Freakyme skrev 2012-07-25 20:32:56 följande:
Nästa fråga. Hur förvarar ni era vikisar? Köpte en bunt från Jysk nu som jag har tvättat (med mitt nyinköpta Ocean Bastvätt). Viker ni iordning era i samband med övrig tvättvikning eller viker ni vid varje bytestillfälle? Skulle vara skönt att ha dem färdigvikta men vet inte riktigt hur jag skall få dem till behändig förvaringsstorlek. Någon som har något tips?
Freakyme, jag brukar vika dem direkt efter tvätt så att jag slipper göra det när barnet ligger på skötbordet och sprattlar och rullar runt.
Jag viker dem först som de ska vara när de används (triangelformade), sedan viker jag ihop dem till ett litet fyrkantigt paket på samma sätt som när jag viker den runt barnet, om du förstår vad jag menar - mitten uppåt och sedan sidosnibbarna mot mitten, svårt att förklara
Då går de lätt att stapla och lägga ner i en korg eller byrålåda.
När vikisen sedan ska användas lägger jag ihop den med ytterbyxan, håller fast bak i mitten och ruskar så att hörnen viker ut sig igen. Sedan är det bara att lägga den under barnet, vika ihop och fästa byxan. Det kan ta någon dag i början tills man fått in snitsen, men sedan är det väldigt enkelt och smidigt!