån engångsblöjorna.

• kamelu

Nicosfru - ja, du tar ut blöjorna ur blöjpåsen. Den är gjord i samma tyg (PUL) som blöjbyxor och släpper inte igenom fukt, så den fungerar inte som tvättpåse.

• kamelu

Tack för era svar ang. nattblöjor! Ska testa bambufrotté och lite annat och i övrigt hoppas på att det svalare höstvädret löser problemet

• kamelu
    Loreena skrev 2011-08-27 18:55:06 följande:
    telgebo
    Jag använde 5e vikningen uppifrån på abcsidan, men vek in kanterna lite extra runt benen.
    telgebo skrev 2011-08-27 19:02:47 följande:
    Det var den jag tänkte på men kan man ha den till nyfödd då? Tyckte nån skrev nyss att kisset eller bajset åkte av om man har en liten nyfödd, men jag kanske missuppfattade.
    Vi har använt den vikningen sedan vår dotter (nu 5 mån) var nyfödd, har aldrig provat någon annan. Det kändes bra med ordentliga snibbar att jobba med och med lite extra tyg i mitten. I början förvek jag för det tog ibland en stund att få till det, men det gör jag inte nu längre. Har man väl fått in snitsen går det snabbt att vika vid blöjbytet, vår dotter ligger hyfsat still på skötbordet fortfarande.

En sak jag kom på först efter ett tag är att det är MYCKET enklare att lägga in vikisen i blöjbyxan innan man lägger den under bebisens rumpa. Då kan man sedan lugnt vika vikisen runt bebisens kropp och sedan fästa ihop blöjbyxan över det hela och ev rätta till lite så att det inte sticker ut tyg någonstans. I början satte jag först dit vikisen och försökte sedan hålla fast den samt benen med en hand, lyfta rumpan och med den andra få blöjbyxan på plats utan att vikisen åkte av igen... nästan omöjligt. Använder inte Snappi (ännu). Som Loreena skriver kan man behöva vika vikisens kanter lite extra runt benen för att motverka läckage. Jag brukar göra 2-3 veck inåt så den sitter tätare runt benen.
  • kamelu
    johlinn skrev 2011-09-03 11:58:34 följande:
    här är mina recensioner av tygblöjor. Det var ett tag sen men jag håller i princip med mig själv om allt fortfarande Tungan ute www.familjeliv.se/Bloggar-3-50/b112257.html
    Bra genomgång johlinn, tack! Funderar också på pockets efter att ha använt vikisar ett tag.

Ett tillägg dock - Fuzzi Bunz finns även som onesize numera. Någon som har provat?

På tal om onesize-pockets funderar jag på om det inte blir ganska bylsigt när de är "nerknäppta" till en mindre storlek? Och är det svårt att hitta rätt knappar vid blöjbyten, en del modeller har ju väldigt många knappar på framsidan när de är i full storlek?
  • kamelu
    MiniMillan2011 skrev 2011-10-30 07:40:38 följande:
    En fråga till iv blöjor går väl inte å köpa billigare nån stans än på deras hemsida...eller?? Om nån vet :)
    Lillflisan - även IVs blöjor, blöjbyxor och tillbehör är något billigare hos Minimundus www.minimundus.se/. De har även små testpaket till bra pris om man vill testa vikblöjor eller formsydda i frotté där en IV Soft-byxa ingår.
  • kamelu
    Jania skrev 2011-11-05 21:38:57 följande:
    Hej på er i tråden

Låter som det flyter på för de flesta. Kul

Nu har jag en fråga till er gamla rävar som lurkar omkring här inne

Jag köpte en sån IV AIO strl M med knappar på deras rea-sida. Den sitter ganska bra trots att Pyttis bara väger runt 5kg. Men nu vill jag ju använda den som nattblöja. Har testat en natt men tyckte hon blev lite röd om rumpan å det kändes lite fuktigt. Hade fleecen mot rumpan och ett flanellinlägg som jag lade extra inne bland frottén.
    Såååå...hur löser jag detta? Kan jag undvika röd rumpa å fukt genom flera ilägg eller är det bara att fortsätta med engångs på natten å gilla läget?
    Jania - testade IV AIO (med kardborre) som nattblöja häromnatten, med ett extra IV frottéinlägg och fleecen mot rumpan. Det fungerade bra, hon blev möjligen en aning röd om rumpan men inte mer än hon ibland kan bli av engångs som vi annars oftast har på natten. Så prova med ett eller två extra frottéinlägg istället för flanell.

Däremot tycker jag att det fastsydda frottéinlägget luktar mycket skumt nu i väntan på tvätt, men det kanske beror på att blöjan är ny och inte tvättad så många gånger ännu.

Tygtiger - täpper inte salvan till fleecen?
  • kamelu

Betula - vi använde rispapper i vikblöjorna. Då går det att lyfta bort det mesta med det, det som eventuellt hamnat bredvid papperet plockade jag bort med toapapper, och det sista sköljde jag av i handfatet. Det blir mycket lättare sedan när de äter övervägande fast föda, då är det bara att ruska av ner i toan eller plocka bort med en bit papper Glad

• kamelu
    Freakyme skrev 2012-07-25 20:32:56 följande:
    Nästa fråga. Hur förvarar ni era vikisar? Köpte en bunt från Jysk nu som jag har tvättat (med mitt nyinköpta Ocean Bastvätt). Viker ni iordning era i samband med övrig tvättvikning eller viker ni vid varje bytestillfälle? Skulle vara skönt att ha dem färdigvikta men vet inte riktigt hur jag skall få dem till behändig förvaringsstorlek. Någon som har något tips?
    Freakyme, jag brukar vika dem direkt efter tvätt så att jag slipper göra det när barnet ligger på skötbordet och sprattlar och rullar runt.

Jag viker dem först som de ska vara när de används (triangelformade), sedan viker jag ihop dem till ett litet fyrkantigt paket på samma sätt som när jag viker den runt barnet, om du förstår vad jag menar - mitten uppåt och sedan sidosnibbarna mot mitten, svårt att förklara Då går de lätt att stapla och lägga ner i en korg eller byrålåda.

När vikisen sedan ska användas lägger jag ihop den med ytterbyxan, håller fast bak i mitten och ruskar så att hörnen viker ut sig igen. Sedan är det bara att lägga den under barnet, vika ihop och fästa byxan. Det kan ta någon dag i början tills man fått in snitsen, men sedan är det väldigt enkelt och smidigt!
Svar på tråden Tygblöjetråden 24